recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan en NAS dette?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKan en NAS dette?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Emne: Kan en NAS dette?
    Sendt: 12-April-2010 kl. 11:46
Hej

Jeg overvejer at købe mig en NAS. Forventeligt en Synology DS110j.

Det jeg ønsker, kan jeg bedst forklare med analogien ud fra hvad jeg gør i dag.

I dag har jeg en stationær PC, en bærbar og en WDTV Live. På den stationære har jeg partioneret harddisken og har et D:\ -drev. På dette har jeg 5 delte foldere, med fuld læse skrive adgang. Dette gør, at alle på mit hjemmenetværk kan anvende disse delte data under Network Neighborhood (sålænge min stationære er tændt, selvfølgelig).

På den stationære er der to windows-brugere, og den bærbare starter direkte op i windows uden nogen oprettede brugere. Begge kører XP.

Når jeg læser brugervejledningen til DS110j skrives der skridt for skridt hvad man gør, men absolut intet om hvorfor man gør de forskellige ting, og hvad man opnår ved det. (Som så mange andre vejledninger er den tydeligt skrevet af nørder Wink). Og det er lange afsnit om brugeroprettelse, brugergrupper, rettigheder, mv..

- Det jeg vil er, at på min nye NAS er der delte mapper der kan ses af alle på hjemmenetværket. Og hovedpointen er, at det skal gøres uden at jeg skal til at oprette brugere, oprette brugergrupper, tildele rettigheder og la-la-la.

Ganske simpelt -> tillader jeg en PC at sætte et kabel i min router eller giver jeg min kode til mit trådløse net til en pc/bruger, så får de også adgang til data på min NAS via Network Neighborhood eller mappede drev. Altså at alle der kører på 192.168.1.xxx har adgang til NAS'en, og jeg skal ikke bøvle med brugerstyring.

- Kan man det?

Altså at en NAS kan virke som Network Storage Wink   -> uden dikkedarer.

Når jeg vil tilgå data på NAS'en fra internettet, skal der være en adgangskode man skal angive. Men kun en adgangskode - der er jo ingen brugere.

- Det understøttes vel også?

Thanx
Jens
Til top
jjmikkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2009
Point: 104
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 11:59

Jeg har selv købt en Synology DS210J, og den kan begge de ting du beskriver (og meget andet).

Tænk på den som en harddisk der hele tiden er tændt og tilgængelig for alle der er på netværket. Når du logger på fra internettet skal du bare skrive din adgangskode og så har du adgang til alt. (Hvis ikke du gider fumle med brugere).

Redigeret af jjmikkel - 12-April-2010 kl. 11:59
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af jjmikkel jjmikkel skrev:

Jeg har selv købt en Synology DS210J, og den kan begge de ting du beskriver (og meget andet).

Og den kan det helt uden brugerstyring?

Kan jeg få dig til at sætte ord på, hvordan det oprettes. Er det "Windows filservice" med SMB/CIFS, og så Delte Mapper/Shared Folders?

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 12:12
det nemmeste er ved egentligt du selv kigger på deres testdrive http://www.synology.com/dan/products/demo/index.php der kan du såmænd både oprette foldere og brugere og selv sidde og lege med det inden du køber den.. log ind og gå mod managment og privilegier så er du på rette vej
Mvh

René
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 12:25
Jeg tvivler at du kan UDEN bruger styring.

Du har altid bruger på en Synology boks. Der er admin og gæste brugerne er oprettet fra start.
Til top
jjmikkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2009
Point: 104
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af jjmikkel jjmikkel skrev:

Og den kan det helt uden brugerstyring?

Kan jeg få dig til at sætte ord på, hvordan det oprettes. Er det "Windows filservice" med SMB/CIFS, og så Delte Mapper/Shared Folders?

Som nævnt er der en Admin-bruger fra start. Du logger på din NAS, og får adgang til at oprette NFS/CIFS/FTP osv.
Når du bruger f.eks en WDTV-live eller en PS3 er der ikke noget password eller login. Når du er på nettet har du adgang til NAS´en...
Besvarer det dit spørgsmål? Men demoen er rigtig god til at få en ide om hvad den kan.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2010 kl. 13:43
Du vil altid have noget brugerstyring, men hvis du slår guest brugeren til og dermed accepterer den sikkerheds risiko det giver så vil det fra bruges synsvinkel fungere uden  brugerkonti. 

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu