|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
per olsen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 106 |
![]() Sendt: 16-Marts-2010 kl. 08:46 |
|
Hej
Når man skal have ny antenne er der her en mulighed for at indtaste sin adr og så
kan man se hvad retning man skal pege for at tage Dansk TV.
Men hvad retning skal den pege for at tage svensk TV.?
Er der nogle af jer der ved om der Findes en antenne søgning magen til den Danske ?
For vi er vel enige om at man i dag skal have 2 antenner 1 DK og 1 SE ?
Før digital tv havde vi vist 3 antenner 1 til DR 1 til TV2 og 1 til SE.
Vi er vel enige om at hvis jeg peger mod Lynetten burde jeg kunne tage alle danske kanaler?
Mvh Per
|
||
![]() |
||
B-CLG ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-April-2009 Status: Offline Point: 655 |
![]() |
|
Jeg ved ikke om der findes en tilsvarende service, men den svenske sender står her:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&om=1&ll=55.806515,13.721108&spn=0.00726,0.018797&t=h&z=16 Du kan zoome ud på kortet og få en idé om retningen. Om du kan fange kanalerne og om du har brug for flere antenner afhænger af hvor du bor, og om dine modtageforhold i forhold til både danske sendere og den svenske. Meget simplificeret: Bor du nær øresund eller højt og frit mod Sverige et andet sted på den mere østlige del af Sjælland, så kan du fange svenske kanaler med en udendørs traditionel UHF antenne. Størrelsen afhænger af beliggenheden. Når der ikke mere benyttes antennefilter. vil denne antenne også modtage indstråling fra de danske sendere, alt efter afstand og frit udsyn til disse. Man kan altså være heldig at kunne klare sig med én antenne til både de svenske og danske kanaler. Alternativt skal man have en mindre uhf antenne retningsbestemt mod en dansk sender også. Når du nævner Lynetten, så tyder det på at du bor i København. Med frit udsyn til Øresund, vil en middelstor antenne på taget tage sverige, og hvis du kan se gladsaxesenderen fra taget, så er jeg næsten sikker på at du får Danmark med også. /B |
||
![]() |
||
Benny From ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 852 |
![]() |
|
![]() |
||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
|
Bruger du earth.google.com programmet kan du aflæse retningen i (retvisende) grader. Men ofte er det bedre at pejle et hus, et skorsten eller lignende i nærheden der ligger is samme retning.
Men du skal være opmærksom på at Lynetten sender med 2 kW lodret, medens Hörby sender vandret med 50kW og er ca 80-100 km væk fra København. En større vandret antenne mod Hörby vil ofte også modtage signal nok fra Lynetten ved blot at vippe antennen få grader fra vandret. Selv de største antenner har dækning 7-10 grader til hver side og mange store antenner modtager også lidt signal fra siden - svagere men er man tæt på - her Lynetten - kan det ofte være nok.
Lars
![]() |
||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||
![]() |
||
per olsen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 106 |
![]() |
|
Tak for alle svar.
![]() jeg skifter min gamle antenne , prøve at vende den mod lynetten.Så kan jeg jo se på kortet fra benny at der er en svensk sender lige over i malmø så jeg ligger jo godt til dem, så måske en antenne der peger mod Lynetten er nok.Men det kræver vel så at den sender i malmø også sender
lodret lige som lynetten eller ?
Mvh per
|
||
![]() |
||
Benny From ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 852 |
![]() |
|
|
||
![]() |
||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
|
Nu sender Malmø kun med 8kW vandret, medens Hörby sender med 50kW og Hörby masten er desuden langt højere. Der er typisk godt 40 km til senderen i Malmø, hvis man ikke lige bor på Amagers østkyst. Det betyder, at signalet fra Hörby må forventes at være bedre de fleste steder.
Hvis din retning til Lynetten og til Hörby er den samme vil der være ca 15 gange så langt til Hörby og det betyder at signalet vil dæmpes ca 200-250 gange mere. Imidlertid sender Hörby med 50kW dvs. 25 gange kraftigere og den samlede virkning vil være, at Hörby signalet vil være 8-10 gange svagere hos dig - hvis de begge sendte vandret.
Hvis du har en god stor vandret sveriges-antenne mod Hörby, så vil den fange lidt af det 10 gange kraftigere Lynettesignal, hvis den blot er drejet få grader fra vandret (pindene ganske lidt skrå).
Du skal evt. pege lidt mellem de to sendere og en low-noise antenneforstærker, kan evt. være nyttig, men prøv først uden.
Lars
![]() Ps! Ovenstående 'høkerberegning' må ikke tages alt for bogstaveligt, der er masser af flere hensyn som burde medtages, men det giver en ide.
|
||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |