recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Minimum mbps til streaming af full HD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMinimum mbps til streaming af full HD?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Emne: Minimum mbps til streaming af full HD?
    Sendt: 23-December-2009 kl. 10:47
Nogen der kan fortælle minimumskrav til streaming af 1080p materiale i internt netværk? Er 50 mbps nok?

Redigeret af Nicoleif - 23-December-2009 kl. 10:49
Til top
deepmagic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2009 kl. 11:52
Mener jeg har læst et sted at man minimum skal have en 54 Mbit/s Men jeg vil da tror at man skal op over 100 Mbit/s hvis data skal leveres hurtigt nok.
Samsung LE40M86BD
Samsung SMT-H3106
Pioneer VSX-LX51
Pioneer S-V50 7.1 Højttalersystem
PS3 40gb
Qnap TS-209 Pro II (2x 750GB)
Logitech Harmony 895
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2009 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Nogen der kan fortælle minimumskrav til streaming af 1080p materiale i internt netværk? Er 50 mbps nok?


Kablet: 100 Mbit er tilstrækkeligt.

Trådløst: glem det. Det er ikke nok at have den nødvendige hastighed (hvilket til HD video generelt kræver N wifi) i test. Du skal have denne hastighed hele tiden, og i praksis vil der være noget støj som kræver retransmission af pakker, og så vil du opleve klumper i datastrømmen. Det er ikke noget problem til almindelig websurfing, men til videoafspilning kan du se problemet, medmindre der er store buffers i afspilleren og overkapacitet på netværkets hastighed.

Btw, jeg har set 1080p med alt fra 4 Mbps til 80 Mbps, og det er bitraten og ikke opløsningen som er afgørende for dine netværkskrav...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2009 kl. 12:50
Mvh

René
Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2009 kl. 12:58
JesperLund - i den tråd som Rhsin henviser til skriver du:

"Du finder ikke video streams over 50 Mbps". Så må 50 mbps (kablet, jeg kører via elnettet) være ok til full HD?

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Nogen der kan fortælle minimumskrav til streaming af 1080p materiale i internt netværk? Er 50 mbps nok?


Kablet: 100 Mbit er tilstrækkeligt.

Trådløst: glem det. Det er ikke nok at have den nødvendige hastighed (hvilket til HD video generelt kræver N wifi) i test. Du skal have denne hastighed hele tiden, og i praksis vil der være noget støj som kræver retransmission af pakker, og så vil du opleve klumper i datastrømmen. Det er ikke noget problem til almindelig websurfing, men til videoafspilning kan du se problemet, medmindre der er store buffers i afspilleren og overkapacitet på netværkets hastighed.

Btw, jeg har set 1080p med alt fra 4 Mbps til 80 Mbps, og det er bitraten og ikke opløsningen som er afgørende for dine netværkskrav...
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2009 kl. 13:16
ja største krav er STABILT net, derfor wifi af gamle 54mbit standart fejler, Draft-N kører perfekt alle HD streams men yder også mellem 7-12mb/sec.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2009 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

JesperLund - i den tråd som Rhsin henviser til skriver du:

"Du finder ikke video streams over 50 Mbps". Så må 50 mbps (kablet, jeg kører via elnettet) være ok til full HD?


Jeg har nogle test cases > 50 Mbps, men ellers har du ret.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2009 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

JesperLund - i den tråd som Rhsin henviser til skriver du:

"Du finder ikke video streams over 50 Mbps". Så må 50 mbps (kablet, jeg kører via elnettet) være ok til full HD?

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Nogen der kan fortælle minimumskrav til streaming af 1080p materiale i internt netværk? Er 50 mbps nok?


Kablet: 100 Mbit er tilstrækkeligt.

Trådløst: glem det. Det er ikke nok at have den nødvendige hastighed (hvilket til HD video generelt kræver N wifi) i test. Du skal have denne hastighed hele tiden, og i praksis vil der være noget støj som kræver retransmission af pakker, og så vil du opleve klumper i datastrømmen. Det er ikke noget problem til almindelig websurfing, men til videoafspilning kan du se problemet, medmindre der er store buffers i afspilleren og overkapacitet på netværkets hastighed.

Btw, jeg har set 1080p med alt fra 4 Mbps til 80 Mbps, og det er bitraten og ikke opløsningen som er afgørende for dine netværkskrav...
en ting jeg oplevede med min powerline (over 220v ledning) var at selvom jeg ved download kunne dokumentere hastigheder op mod knap 10.000kb/sec og den hd stream jeg havde sjældent kom over 6.000kb/sec (ved blu ray film og hd master lyd) så kørte det ikke ordentligt.. selvom jeg i princippet kun brugte 60% af den hastighed jeg vidste jeg kunne komme op på... som iøvrigt også er langt undet de 200mbit som en plk300 skulle kunne levere.
 
Så min erfaring viser at hvis det er full hd fra blu ray, så skal der et ethernet til, er det bare alm sd/hd og low quality full hd kan man godt bruge trådløst net hvis det er godt, eller en powerline... som også skal være i den gode ende.... og der må ikke være særligt meget der forstyrrer powerlinen feks forlængerledninger og andre tilslutninger/dåser og hastigheden rasler ned


Redigeret af rhsin - 23-December-2009 kl. 15:26
Mvh

René
Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2009 kl. 21:25
Jeg har nu haft lejlighed til at afprøve mit tænkte setup (afspilning af HD 1080p via qnap & PCH A-100 med Wireless-N HomePlug AV 200 Wall Plug Ethernet Adapter) og det funger. Ethernet adapteren's web interface viser Transfer/receive rate på ca 75 mbps. Rhsin - forskellen på dit forsøg og så mit er at dine powerline nok har været g-standard og ikke n-draft som mine!
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2009 kl. 21:42
Jeg kunne nu også sagtens afspille alm. 1080p full hd materiale via mine plk300 http://www.linksysbycisco.com/US/en/products/PLK300 problemet opstod når det var "ægte" blu ray film lagt på NAS og afspillet via popcorn C-200, der hakkede den til trods for den ikke udnyttede den tilgængelige båndbredde (brugte kun ca. 60%), men såvel bitraten på billede og lyden er jo langt bedre på ægte blu ray så det er nok en del af forklaringen... ellers kørte min powerline da fint... syntes bare det er sjovere at lægge data på serveren fra stuen med 55mb/sec kontra 10mb/sec, også ville jeg have at blu ray kunne afspilles fra min NAS og det kan det nu Smile 
 
hvilken standard de er aner jeg ikke men de skulle kunne køre med 200mps hvilket dog er papirspecs
 

Tech Specs

  • Model: PLK300
  • Standards: HomePlug AV, IEEE 802.3, IEEE 802.3u
  • Ports:
    PLE300: Power, Ethernet
    PLS300: Power, Ethernet 1-4
  • Buttons:
    PLE300: Reset, HomePlug Simple Connect Button
    PLS300: Reset, HomePlug Simple Connect Button
  • LEDs:
    PLE300: Power, Powerline, Ethernet
    PLS300: Power, Powerline, Ethernet 1-4
  • Cabling Type: RJ-45, Power
  • Security features: 128-bit AES Link Encryption
  • Security key bits: 128

Key Features

  • Works with HomePlug AV enabled devices
  • Enable data transfering through exisiting power line
  • Up to 200Mbps transfer rate at physical layer
  • 128-bit AES Encryption with Key Management
  • Supports 1024/256/64/16/8-QAM, QPSK, BPSK and ROBO modulation schemes
  • Supports TCP/IP, compatible with standard routers and networked devices
  • Integrated Quality of Service (QoS) Enhancements: contention-free access, four- level priority based contention access, and multi segment bursting
  • TDMA and priority based CSMA/CA channel access schemes maximize eiciency and throughput
  • Built-in 4 Ethernet ports of PLS300 provide connection to up to 4 devices


Redigeret af rhsin - 23-December-2009 kl. 21:46
Mvh

René
Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2009 kl. 23:41
Rhsin - hvad er bitraten af billed (og lyd) ved blu ray-afvikling? Jeg har ca 6-7mbps på billed ved afvikling af 1080p materiale (mkv-filer) målt af PCH A-100. Det smarte ved mine Wireless-N HomePlug AV 200 Wall Plug Ethernet Adapter er at de har antenner hvorved der etableres trådløst netværk fra enhederne.    
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2009 kl. 00:47
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc#Software_standards 
Citér  BD Video movies have a maximum data transfer rate of 54 Mbit/s, a maximum AV bitrate of 48 Mbit/s (for both audio and video data), and a maximum video bitrate of 40 Mbit/s. 
 
For Bluray er ovenstående regler gældende, men for reencodes er der ikke nogen specifikke regler. Her er der op til den der reencoder og hvilke settings der benyttes. Typisk vil reencodes være omkring 10-12mbps i gennemsnits bitrate for at de passer i størrelse til en DVD9, men da der benyttes variabel encodning kan der være spikes op til omkring 30-40mbps i krævende action scener. Hvis den der har encodet det ved hvad han laver vil han i encoderen begrænse disse spikes til de samme standarder som gælder for Bluray (for at sikre at de kan afspilles på disse hardware afspillere som er designet efter disse standarder), og derved bør det aldrig overstige de 40mbps, men man ser encodninger fra mindre kyndige som spiker langt over 40mbps, ja helt op til 80-100 mbps er set - og samtidig ofte med andre encodnings indstillinger der ikke overholder de gældende bluray og hdtv standarder (eks. brug af  for mange ref.frames). Det er encodninger som disse der typisk giver problemer dels for afspillerne selv, men også for den tilgængelige netværks båndbredde.
 
Men under normale omstændigheder bør et stabilt netværk der ikke dykker under 60-70mbps kunne klare alle "ordentlige" HD encodninger og rå bluray
 
Jeg læste iøvrigt lige idag om en der har målt 80mbps overførselshastighed med det N-draft mini pci wifi kort der sælges til C-200. Så hvis ellers ens miljø er stabilt og der ikke er for meget støj der kan genere den trådløse forbindelse, burde dette være tilstrækkeligt til selv bluray streaming.
 
 
 
 
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu