recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaringer med Mac mini som HTPC inkl tv del?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketErfaringer med Mac mini som HTPC inkl tv del?

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
sst Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Januar-2010
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaringer med Mac mini som HTPC inkl tv del?
    Sendt: 15-Februar-2010 kl. 12:04
Her er lidt info om mit setup. Jeg købte Mini'en, da min Xbox1 med XBMC ikke kunne trække HD-materiale.

Hardware:

Mac Mini (MB463) Intel C2D 2.0 GHz, 1 GB ram, 120 GB disk
EyeTV DTT (DVB-T)
Logitech Harmony 555
Logitech DiNovo mini

Koblet til Denon AVR-2310 via en Mini Displayport til HDMI adapter samt en Mini Toslink til Toslink-adapter. Tv'et er et Sony KDL-46WE5W.

Software:

Mac OS X Leopard (10.5)
XBMC og Plex til medieafspilning (veksler lidt mellem de to)
EyeTV til DVR-funktionalitet
Remote Buddy til at styre så meget som muligt via IR, inkl. skifte mellem applikationerne.
SleepWatcher

Media ligger på en slags NAS, dvs. teknisk set er det bare en FreeBSD-maskine som også løser andre opgaver.

Der er en hel masse konfigurationsarbejde i det, her er en ca. arbejdsliste hvis jeg skulle starte forfra:

- Købe hardwaren Smile
- Montere Mini'en i mediemøblet, sætte EyeTV-sticken i, kabling mv.
- Associere Dinovo Mini via Bluetooth til Minien
- Hente og installere Plex/XBMC, konfigurere dette til at se NAS'ens video/musik/billedearkiv
- Installere EyeTV, indstille kanaler mv.
- Installere Remote Buddy (koster 20 EUR, fås med 30 dages trial)
- Tilføje "Plex Player" i Logitech Harmony-softwaren, tilpasse diverse knapper
- Konfigurere Remote Buddy, så den fungerer med Harmonyens Plex-profil, der simulerer ca. 10 Apple Remotes for at opnå flere IR-koder.
- Konfigurere Remote Buddy til at forstå sig på Plex/XBMC og EyeTV og lidt AppleScript til at skifte pænt imellem dem
- Diverse små smarte funktioner, f.eks. SleepWatcher som kalder et script der automatisk sørger for at Plex/XBMC rescanner for nye media når Minien kommer ud af standby.

I dagligdagen fungerer det tilfredsstillende.

Der har været forskellige udfordringer, de fleste af dem relateret til HDMI/HDCP:
 - Panasonic PX80 (og sandsynligvis alle 2008/2009 modeller) bryder sig ikke om DVI/HDMI signalet fra en Mac, hvis det ikke kører igennem en AVR først. Hvis Minien bliver tændt før TV'et går PX80 i en slags sikkerhedstilstand, hvor hele tunerboardet sættes ude af funktion. Iflg. Panasonic Support er dette helt normalt, og de anbefaler kun VGA til tilslutning af computerudstyr (tsk..). Nu er det så skiftet ud med et Sony, og en AVR i mellem..

- Havde tidl. en NAD T747, som også havde HDMI-udfordringer: T747'eren leverer åbenbart ikke HDCP/EDID informationer når den er i standby. Det medførte at Mini'en ikke fik noget EDID information hvis den skulle komme til at tænde før receiveren, og dermed = sort skærm. Løst ved skifte til Denon...

- Nogle gange går skiftet mellem applikationer ikke helt gnidningsfrit og man må ind og rydde op.

MEN, når alt er sagt er det en fin løsning som giver en hel masse fleksibilitet man aldrig ville have i en fabriksfærdig medieafspiller eller DVR - f.eks. kan jeg få EyeTV til at sende en mail eller IM når den har optaget et eller andet, og Plex/XBMC-softwaren ville jeg ikke undvære. Og hvis man evner det, er der en masse muligheder i UNIX-baglandet på maskinen, samt AppleScript.

Et billede af setuppet:



--
Denon AVR-2310
Sony KDL-46WE5
Dali 909, Dali 102, Dali SC-7
Mac Mini/Plex/EyeTV HTPC
Til top
sst Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Januar-2010
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 12:32
Jo, til daglig kan man sagtens undvære Dinovo Mini'en.

Den er meget praktisk hvis man skal taste et eller andet ind, f.eks. en filmtitel i XBMC, eller en søgetekst når man vil oprette en Smart Guide i EyeTV-softwaren. Men man kan også bruge et vilkårligt andet trådløst keyboard/mus-sæt, eller f.eks. fjernstyre Mac'en fra en laptop ved hjælp af denne software:

http://synergy2.sourceforge.net/

Mht. WAF-faktoren og EyeTV: Man skal vide at der skal trykkes på "EyeTV" softkeyen på harmonyen for at skifte til EyeTV, men ellers fungerer knapperne som med almindeligt TV. Harmonyen sørger self. for at AVR'en er tændt og sat på korrekt input, og så fungerer volume og programskifteknapperne som forventet.

Harmonyen selv har stor WAF hvis man har sat det ordentligt op ;-).

Jeg overvejer lidt at lave separate "activities" for hh. EyeTV og Plex/XBMC, således at man kun skal trykke een gang for at få f.eks. EyeTV frem. I dag skal man først aktivere "Mac Mini" aktiviteteten, og så (afhængigt af hvad den kørte før den blev sat i standby) dernæst vælge EyeTV eller XBMC (eller Plex) i Mac Mini-aktivitetens softkeys.

I praksis bruger vi dog TV'ets indbyggede tuner til almindelig TV-kigning i dagligdagen, og EyeTV primært som DVR.

Dog har "pause live TV" funktionen også vundet indpas, så når det er "noget vigtigt" det skal ses, bliver det via EyeTV.

Men der er som nævnt mærkværdigheder fra tid til anden, det kan f.eks. godt ske at XBMC/Plex hænger af en eller anden grund, at Harmony-signalerne ikke når frem til applikationen (tror det er pga. opstartsrækkefølgen ifht. Remote Buddy) og lignende. Som regel kan det dog løses remote ved at instruere brugeren i at tænde og slukke for Mac'en..

--
Denon AVR-2310
Sony KDL-46WE5
Dali 909, Dali 102, Dali SC-7
Mac Mini/Plex/EyeTV HTPC
Til top
sst Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Januar-2010
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 12:40
DVB-T og EPG: Ingen problemer med signal eller indhold. Har kun FTA kanalerne, men jeg ved at man i Sverige kan købe en boks til EyeTV der kan tage f.eks. Boxers CAM.

Bruger kun den EPG-data der kommer fra DVB-signalet, men jeg har testet lidt med EPG-data fra tvtv.co.uk (gratis) som har de fleste danske kanaler). Alternativt, ontv.dk (betaling).

En lille detalje omkring EyeTV og lyd: Min receiver forstår sig ikke på HE-AAC som de danske MPEG4-kanaler udsender, så jeg kan ikke bruge EyeTV's passthrough audio funktion, men må nøjes med alm. stereolyd.

MPEG2-kanalerne og de svenske kanalers lyd kan jeg sagtens føre digitalt ned til receiveren.

Mit TV har jeg også koblet til receiveren med toslink, og dets tuner omformer tilsyneladende HE-AAC til AC3, som self. virker fint.

--
Denon AVR-2310
Sony KDL-46WE5
Dali 909, Dali 102, Dali SC-7
Mac Mini/Plex/EyeTV HTPC
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 19:06
nej du kan desværre ikke streame livetv direkte fra eyetv til en anden maskine - det er kun via elgato's eyetv app på en iphone/itouch at dette pt kan lade sig gøre. MEN hvis du sætter eyetv op til at understøtte app til ipod/iphone så kan xbmc/plex se det optagede tv direkte da den så optræder som komplet DLNA server. - dog skal xbmc sættes op til at lave deinterlace ellers får man alvorlige striber på når man ser det fra xbmc.

Setup:

1.gen intel mac mini 1,6ghz
terratec h7 med yousee normal kabel
sony p3000 via dvi til hdmi adapter
eyetv og itouch med eyetv app
logitech v320 + apple wireless
har mobileairmouse.com installeret på itouch, men bruger egentlig bare normalt apple remoten til mini'en. Også når der skal køres via xbmc - har droppet plex indtil de kommer ud med ny udgave hvor den nye mplayer er integreret.
Maskinen er primært surfmaskine - derfor keyb og mus.

Data flyttes lidt rundt efter forgodtbefindende men havner som regel på PC med quadcore (der nu liiige står slukket da jeg ikke har fået købt en win7 original og den begynder nu at lukke ned hver anden time.) den bliver normalt brugt som encoding maskine når det er.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 21:10
der er mange ting man kan drømme om. - det er fra tuneren der skal streames - som fx via hdhomerun. ideen med software extender har ikke slået rod hos nogen som helst producent på hverken win eller mac platformen. Der er nogle 3. parts programmer på win-platformen der laver server/klient løsning, men ikke på mac.
Til top
ThePulse Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 21:36
Hejsa
Her er det jeg kører med.

HW: Mac mini med 2 gig ram og 120 gb HD
Remote: Logitech Harmony one.
Tuner: HDhomerun.
Sw: Windows 7 x64 mce med mediabrowser og shark 007

Det kører super duper uden probs! 
Til top
sst Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Januar-2010
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 22:49
Tja, nu købte jeg først PVR-delen længe efter jeg købte Mac'en, og det var mest fordi jeg havde hørt gode ting om EyeTV.

Men med hensyn til fravalg af Popcornhour, WDTV og den slags - hvis man først er vænnet til XBMCs herligheder vil man ikke tilbage til en mere lukket afspiller Smile, hvor man skal hacke rundt i firmwaren for at få den til at gøre som man vil.

Jeg startede som nævnt på den gamle Xbox med XBMC, og efterhånden som HDTV blev mere udbredt, blev denne box uddateret.

Så stod valget mellem at bygge en PC til formålet (XBMC), eller som her - købe en Mini. På daværende tidspunkt var Nvidias ION-platform ikke vundet frem, så den stod på hjemmebyg af diverse komponenter med et usikkert resultat - hvorimod der var mange successhistorier om Mini + Plex. Jeg havde da også en fuld funktionel medieafspiller ca. en halv time efter posten havde afleveret Mini'en Smile.

--
Denon AVR-2310
Sony KDL-46WE5
Dali 909, Dali 102, Dali SC-7
Mac Mini/Plex/EyeTV HTPC
Til top
sst Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Januar-2010
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 22:51
En anden ting der taler imod en standard-PVR fra f.eks. Sony er adgang til de optagne programmer - de PVRs jeg har set har været ret begrænsede mht. eksportering. Med EyeTV har man adgang til den rå MPEG2/MPEG4 strøm.

Og dét apropos - EyeTV lagrer det optagne DVB-signal i rå, uændret form - også HDTV. Det er svjv først for nyligt man har kunne købe brand-name DVR-bokse med denne funktionalitet.

--
Denon AVR-2310
Sony KDL-46WE5
Dali 909, Dali 102, Dali SC-7
Mac Mini/Plex/EyeTV HTPC
Til top
sst Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Januar-2010
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2010 kl. 10:31
Jo, hvis man har brug for det Smile.

Det kunne f.eks. være hvis man ikke har en AVR og Mini'en skal kobles direkte til et TV med indbyggede højttalere.

Eller hvis man har en AVR som kun videresender lyd på HDMI-outputtet, der er kommet ind via et HDMI-input - og man ind imellem gerne vil have lyd ud via TV'et.

Faktisk følger der en MiniDVI til DVI adapter med Mini'en, som også fungerer fint med en DVI-HDMI adapter. Det var kun fordi jeg havde HDMI-problemer ifht. Panasonic PX80, at jeg gik over til DisplayPort-udgangen.


--
Denon AVR-2310
Sony KDL-46WE5
Dali 909, Dali 102, Dali SC-7
Mac Mini/Plex/EyeTV HTPC
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2010 kl. 21:44
og med eyetv softwaren i den fulde udgave er det en fornøjelse at fjerne reklamerne! - noget andet er hvorfor jeg valgte en mini frem for pvr og medieafspiller - en pvr kan ikke udveksle data med nogen. de er fastlåst til den enkelte harddisk og optager. Mini'en står i forvejen ved siden af tv'et - hvorfor flere bokse? - MEN nu var alt det her optagehalløj i virkeligheden en added benefit. Jeg havde maskinen i forvejen. Købte en elgato usb hybrid-tuner i tidernes morgen, men kvaliteten af det optagede fra analog var ganske enkelt horribelt, så tuneren røg i en papkasse og jeg brugte i et stykke tid et alm hvr-1300 fra hauppauge i en pc. Men så gav de yousee fri og købte så i stedet en terratec h7 da den gamle hybridtuner ikke kan tage dvb-c. Eyetv softwaren er ganske enkelt det mest helstøbte program jeg har set. Det kan godt være man kan rigtigt mange ting i dvbviewer, men der er vist ikke noget program der er så let at gå til som eyetv.
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2010 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Søholm Søholm skrev:

I stedet for at have billede og lyd adskilt ville det så ikke være en bedre ide, at købe et Mini DisplayPort til HDMI omformer med lyd som dette kabel http://www.kanexlive.com/products/item.aspx?id=3495 ? Har dog ikke lige kunnet finde et sted man kunne købe det i Danmark? Så måske bedre at holde sig til den løsning I har valgt?

Det kan du faktisk godt, har en kollega der købte en tilsvarende adapter i FONA i fredags.
Altså en adapter der omformer  MINI-DVI+Toslink til HDMI out inklusiv lyd.
 
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2010 kl. 11:25

Nu står jeg og overvejer en Mac Mini som Mediecenter - skal bruges som klient til Mediaportal med win7 som platform.

Fik du købt én og hvad er dine erfaringer ?
 
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu