recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb af billig bærbar
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøb af billig bærbar

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
nikodrachmann Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-Juni-2008
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: Køb af billig bærbar
    Sendt: 29-December-2009 kl. 11:05
Jeg skal bruge en ny bærbar, da min nuværende er ved at være fyldt op af musik og er ikke særlig pålidelig længere.

Det jeg skal bruge pc'en til er studie (skal evt. kunne trække nogle programmer som pymol (visualiseringsprogram) o.l), musik, evt. lidt film, evt. FM (hvad skal det bruge af processor-kraft?) og ellers bare almindelig surfing. Så det er ikke de store krav jeg har til den.

Jeg har ikke den store forstand på pc'er og bærbare. Jeg har set flere steder at man kan få bærbare helt ned til 3000,- bl.a.

og

Umiddelbart ser de jo ud til at kunne opfylde mine krav. Men kan ikke helt forstå hvorfor de er så billige.

Jeg vil derfor gerne have nogle råd om og forslag til billige bærbare (gerne under 4000), og høre hvilke kriterier jeg skal have for den nye. Skal jeg bare købe en af de billige eller er det tåbeligt?

På forhånd tak for hjælpen :)
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 11:39
Af de to ville jeg helt klart vælge Lenovo U350.

Den anden er med 15" skærm og derfor IMHO alt for stor og tung at slæbe med rundt til fx. studie og hvad du ellers skal bruge den til.

Hvis du skal køre Linux, hvilket ville være oplagt, så tjek med Google at de interne komponenter er understøttet. Med Lenovo'en kan jeg næsten på forhånd (dog ud fra de sparsomme oplysninger på Wupti) sige, at det kan den godt. Kodeordene for problemfri kørsel er nVidia og Intel. Gå for så vidt muligt udenom ATI, Broadcom osv - det er kimen til hovedpine tit og ofte.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Hvis du skal køre Linux, hvilket ville være oplagt, så tjek med Google at de interne komponenter er understøttet.
jeg går udfra dette var ment som en joke?

Det skrives jo at personen ikke har forstand på pc'r.. så er det vel ikke et fornuftigt valg at gå over på en platform som stadig hænger lidt på at når tingene går galt, så kræver de stadig en console og forstand på shell kommando'r og hvad som ellers følger linux nu til dags..

Stabilitet kan opnåes , men ikke så bruger uden pc erfaring...så er vi desværre stadig i windows boldbanen hvor nabo'r, venner og andre kan hjælpe lidt til..

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 12:02
Nej det var ikke en joke. Men er det en joke det du skriver? "Kræver console" ? nej det kræves der ikke nødvendigvis....  og hvad så hvis det var tilfældet? Er console lig med noget man skal være ekspert for at bruge?

Jeg mener seriøst hvad jeg skriver. Især hvis det er en der ikke ved så meget om det - for hvis man ikke ved så meget om det hvordan skal man så vide hvordan man skal beskytte sig mod spyware, vira osv?

Han skal bl.a. køre Pymol hvor der findes en native Linux port. Derfor skrev jeg som jeg gjorde - der er intet til hinder for, at han kan køre Linux.

Det er selvfølgelig et frit valg - det var blot mit forslag. Alene at du tror det var en joke gør at jeg ikke rigtig ved om jeg skal grine eller græde, men det vidner ihvertfald om at du ikke er helt inde i hvad Linux egentlig er for en størrelse "i dag".

Edit: Iøvrigt skrev jeg også bare, at det var oplagt, og så kan han vælge eller lade være - det ændrer stadig ikke på, uanset system, hvilken bærbar af de to jeg ville gå efter Wink Folk skal lade være med at være så Linux-forskrækket. Det sq lidt tragi-komisk at læse, grænsende til det patetiske. Alle dem jeg har hjulpet med Linux har været lykkelige for skiftet. Ingen af dem havde software der krævede Windows og alle var ærligt talt lidt trætte af "at kigge sig over skuldrene" mht virus osv. De kørte bare Windows fordi det fulgte med og fordi de havde hørt at "det der Linux krævede console og specialviden...." så det turde de ikke på forhånd prøve.
I dag kører det bare og jeg har mere tid til mig selv da jeg slipper for at skulle supportere Windows.

Get the idea? Tongue

Redigeret af MartinJohansen - 29-December-2009 kl. 12:08
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 12:16
Må give MArtinJohansen helt ret, mange er alt for bange for andre OS end Windows.

Jeg er selv holdt op med at anbefale Windows til familie og venner, det giver mig nemlig for meget arbejde når der er noget som ikke virker eller hver gang der skal installeret drivere / programmer til ny hardware.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 15:46

Hvis du skal køre Linux, hvilket ville være oplagt, så tjek med Google at de interne komponenter er understøttet.

Med undtagelse af video capture kort (herunder DVB kort), scannere og printere er Linux understøttelsen i en distro som Ubuntu efterhånden så tæt på 100% som man næsten kan komme.

Når der er tale om en bærbar, kan man dog ikke vælge Linux for at spare penge, da det er så godt som umuligt at købe en bærbar uden at betale Windows skatten (jo hvis man køber en Mac, men så betaler man til Apple).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af nikodrachmann nikodrachmann skrev:

Jeg skal bruge en ny bærbar, da min nuværende er ved at være fyldt op af musik og er ikke særlig pålidelig længere.

Det jeg skal bruge pc'en til er studie (skal evt. kunne trække nogle programmer som pymol (visualiseringsprogram) o.l), musik, evt. lidt film, evt. FM (hvad skal det bruge af processor-kraft?) og ellers bare almindelig surfing. Så det er ikke de store krav jeg har til den.

Jeg har ikke den store forstand på pc'er og bærbare. Jeg har set flere steder at man kan få bærbare helt ned til 3000,- bl.a.

og

Umiddelbart ser de jo ud til at kunne opfylde mine krav. Men kan ikke helt forstå hvorfor de er så billige.

Jeg vil derfor gerne have nogle råd om og forslag til billige bærbare (gerne under 4000), og høre hvilke kriterier jeg skal have for den nye. Skal jeg bare købe en af de billige eller er det tåbeligt?

På forhånd tak for hjælpen :)

Lenovo'en hos Wupti kommer med Windows Vista - medmindre du gratis kan opgradere til Windows 7, så ville jeg holde mig fra den. Wink
Lenovo har så en lidt større model, med dual core CPU, bedre grafikkort, mere ram, større harddisk og Windows 7 til 4500,- http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=u350&sp=all&pid=696285

Asus har i deres UL30A-serie tilsvarende modeller til ca. samme pris:
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=UL30A&sp=all&s=popularity&cpath=1-1-48&qt=All&nf=specifictaxonomy%3a^Computer|1%2fB%C3%A6rbar|48%24

Inden du går ud og investerer i en ny bærbar, er det selvfølgelig altid en god idé lige at slå modellen op på Google og se hvad andre har at sige om den, både i diverse fora og i egentlige reviews.
Brug fx:
http://www.notebookreview.com/
http://www.notebookcheck.net
http://www.laptopworld.dk/

Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 19:38

Det er selvfølgelig et frit valg - det var blot mit forslag. Alene at du tror det var en joke gør at jeg ikke rigtig ved om jeg skal grine eller græde, men det vidner ihvertfald om at du ikke er helt inde i hvad Linux egentlig er for en størrelse "i dag".

jeg mener ikke det er relevant om jeg ved hvad linux er for en størrelse idag, det som er vigtigt er nok om man ser på personen og omgangskredsen og de personer som kan hjælpe når det går galt. Især når man ikke ved meget om det selv og skriver man ikke ved meget om maskinen.

Når markedet stadig lægger på M$ side, og de fleste "almindelige" brugere sidder med det OS, så har personer uden erfaring mest at vinde ved at holde sig inde for den kreds af brugere man begår sig med.. hvis man altså ikke selv ønsker at udfordre sig selv og prøve noget nyt, og vil lære linux..

Eksempel;
Fordi bruger måske ønsker Adobe CS pakken med i sit køb af maskine, springer jeg ikke frem og siger der skal købes en Mac på så spinkel et grundlag. Der skal andre elementer også overvejes..

Så jeg anfægter ikke din erfaring på linux, men dit grundlag for at anbefale det..
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 19:54
Det er klart hvis man har postet tusindvis af kroner i CS-pakken så skifter man "ikke bare lige".

Min holdning er stadig, at hvis man ikke har forstand på "det der edb" så er man bedre stillet med OS X eller en afart af Linux, fx. Ubuntu. Der er så meget mindre du skal bekymre dig om og slipper måske helt for at trække på support i omgangskredsen. Jeg hører ihvertfald sjældent fra dem jeg kender med Linux, hvor jeg før hvor de kørte Windows havde dem i røret ret ofre og med ret trælse n00b-problemer som et link de liiiiiiiiiige havde fået klikket på ved en fejl...

Windows er for folk med forstand på at sikre systemet og forstand på at begå sig online - har man ikke indgående kendskab til dette er det et forkert system at leve med IMHO. Jeg har levet med Windows siden første version og været med på Linux siden 2001 samt OS X siden 2005-ca. Jeg advokerer ikke for Linux fordi jeg lige har opdaget hvor smart det er, men fordi jeg har været med fra hvor det var nørdet og krævede console-brug til i dag hvor det er _nemmere_ end Windows. Og det er heller ikke fordi jeg ikke bruger Windows i dag - jeg har det installeret så det er ikke fordi jeg har glemt det gode og kun husker det dårlige fra dengang. Jeg har også adgang til OS X dagligt, så jeg ser og oplever de 3 systemer i brug til forskellige ting og IMHO er det tydeligt hvor styrken ligger og det er ikke på Windows.

Selvfølgelig igen igen - har man software der kræver Windows (man har betalt dyre domme og/eller der findes ikke noget alternativ til Linux) så hænger man selvfølgelig på den..

Gaming fx. er helt håbløst på Linux selvom det "kan lade sig gøre".

Man skal heller ikke skifte bare for at skifte fordi det er sjovt (med mindre man synes det er sjovt selvfølgelig). Men en valid grund kunne netop være for at få et mere sikkert system med færre problemer. For det findes, og det er muligt og det er ikke så svært som mange fejlagtigt tror.

Og i øvrigt: Hvad er forskellen på at sidde med et problem med Windows og søge online kontra at sidde med et problem med Ubuntu og søge online? Keine.. same shit. Og Ubuntu har et HUGE onlinecommunity hvor der er hjælp til alt. Så om naboen eller familien kan hjælpe behøver ikke vægte så tungt...

Jeg havde egentlig besluttet mig for ikke at poste mere Linux i tråden da det ikke behøves diskuteres - jeg foreslog det blot. Men dit indlæg skulle ikke stå tavst hen :-)

Jeg har ikke mere at tilføje med mindre der kommer mere respons :)
Til top
nikodrachmann Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-Juni-2008
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 17:40
Til top
cjoscar Se dropdown menu
Bruger
Bruger