recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket operativ system bruger du på din maskine?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilket operativ system bruger du på din maskine?

Besvar Besvar Side  123 7>
Afstemningsspørgsmål: hvilket operativ system kører din maskine idag?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
107 [76.98%]
19 [13.67%]
13 [9.35%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilket operativ system bruger du på din maskine?
    Sendt: 29-December-2009 kl. 21:13
En anden bruger i forum her, ledte mig hen på tanken om udviklingen på linux siden er så stor nu at mere end de 8-12% som hidtil har dækket almindelige brugere, har ændret sig de sidste 3-5 år..

Så jeg håber en del vil svare på ovennævnte spørgsmål og måske kan vi afspejle lidt hvor mange der har en neutral holdning til det, da forum her jo ikke er så linux/windows fokuseret.

Jeg har selv den opfattelse af størstedelen af brugere stadig følger trop og bruger Windows, primært fordi det følger med maskinen (fordi microsoft har lidt dominans her), og så igen fordi "de andre" jo også stadig bruger windows.

Linux er på den seneste nok blevet mere brugervenligt, det lakker dog nok enkle udfordringer for de mest almindelige brugere, som er at de ikke ved meget om en linux prompt, eller hvad fsck ved opstart skal hjælpe dem, når maskinen spørger om root password for at de kan komme videre..
Så hængere brugeren der og ikke kan meget mere, da de står uden linux erfaring.

På windows siden har MS da haft rimlig success med seneste udgivelse og gjort brugen og stabiliten rimlig ok for almindelige brugere..

Jeg mener det er forkert at anbefale brugere uden omgangskreds eller indsigt i linux, at skifte til anden operativ system, bare fordi ens program nu også endelig kører der..
Hvad så med de mange andre programmer? og dem man har brugt i flere år? Skal man nu hitte ud af hvad Wine er? skal man bare påny lære en masse nye programmer at kende? og hvad er en shell?

Næste er vel også at erhvervs branchen idag, stadigvæk er præget af windows installationer, og unix stadig præger en masse backend installationer, som backoffice brugere ikke kommer i nærheden af alligevel...Så selvom erhvervs branchen vælger linux flere steder, så er tendensen jo stadig at windows er det foretrukne til hjemmet og på arbejdet. for så spares der jo tid!

Dette kan vel samtidig bruges som henvisning når man søger på emnet og ikke ved om tiden er nu til at prøve sig med linux, eller skal man vente endnu et år...

Så er man på Windows7 eller på Linux idag på sine hjemme maskine?
Har man kun arbejdsmaskine, så kan det vel også tages med selvom det jo så måske ikke afspejler ens eget valg mere eller nogen præference her alligevel.

Edit: Fandt lige ud af, jeg kunne opdatere, så "andet" er nu ændret til begge operativ systemer.. (hvor den var 7/3/0)

Redigeret af pendec - 30-December-2009 kl. 00:41
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 21:22
jeg bruger både mac og windows her i huset, så jeg kan ikke svare Wink
Mvh

René
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 21:32
lidt synd du ikke har os x for sig selv. os x og linux kan ikke helt sammenlignes.
til almindelige slutbrugere ville jeg ikke anbefale linux. os x derimod kan let ben yttes af almindelige brugere.
de fleste almindelige programmer findes ofte i en os x version, f.x. ms office pakken.
netbanker, digital signatur samt wifi opkoblinger på universiteter, biblioteker osv har næsten altid en os x beskrivelse.
på 3part hardware står der også altid om de er os x understøttet.

os x er ligeså let / lettere at benytte end windows.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 21:45
linux og Mac OS X deler samme operativ system , så skal det være korrekt så er Mac stadig bygget ovenpå en linux.. så grunddelen er vel linux, selvom brugerfladen er en del anderledes for nogle.

og ja,
Burde måske have haft en Mac + Linux men folk bruger vel ikke begge som deres primære maskine, de kan have forskellige funktioner.. men en må vægte mere mener jeg da?
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 21:55
7
.....
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 22:03
Apple OS X bygge på unix kode og ikke Linux koden (Linux koden bygge hvis også på unix kode).

Unix kode var jo opfundet til tunge regneopgaver og det er vel den størst fordel ved Apple OS X og Linux, da de er meget mere stabil end Microsoft Windows, derfor se man også ved CGI effekt at man bruge Linux på PC og Mac OS X selvfølgelig på Mac, ingen Microsoft Windows her.

www.unix.org
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Apple OS X bygge på unix kode og ikke Linux koden (Linux koden bygge hvis også på unix kode).

hehe,
havde jeg skrevet  Max + unix , så ville der nok være problemer med at få unix til at blive til linux, for ikke alle ved hvor nært slægtet de er..

men du har da helt ret...undskylder for mit misledende reference til linux, når Mac ikke bruger en linux kerne..

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2009 kl. 22:43
hvorfor har du udeladt vista :o)

OS X Leopard på din primære Computer
Linux Ubuntu på netbook'en
OS X Tiger på ATV
Windows mobile 6.1 på mobilen, nok det ringeste OS fra ms til dags dato.

Redigeret af lahan - 30-December-2009 kl. 10:20
Til top
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2004
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 05:53
Windows XP Pro Corporate Edition med SP3
Nej, ikke en eller anden pirat himstregims fra nettet, fik den af en IT supporter der hvor jeg arbejder, fordi han ved at jeg selv bygger mine egne computere.
Til top
cjoscar Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Marts-2005
Point: 238
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 08:56
Windows 7 på 2 stationære
Windows xp pro på 1 bærbar
Eksperimenter lidt med Ubuntu på 1 stationær.
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juni-2009
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 11:07
Har gennem de sidste fire år kun kørt Linux herhjemme, det fungere godt, selv fruen syntes godt om det LOL
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2009 kl. 11:48
sålænge der bare er support og hjælp at hente på linux siden, så er det helt sikkert et godt alternativ...så kan brugerfladen jo næsten kun være bedre på linux platformen, hvor windows godt nok sløves ned, når man skal customize brugerfladen..
Til top

Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu