recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - receiver/processor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketreceiver/processor

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Emne: receiver/processor
    Sendt: 17-Februar-2010 kl. 22:25
Jeg har ikke helt forstået forskellen på disse to. Jeg bruger selv en surround receiver og undrer mig lidt over hvad man egentlig bruger en processor til? Er det til når de skal være high-end?
 
Hvis nogen kunne komme med en simpel forklaring ville det være yderst rartSmile
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 22:32
En receiver består (groft sagt) af to dele: En processor og en effektforstærker. Processoren fungerer som for-forstærker, der tager imod signalerne og sender dem videre til hvor de nu skal hen, sørger for signalbehandling, dekodning, konvertering, upscaling eller hvad der nu skal til. Billedet sendes videre til skærm/projektor mens lyden sendes videre til effektforstærkeren, der forstærker signalet op til det niveau en højttaler skal bruge.

Det er så også muligt at købe anlæg hvor de to dele er splittet op i separat forforstærker/processor (populært kaldet en pre/pro) og effektforstærker - nogen sværger til at det ikke er muligt at få high-end lyd ud af en receiver, og at separat pre/pro og effektforstærker er vejen frem. Argumentet er som regel at den strømforsyning som skal trække effektforstærkeren er så kraftig at den ikke kan undgå at påvirke lyden i forforstærkerdelen, specielt på de dele af signalet der måtte foregå i det analoge domæne. En processor behøver i sig selv ikke så meget strøm, og derfor vil en separat enhed til dette kunne nøjes med en mindre strømforsyning, som alt andet lige burde give mindre støj. 



Redigeret af RogueAgent - 17-Februar-2010 kl. 22:33
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 22:36
okay mange tak for svaret.
 
Det burde vel være muligt at knalde en MM8003 på min SR5004er ikk'?
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 22:40
Så længe en receiver har analogt multichannel output (som jeg går ud fra SR5004 har, jeg kender ikke så meget til Marantz' modeller...), så kan du også koble en extern effektforstærker på.

På den måde bruger du kun pre/pro delen af din receiver (medmindre du bruger dens effektdel til at bi-ampe, eller til drive endnu flere højttalere, evt. i et andet rum) 
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 22:47
Okay, normalt når man slår MM8003'eren op nå nettet er den bare typisk nævnt sammen med AV8003'eren, jeg har dog bare ikke råd til processoren i første omgang. Så så længe receiveren kan klare opgaven er er alt jo i fineste orden.
 
Nu fik jeg vist også svar på lidt mere end forventet. Mange tak. :)
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 22:54
AV8003 og MM8003 er tydeligvis designet med den tanke at man køber dem som sæt - men derfor kan man sagtens bruge en anden processor i stedet, eller i dette tilfælde en receiver. Smile
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af SteffenD89 SteffenD89 skrev:

Okay, normalt når man slår MM8003'eren op nå nettet er den bare typisk nævnt sammen med AV8003'eren, jeg har dog bare ikke råd til processoren i første omgang. Så så længe receiveren kan klare opgaven er er alt jo i fineste orden.
 
Nu fik jeg vist også svar på lidt mere end forventet. Mange tak. :)
 
 
der vil der også være en rigtig fin opgraderin ,, nør du får koblet den effekt på din reciver...Wink
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2010 kl. 17:39
Jeg var lige nede i hifiklubben og snakke med dem ang. hvilke kabler jeg bør forbinde receiveren og effekten med, han foreslog noget Van Den Hol til 700-1000kr/sæt - er det meget normalt? Eller vil i foreslå noget andet?
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2010 kl. 17:56
Fordelen ved at dele det op i en processor og effektforstærker er bla. at strømkreds og den digital del er helt afskærmet fra processor, hvor det hele skal være i samme kasse med en receiver.

Det skal dog sige at HIGH-END receiver også har op del strøm og afskærmet selv processor, men så er vi også oppe i pris klasse hvor man også kan købe adskilte enheder.

En andet fordel er at man kan købe en ægte HIGH-END effektforstærker brugt, og så få en top klasse to kanales lyd.

Redigeret af Startrek - 18-Februar-2010 kl. 17:58
Til top
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2010 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Fordelen ved at dele det op i en processor og effektforstærker er bla. at strømkreds og den digital del er helt afskærmet fra processor, hvor det hele skal være i samme kasse med en receiver.

Det skal dog sige at HIGH-END receiver også har op del strøm og afskærmet selv processor, men så er vi også oppe i pris klasse hvor man også kan købe adskilte enheder.

En andet fordel er at man kan købe en ægte HIGH-END effektforstærker brugt, og så få en top klasse to kanales lyd.


Vil lige nævne at stereo lyd forbedres af en seperart effektforstærker, men den præges stadig af den lange signal vej i en reciver. Det forværre lyden at der skal korrigeres for afstand til højttalere, sættes EQ på og audio delay som skal være muligt i en processor.
Hvis man vil have god stereo lyd samtidig med surround, vil jeg foreslå at man køber en effektforstærker til center og sorround højttalere, samt en ordentligt integreret stereo forstærker med pass-though mode som kan bruges både som effektforstærker til sorround, og som integreret forstærker til stereo direkte fra en cd afspiller og uden om processor/receiver.
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2010 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af SteffenD89 SteffenD89 skrev:

Jeg var lige nede i hifiklubben og snakke med dem ang. hvilke kabler jeg bør forbinde receiveren og effekten med, han foreslog noget Van Den Hol til 700-1000kr/sæt - er det meget normalt? Eller vil i foreslå noget andet?


Jeg bruger ganske almindelig RCA-kabler fra HQ (hollandsk fabrikant), som koster 20 kroner (jeg fik dem enormt billigt), og de gør deres job til UG.

HFK er fulde af lort når de anbefaler et kabel til 1000 kronerDead
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2010 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af Wision Wision skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Fordelen ved at dele det op i en processor og effektforstærker er bla. at strømkreds og den digital del er helt afskærmet fra processor, hvor det hele skal være i samme kasse med en receiver.

Det skal dog sige at HIGH-END receiver også har op del strøm og afskærmet selv processor, men så er vi også oppe i pris klasse hvor man også kan købe adskilte enheder.

En andet fordel er at man kan købe en ægte HIGH-END effektforstærker brugt, og så få en top klasse to kanales lyd.


Vil lige nævne at stereo lyd forbedres af en seperart effektforstærker, men den præges stadig af den lange signal vej i en reciver. Det forværre lyden at der skal korrigeres for afstand til højttalere, sættes EQ på og audio delay som skal være muligt i en processor.
Hvis man vil have god stereo lyd samtidig med surround, vil jeg foreslå at man køber en effektforstærker til center og sorround højttalere, samt en ordentligt integreret stereo forstærker med pass-though mode som kan bruges både som effektforstærker til sorround, og som integreret forstærker til stereo direkte fra en cd afspiller og uden om processor/receiver.

Spørgsmålet er om ulemper ikke langt overstiger fordelene ved at havde det adskilt i sted for at havde det samlet.

Selvfølgelig er det vej frem ved at havde en løs forforærker med pass-though mode for at få en god stereo lyd, nogle det har en ide til en sådan en ?

En anden vej man kan gå er at vælge en audiolab 8000AP, og lade Blu-ray afspille decode lyd til PCM som så blive smidt over i audiolab 8000AP, så skulle der værre dømt god stereo lyd og god surround lyd.

Redigeret af Startrek - 18-Februar-2010 kl. 19:55
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu