recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - RAID valg af filer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRAID valg af filer?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
hifreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2006
Sted: Græsted
Status: Offline
Point: 754
Direkte link til dette indlæg Emne: RAID valg af filer?
    Sendt: 07-Marts-2010 kl. 17:20
Hej

Overvejer og købe en NAS og oprette RAID 5 med spejling af 2 diske. Derfor har jeg lige et spørgsmål. Er det muligt at vælge filer som man vil have til at være RAID 5, så man ikke nødvendigvis bruger samme plads på den anden disk? Det jeg mener er at man på denne måde selv kan prioritere hvor meget plads/filer man vil lave til den anden disk selv om den stadig er spejlet. Er det helt volapyk? eller forstår i hvad jeg mener? Wink
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 17:28
Du kan ikke lave RAID5 med kun 2 diske. Og RAID foregår altid på disk niveau - ikke på fil niveau. Så hvis du vil køre spejling (RAID1) vil de 2 diske altid være et komplet spejl af hverandre.
Til top
hifreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2006
Sted: Græsted
Point: 754
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 17:40
ok så den mulighed er udelukket synes det kunne være smart. Det vil sige hvis jeg har planer om at købe en 2 TB HD kræver det en mere og kan kun spejle hele den anden disk ikke vælge hvad jeg vil spejle rigtig forstået? Det var bare fordi jeg har en ven som snakkede om at der var nogle NAS servere, hvor det var muligt i fremtiden at gøre det. Jeg ved ikke så meget om NAS servere selv synes bare systemet er smart Big smile

Redigeret af hifreak - 07-Marts-2010 kl. 17:41
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 07:53
Ja,det er rigtigt opfattet. Skal ikke kunne sige om der findes NAS hvor man kan spejle på filniveau, men så taler vi ikke om RAID.
Til top
binne Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Vallensbæk, KBH
Point: 435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 16:33
Det er nok ISCSI han snakker om, hvor du kan spejle dele af disken til en anden NAS, eller pc. søg på google efter det, der står en masse om det.

\René
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu