Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Hr. Soegaard
Junior bruger
Oprettet: 27-April-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 21
|
Emne: LCD eller LED ang. gaming ? Sendt: 27-April-2010 kl. 00:45 |
Skal bruge et 40" tv, og det skal mest bruges til PS3/Gaming, så ville i tage et LCD, som jo har været igennem nogle generationer eller er et LED bedre, selvom det er "nyt"
Jeg har selv lidt en fornemmelse på at LCD er bedst til spil, men har ikke rigtig kunne finde noget om det på nettet, kun meget lidt.
Står mellem HX700 eller NX700 som så mange andre herinde, men mit behov er bare hardcore PS3 gaming, og meget meget lidt tv, dog lidt film engang imellem.
Ved godt alle de Hz ska være "fra" under spil eftersom det bare sløver det, men hvad er jeres mening, og på forhånd tak. 
|
Bedste Hilsner - Hr. Soegaard
|
 |
PhDream
Guld medlem
Oprettet: 28-Februar-2009
Sted: Denmark
Point: 737
|
Sendt: 27-April-2010 kl. 01:04 |
Jeg tror ikke, at man generelt kan sige, at det ene eller det andet er bedre. Det kommer meget an på hvordan den enkelte producent implementerer teknologien.
|
 |
Hr. Soegaard
Junior bruger
|
Sendt: 27-April-2010 kl. 01:14 |
Det kan du have ret i, men jeg tænkte på generelt, eller om der var test omkring dette emne. :)
|
|
 |
Zagadka
Super bruger
Oprettet: 07-August-2005
Point: 446
|
Sendt: 27-April-2010 kl. 01:21 |
Er en pære (frugt) bedre end en bil?
LED er ikke en panel type, det er LCD. Det du sammenligner er et CCFL backlit LCD og LED backlit LCD. At LED er en ny panel type er bare en marketingsafdeling der har været lidt for smarte og endnu engang udtalt sig om ting de ikke ved noget om.
Og før nogen begynder, OLED er ikke på markedet i seriøse størrelser endnu, men de kommer måske snart til en pris mellem en bondegård og en skyskraber (første generation bliver dyr).
Redigeret af Zagadka - 27-April-2010 kl. 01:27
|
Panasonic TX-P42G10E Panasonic DMR-BCT720 Oppo BDP-80 RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware Sony Xperia Z3
|
 |
Hr. Soegaard
Junior bruger
|
Sendt: 27-April-2010 kl. 08:22 |
Okay, vidste jeg godt så din mening er de lige gode. ;) tak for hurtig svar.
|
|
 |
vasif
Guld medlem
Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
|
Sendt: 27-April-2010 kl. 08:43 |
Jeg synes ikke du skal gå så meget op i, om skærmen er LED eller LCD, eller for så vidt Plasma. Det er vigtigere, at du finder frem til et godt Tv, som passer til dine behov. Sådan en Sony du nævner vil være helt fin til gaming. EX-Serien fra Sony er også en mulighed, og blandt andet væsentligt billigere, men stadigvæk jævnfør anmeldelser nogenlunde lige så god i de forskellige discipliner. Jeg havde et Sony W5500 for et stykke tid siden, og den var absolut fin til Gaming. EX-500 er så afløseren for W5500, og kun blevet bedre.
|
 |
TBC1
Guld medlem
Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2046
|
Sendt: 27-April-2010 kl. 08:46 |
Hr. Soegaard skrev:
Okay, vidste jeg godt så din mening er de lige gode. ;) tak for hurtig svar. |
Det er almindeligvis ligegyldigt om bagrundsbelysningen til et LCD panel er LED (hvor tv'et så misvisende kaldes for et LED-tv som reelt i praksis er noget andet) eller om baggrunds belysningen er CCFL (hvor tv'et så bare kaldes et LCD-tv med reference til panelet) Panelerne (som er hvad der genererer billedet) er jo baseret på samme teknologi i både LCD og LED tv Så det er som reglen andre faktorer der er afgørende for hvor godt et "LED-tv" og et "LCD-tv" er som monitor til f.eks gaming. Eksempelvis 1:1 pixelmapping, responstiden i LCD panelet, og ikke mindst bypass af signalbehandling mv. Nogle modeller har f.eks. en gaming mode hvor meget af signalbehandlingen er slået fra. Dette giver både bedre billedkvalitet på [især] computersignaler, og lavere latency. Hvis man endelig skal prøve sige noget generelt hvis man forestiller sig at man tager udgangspunkt i samme/ligeværdige LCD panaler i tv'ene, så ville almindelige LCD-tv dog i princippet og teorien oftest være en tand bedre end mange LED-tv til gaming (og alt andet for den sags skyld). Grunden til dette er at de såkaldte LED-tv for at kunne være så tynde som de nu er, som reglen benytter sig af lys ude fra siderne (edge LED), i stedet for bag fra. Dette kan dels give en dårligere/mere ujævn fordeling af lyset på skærmen, og for flere edge-lit modellers vedkommende er det velkendt at der benyttes global-dimming uden mulighed for at slå denne brug af dynamisk kontrast fra. Men ellers er LED og LCD tv jo som sagt baseret på samme panelteknologi, så hvad der nu er bedst (til gaming og alt andet) handler mest af alt af hvilken elektronisk signalbehandling der er benyttes i de enkelte modeller, og hvor god kvaliteten af det LCD panel der nu sidder i det enkelte LED eller LCD tv nu er.
Redigeret af TBC1 - 27-April-2010 kl. 08:57
|
 |
Hr. Soegaard
Junior bruger
|
Sendt: 27-April-2010 kl. 09:03 |
Super gode svar takker. :)
Men for at tage modellen HX som køre det gamle CCFL vel og f.eks NX som jo har edge led backlight efter hvad jeg kan læse mig frem til, så det jo bedre end dem med edge led som på samsung eller er det, det samme ?
HX passer mig nok bedst, EX er ikke mig, og på flatpanels skriver de jo NX700 bare er en W5500 med led og glasplade foran der gør farverne bedre.
|
|
 |
TBC1
Guld medlem
Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2046
|
Sendt: 27-April-2010 kl. 09:13 |
Hr. Soegaard skrev:
Super gode svar takker. :)
Men for at tage modellen HX som køre det gamle CCFL vel og f.eks NX som jo har edge led backlight efter hvad jeg kan læse mig frem til, så det jo bedre end dem med edge led som på samsung eller er det, det samme ?
|
Det jeg prøvede at formidle, var at det i grunden primært handler om andre parametre end baggrundsbelysningen. Jeg har ikke overblik over de specifikke modeller, men kan overordnet pege på at det mere handler om eksempelvis 1:1 pixelmapping, responstiden i LCD panelet, og ikke mindst
bypass af signalbehandling mv. (Fravær af uomgåelig global-dimming, som er kendt fra nogle Samsung LED tv spiller dog også ind, men jeg har som sagt ikke overblik over de enkelte Samsung LED modeller deres features og dimming, da jeg må indrømme at jeg mere er projektor og Plasma orienteret.
Redigeret af TBC1 - 27-April-2010 kl. 09:17
|
 |
Hr. Soegaard
Junior bruger
|
Sendt: 27-April-2010 kl. 09:14 |
Modtaget.
|
|
 |
Hr. Soegaard
Junior bruger
|
Sendt: 27-April-2010 kl. 15:30 |
Update:
Var lige en smut inde i et butik hvor de havde NX/HX 700 og på baggrund af hvordan de to stod så vælger jeg klart HX, sort, var noget mere sort osv. Kender så ikke til opsætningen, men HX er hermed bestilt. :)
|
|
 |
Novatic
Bruger
Oprettet: 22-Maj-2009
Point: 64
|
Sendt: 27-April-2010 kl. 16:54 |
Super. Har kun hørt godt om HX700. Men den er jo også fra Sonys cinema lineup, så burde være bedre end de andre 700 modeller.
|
 |