Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Thomas_H
Super bruger
Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
|
Emne: Nvidia Qadro eller GeForce til bl.a. videoredigeri Sendt: 21-Februar-2010 kl. 22:02 |
Hej,
Jeg skal til at bygge en ny god computer, med en i7 930 processor og er efterhånden blevet enig med mig selv om de fleste ting.
Men
grafikkortet er jeg meget i tvivl om. Adobe understøtter jo en masse
GPU-acceration til PhotoShop og Premiere, lige netop det maskinen nok
skal bruges mest til (jeg spiller aldrig)
Så derfor er jeg jo på
jagt efter et Nvidia kort, men hvad er forskellen på de billige Quadro
kort, FX570 og FX580 og så alle de mange GeForce kort i samme
prisklasse?? I ren MHz er selv de billige 2-300 kroners kort jo
meget hurtigere end Quadro! Er det ren clock frekvens der hjælper i de
Adobe programmer, eller er der noget ekstra i de Quadro kort?
I øvrigt så har FX580 to DisplayPort udgange, hvor FX570 har to DVI, jeg skal
have to skærme på, kan man konvertere de to Displayporte til DVI på sådan et
kort??
|
--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 21-Februar-2010 kl. 22:15 |
entrylevel quadro kort har lige netop på cudaunderstøttelsen ikke den store fordel. her er det faktisk billigere og bedre med et gtx 250 eller højere. skal der være en fordel så skal du meget højt op i pris og det er nok ikke lige på budgettet for så kommer vi op i +10K for et kort. (CX kortene eller Elemental accelerators som de nu kaldes. men de er værd at ønske sig til jul! :-) )
|
 |
Thomas_H
Super bruger
|
Sendt: 21-Februar-2010 kl. 22:24 |
Ok! Ja 10.000 er nok ikke lige sagen for pengepungen :o)
men jeg er lidt i vildrede, for jeg vil gerne give f.eks. 2200,- for et super godt GeForce kort, hvis det virkelig hjælper på f.eks. HD-rendertid og mere flydende zoom osv. i PhotoShop. Men omvendt, hvis det kun gør systemet 3% hurtigere, gider jeg slet ikke bruge penge på det, så kan jeg lige så godt købe et til 250,- kroner, da jeg ikke regner med at få brug for ram og alt andet spil-relateret på et grafikkort.
|
--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
|
 |
claus_jac
Guld medlem
|
Sendt: 22-Februar-2010 kl. 18:20 |
entrylevel quadro kort er i bund og grund specialbyggede lowend geforce-chips med lidt flere stream-processorer og gennemtestet og specialcertificeret software. eksempelvis er en fx380 en G96 chip fra nvidia, hvilket i bund og grund er den samme som sidder i et geforce 9400 og 9500 gt kort!
|
 |
Thomas_H
Super bruger
|
Sendt: 22-Februar-2010 kl. 18:47 |
Hmm ok, men vil du så anbefale FX570 eller 580 til 12-1300 , frem for et GeForce i samme prisniveau ? ...og er det overhovedet noget der giver noget i rendering-tid, eller er det lig nul?
Og kan du svare på, om man kan bruge de to Display porte i 580, som to DVI udgange??
|
--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
|
 |
claus_jac
Guld medlem
|
Sendt: 22-Februar-2010 kl. 19:41 |
ja du får en del mere hvis du køber et geforce 260 eller lignende - som sagt når en fx 380 svarer til et geforce 9500 som ikke er specielt hurtigt så får du en hel del mere "regnekraft" ved at gå på en eksempelvis geforce 260, som har cudaunderstøttelse og dermed kan bruges i Adobe's pakker. du skal dog være opmærksom på at det kun er visse steder i Adobe's pakker hvor der rent faktisk er understøttelse af cuda og dermed mulighed for accellerering fra grafikkortet. men generelt så får man en del mere ud af det også i video redigering. Hvad angår de 2 displayporte så ja det kan man - du skal blot have 2 adaptere fra DP til DVI. alt efter hvilket kort du vælger så er det ikke utænkeligt at der måske er adaptere med. (mener faktisk der er det i pny's versioner)
Men selvfølgelig går man quadro vejen så ved man også at de er afstemt og afprøvet i adobe's programmer og dermed en sikkerhed for at der er en temmelig stabil arbejdsplatform at køre på. Det kan være lidt anderledes med alm. geforce kort eller radeon hvis man ikke bruger unified drivere fra producenten af chipsættene.
|
 |
Thomas_H
Super bruger
|
Sendt: 22-Februar-2010 kl. 21:07 |
Ok jeg takker mange gange! Jeg har også siddet og læst alle mulige andre sider nu. Og GTX 260 eller 275 burde også gøre en forskel, og de ligger på de der 13-1500 jeg selv synes er grænsen, til gengæld ser det ud til at 12Gb vil være at anbefale fremfor 6Gb :o|
|
--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
|
 |
claus_jac
Guld medlem
|
Sendt: 22-Februar-2010 kl. 22:09 |
her er lige lidt målinger af hvad der sker når man så rent faktisk investerer de +10K for grafikkortet og installerer det her specielle software til understøttelse i premiere! http://www.cgchannel.com/2010/02/elemental-accelerator-product-review/
man kan sige meget - men det er altså noget der kan mærkes når der kommer gang i GPU'en :D
|
 |
Thomas_H
Super bruger
|
Sendt: 22-Februar-2010 kl. 22:18 |
Ja jeg har set de tests, men det er urealistiske priser. Jeg har til gengæld siddet og læst hele denne tråd: http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-264258_13_50.html og ham "SpecialK90" ser ud til at have rigtig godt styr på det. Og det meste rammer egentlig det jeg selv havde fundet frem til:
i7 930 (kommer i slutningen af februar) Asus P6T bundkort GTX275 12Gb ram - jeg tror jeg gør det, det virker som et dumt sted at spare. Så køber jeg intel x25 80GB SSD harddisk til at installere Windows7 64bit og en eller anden Seagate 1TB eller 1,5 som datadisk. min eksterne 2TB kører e-Sata, det burde vel vare lige så godt som en intern Sata disk?
Det burde da sparke nogenlunde røv :o)
|
--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
|
 |