Hej
Jeg har en spritny Synolog DS110j, med en Samsung 1,5TB Model HD154UI harddisk. Den er købt i fredags og gav de første problemer søndag, og endnu flere fra i går. To gange har den meldt "Volume 1 on DiskStation has crashed". Første gang efter 2 dage, og det er trods alt sjældent en ny harddisk står så hurtigt af. En genstart så dog ud til at få alt til at virke, og jeg troede det var det. Data så ud til at virke, selv om bittorrent gav nogle fejl. Jeg troede det var system/software fejl. I går kom en ny "Volume 1 on DiskStation has crashed", og nu fejler tilgangen til store filer (bluray rips).
En SMART quick-test siger også skift harddisk.
Jeg har dog en mistanke om, at fejlen kan ligge andet steds. Ved at læse lidt på synology forum, kan ekstensiv brug af bittorrent med store filer der fejler betyde, at der ikke bliver ryddet ordentligt op i systemets "system volume". Og bliver denne for stor kan det give "pudsige afledte fejl". Jeg får således fejl (199) og fejl (764) ved brugeradministration, f.eks. Det går igen for Synology softwaren at de intet skriver om hvad fejlen reelt er.
Der kan ryddes op i diverse volumes med nogle telnet kommandoer, men jeg er ikke Linux-haj. Jeg kan få logget mig på, men aner ikke hvad der skal skrive for at skifte directory, liste filer, slette filer, snabel-a'er og anden syntax.
Jeg har prøvet en reset og geninstallation af firmware (nyeste hele tiden), uden det hjalp.
Jeg har behov for hjælp til to ting
- Er der nogen der kender metoden til at få ryddet op i diverse "system volumes", bl.a. fejlede og midlertidige bittorrent filer, men også "med videre"?
I så fald er der behov for at skrive helt udførligt hvad der skal skrives i telnet-kommandoprompten.
- Er der nogen der kender til metoder til at redde data fra en Synology NAS?
Jeg nåede selvfølgelig at få lagt alle mine Bluray-rips derover i troen på at et så ofte rost produkt som Synology ville holde mere end 5 dage...
Jeg har forsøgt at kopiere fra NAS'en til en direkte USB tilkoblet ekstern harddisk via FileStation, men det fejler. Jeg har forsøgt via alm. windows explorer. Generelt fejler det. To enkelte har dog lykkedes. Jeg har desværre ikke en maskine der kører SATA-II, eller flere ledige SATA-I stik i min maskine. Den nye harddisk i NAS'en er en SATA-II.
Måske er der en fix-it-via-telnet metode, særlig software på PC'en eller andet??
Hurtige svar vil være meget velkomne, da jeg har lidt langt til min hardwarepusher og jeg skal den vej i morgen.