recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan ikke modtage mpeg4 kanaler, med mpeg4 tuner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKan ikke modtage mpeg4 kanaler, med mpeg4 tuner

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Direkte link til dette indlæg Emne: Kan ikke modtage mpeg4 kanaler, med mpeg4 tuner
    Sendt: 25-Februar-2010 kl. 11:05
Jeg har en samsung le32b555 tv med mpeg4 tuner, som modtager signal fra en stueantenne på loftet. Da jeg købte tv'et for nogle måneder siden tunede den alle digitale kanlaer som den skulle, men Ramasjang, DRK og DRupdate stod utroligt dårligt med lyd og billed udfald og et meget pixileret billede. DRHD stod derimod perfekt.

Jeg skrev til Digitv og de foreslog at jeg opdaterede firmwaren i tv'et hvilket jeg har gjort uden forbedret resultat.

Nu har jeg prøvet at tune alle kanalerne igen, da DRHD også er blevet dårlig og nu kan den ikke tune nogle af de nævnte kanaler. DR1, DR2 og tv2 står perfekt og den har tunet de kodede kanalers informationer, fx charlie, zulu.
Er der nogen der har et bud på hvad problemet kan være?
Er der nogle stueantenner der er mere kompatible til mpeg4 signalet end andre. Jeg har en grim antenne som er beregnet til at hønge udenfor, som jeg har kæbt i Hi-Fi klubben, da vi fik digitalt tv for nogle år siden og den har virket upåklageligt til mpeg2 signalet.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10474
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2010 kl. 11:13
Hvis der er billedudfald, tyder det på utilstrækkelig antennesignal. Peger den rigtigt, er den stor nok og er polariseringen korrekt? Netop polariseringen blev ændret på nogle sendere omkring 1. november 2009. 

Flemming

Redigeret af fltk - 25-Februar-2010 kl. 11:14
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2010 kl. 11:22
er den stor nok og er polariseringen korrekt? det ved jeg ikke, den er vel ½ meter lang og er skruet fast på et spær. Hvad betyder polariserinegn?
//Søren
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2010 kl. 11:25

Polarisering er vigtig, hvis din antenne er opsat til H- Pol, og der sendes i V-Pol, så skal den ændres til den polarisering.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2010 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af ms.nielsen ms.nielsen skrev:

Hvad betyder polariserinegn?

Det betyder om antennens elementer vender lodret eller vandret. Det skal selvfølgelig svare til den måde din sender udsender signaler på, se her: http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/frekvenser.asp

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2010 kl. 16:31

Ok så blev jeg så meget klogere på polarisering og retning. Tak for det! nu har jeg så undersøgt hvad der er det mest optimale for mig. Det er Vejle 4,4 kms afstand højde på antenne 135 m med lodret polarisering og en kompasretning på 209. Alternativet er Hedensted, 12.5 km kompasretning  på 26 og sendehSe billede i fuld størrelseøjde på 309 m. Min antenne ser ca. sådan ud (dog uden de to stænger på højre og venstre side) så den er nok vandret. Måske er det et dumt spørgsmål, men jeg våger det alligevel: kan jeg vende antennen lodret for at få det optimale signal eller skal jeg anskaffe en antenne med lodret polarisering og havd med kompasretningen, hvordan kan jeg finde frem hvor retning 209 er?

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2010 kl. 16:50

Du skal vælge Hedensted og ikke Vejle. Vejle senderen er kun en hjælpesender med meget begrænset effekt og er kun beregnet for Vejle by. Spørg en lokal antennemand m.h.t. antennens forstærkning m.v. (dit billede - som i øvrigt ikke virker - kan ikke bruges til noget. 

Vedrørende retningen - brug et kompas.

Flemming

Redigeret af fltk - 25-Februar-2010 kl. 16:52
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2010 kl. 16:54
Modtager selv fra hjælpesenderen i Højen. Og mine ribber på antennen vender lodret. Har så kun ca. 3 km afstand.

Har prøvet Hedensted senderen, men den er ringere

Redigeret af Kampus - 25-Februar-2010 kl. 16:56
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 23:32
Super! tak for de kompetente svar. Jeg vil prøve de forskellige ideer af og vender tilbage med hvad der virkede bedst for mit signal, så snart jeg har prøvet det af.
//Søren
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu