recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stream HD (.mkv) direkte fra NAS til TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStream HD (.mkv) direkte fra NAS til TV

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
loddo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: Stream HD (.mkv) direkte fra NAS til TV
    Sendt: 10-Maj-2010 kl. 13:53
GODTFOLK PÅ RECORDERE!

Jeg vil gerne have et simpelt setup i min stue (der skal købes nas og tv). Er det nas eller tv der afgør om man kan streame direkte? Så vidt jeg kan se er det kun et spørgsmål om nas'en understøtter .mkv filer. Skal tv'et også gøre det? og i så fald, er det så overhovedet muligt?

budget betyder ikke så meget.. Forventer at smide 5-6000kr på nas (uden diske). 10.000kr på tv  . Har kigget på qnap og synology begge modeller havde plads til 6 diske (4diske burde være mere end rigeligt). Noget der kan anbefales?

Jeg har læst de her reviews:
QNAP 659 PRO NAS
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.aspx?articleid=3572&zoneid=6

QNAP 639 PRO NAS
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.aspx?articleid=2932&zoneid=6

QNAP TS-219P TURBO NAS
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.aspx?articleid=3435&zoneid=6

De nævner i to af dem at man streamer hd i 1080 uden problemer (.mkv?)

Nå - men det store spørgsmål er egentlig bare om man kan streame .mkv direkte mellem nas og tv, og derved slippe for WDTV live og hvad der ellers er.

Jeg ved dette sikkert er blevet spurgt om før, men efter at have kigget langt tilbage i arkiverne ser jeg intet.. :)

mvh Loddo
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2010 kl. 14:15

Hej og velkommen til.

af synology modeller kunne være disse

Jeg ville gå efter synology pga. deres webadministartion er bedre imo.. deres filestation er klart bedre end qnap, og deres photostation 4 er helt super til den private bruger der gerne vil have sine fotos indekseret overskueligt også via web (naturligvist aflukket afsnit på egen server), også syntes synology at være bedre til at holde også deres ældre modeller opdateret med nyeste software hvor jeg har oplevet at qnap hurtigere skodder deres ældre modeller og ikke mindst er der flere inkl undertegnede som fra tid til anden oplever problemer med at logge ind fordi deres software gør underlige ting.

du kan prøve synology´s software her http://www.synology.com/dan/products/demo/index.php

i drift via nfs smb og iøvrigt stream vil du næppe mærke den store forskel.. de bør alle kunne løse din opgave.

jeg ville dog anbefale dig at kigge nærmere på en nmt ala www.popcornhour.com jeg har selv både en a-200 og 2 c-200 der fint vil kunne afspille både mkv og iøvrigt også film direkte fra .ts eller bdmv folder... jeg ville pt ikke bestræbe mig på at gå efter et tv der kunne det, da man sikkert bliver låst til nogle meget bestemte formater, hvor nmteren tilbyder større fleksibilitet og ikke mindst hyppige opdateringer for kombatibilitet... det er jo det de lever af og skal være gode til... 

jeg mener sagtens inden for dit budget at kunne finde en grundlæggende god skærm og en nmt og en nas.  
Mvh

René
Til top
loddo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2010 kl. 17:18

Mange tak for svaret :) jeg tror dog bare vi taler forbi hinanden..

Jeg ville gerne vide om det var muligt at streame direkte mellem nas og tv - jeg vil gerne undgå et hav af fjernbetjeninger, alternative bokse og alt muligt. Jeg skal bare have et simpelt setup med TV og NAS. Når jeg kigger hos Synology og QNAP, så står der begge steder at de understøtter .MKV i under video. Jeg går derfor ud fra det er NAS'en der sørger for at afspille det, og ikke TV'et der skal kunne understøtte .MKV.

Det er lidt en jungle at finde ud af. Gider ikke smide 15.000kr, for at finde ud af jeg mangler en boks mere, og så lige  en boks mere samt en speciel fjernbetjening og en opdatering samt 4-5 andre ting :)

Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2010 kl. 17:26
Hvis du alligevel også skal bruge en bluray afspiller kan eksempelvis den nye Panasonic håndtere mkv filer
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2010 kl. 18:49
@loddo - der foregår ingen form for "streaming" fra en NAS direkte til et TV. Det er dit tv der får direkte adgang til at downloade og afspille samtidig fra din NAS. der er en række begrænsninger  - du skal først og fremmest have fundet ud af hvad dit TV kan afspille af formater og så SKAL dit materiale være i de formater. ellers kan det ikke lade sig gøre .mkv er sjældent et understøttet format direkte i TV'erne. men er de det så spiller det bare fint - og du skal selvfølgelig være mere specifik om hvad det er for en kompressionsmetode der bruges i MKV flerne (meg2/mpeg4/h.264 etc) for det er i virkeligheden det som TV'et skal understøtte.  En NAS står for NETWORK ATTACHED STORAGE og har under INGEN omstændigheder en afspiller - så det er ikke din NAS der laver arbejdet. for at sikre du kan afspille mange forskellige ting så vil det være en bedre løsning med eksempelvis en løsning som rhsin anbefaler.
Til top
loddo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2010 kl. 21:34

Nikodk, fysiske medier bliver min død :) min cd samling på 400 cder er allerede ved at tage livet af mig - jeg går ikke igang med en ny blu-ray samling ;)

Claus_jac, tak det var lidt den info jeg søgte. Forstår så bare ikke at synology vælger at blære sig med følgende: 

"You can stream digital multimedia content from a Synology DiskStation to a DLNA/UPnP compatible home device such as a stereo system or TV set."

http://www.synology.com/enu/products/features/DLNA.php 

samt hvilke formater den undersøtter: "Supported Video Format: 3GP, 3G2, ASF, AVI, DAT, DivX, DVR-MS, ISO, M2T, M2TS, M4V, MKV, MP4, MPEG1, MPEG2, MPEG4, MTS, MOV, QT, SWF, TP, TRP, TS, VOB, WMV, XviD, RV30, RV40, AC3, AMR, WMA3"

http://www.synology.com/enu/products/DS1010+/spec.php

For mig som "uvidende" kunne det godt se ud som om den virker som server og at man kan streame fra den...?

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2010 kl. 21:42
den kan også godt sende dataen videre... men kan skærmen modtage det... og ikke mindst ordentligt.

Jeg har en skærm som har en indbygget medieafspiller, og den er udmærket hvis man skal sætte en mpeg2/mpeg4 fil igang.

Men langt de fleste film i dag som man har liggende på sin NAS bliver typisk lagt over i sin .ts folder (for dvd) og bdmv folder (for blu ray)... de fleste tv som sælges i dag er meget firkantede i de formater de kan afspille... og er ikke ret fleksible... og iøvrigt er det typisk ikke noget som kan manøvreres rundt i særligt flydende.. dvs brugerfladen ofte kan virke som værende tung og ikke særlig brugervenlig.

og skal man ud i at lave for mange steps med sine film... såeh med mange film.. bliver det en meget langhåret affære.. det skal bare være kopiere direkte over.. ikke andet.

Derfor vil jeg stadig syntes du vil få det mere optimale produkt ved at skyde en ordentlig afspiller ind imellem som kan klare de gængse formater i alle alm. opløsninger og formater.. og ikke mindst lydformater.. også som løbende opdateres i takt med nye ting.

Og så er popcornhours produkter i den klart mere seriøse ende.

Desuden skal du være obs på de fleste afspillere er mere fleksible ved at køre via nfs/smb istedet for NAS medieserveren.. da denne også har sine begrænsninger.... jeg prøvede at starte der hvor du gerne vil starte... og endte med en løsning som jeg beskrev ovenfor da det pt var den eneste som kunne leve op til mine krav til nemhed omkring kopiering af mine film over på NAS og derefter afspilning herfra... og iøvrigt det samme der gælder for mine cder

Redigeret af rhsin - 10-Maj-2010 kl. 21:46
Mvh

René
Til top
loddo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2010 kl. 21:53

rhsin, det er ikke fordi jeg betvivler dine evner og viden :) jeg har bare manglet forståelse for at qnap og synology fremviser deres produkter som DLNA medie servere, når de ikke er det.

Jeg ser hvad du skriver og jeg forstår hvad du mener. Jeg må bide i det sure kabel og sætte endnu en enhed mellem husalter og nas. Mange tak for hjælpen alle sammen :D

Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2010 kl. 23:35

Hvis du vil have det hele til at køre fra Nas til tv skal du have et tv der understøtter alle de formater som synology reklamerer med.

Ellers er det jo ligegyldigt hvad formater synology kan køre med.

Det som de andre forsøger at forklare dig, at du ikke kan forvente at et tv kan afspille de samme formater som en Nas understøtter.
Nas formidler bare signalerne videre til de kombatible enheder, som så skal afspille dem. (hvis de kan)

Svarer lidt til at du vil afspille blurayfilm i en alm dvd afspiller.

Theilo

Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Oktober-2005
Sted: Denmark
Point: 820
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2010 kl. 01:31
Oprindeligt skrevet af loddo loddo skrev:

rhsin, det er ikke fordi jeg betvivler dine evner og viden :) jeg har bare manglet forståelse for at qnap og synology fremviser deres produkter som DLNA medie servere, når de ikke er det.

Jeg ser hvad du skriver og jeg forstår hvad du mener. Jeg må bide i det sure kabel og sætte endnu en enhed mellem husalter og nas. Mange tak for hjælpen alle sammen :D

nas kan jo også godt sende det vider men tv kan bare ikke læse hvad den sender, for af forklare det på en lidt sjov måde svare det til af en japaner taler japansk til mig det kan han også godt men jeg fårstår bare ikke hvad han siger så kan ikke bruge det til nogetSmile hvor din nas er japaner og dit tv er mig Big smile vis du besluter dig for en box som du kalder dem så kan jeg også anbefale en pch-c200  den vil kune afspile blu-ray iso vis du får løst til det og kan sætes et blu-ray drav i så du vil kune se blu-ray på blu-ray vis du ikke lige gider til af konvetere dem til mkv  eller lige dem dekrate ind som iso og de kan se lidt lækret ud også http://www.networkedmediatank.com/showthread.php?tid=25534 
Til top
loddo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2010 kl. 11:08

Theilo. Ja, jeg er med på vognen nu :) nu er jeg bare ked af det ikke var som jeg forventede.. men det går nok. så må jeg jo bare overleve med 5 fjernbetjeninger.

Hvad TV angår, så kigger jeg pt på et Sony EX700 52". Det ser nice ud og passer ca i prisklassen :) hvis jeg kan nøjes med 3-4000kr på nas (uden diske) og så tænker jeg at en WDTV LIVE vil være fint til formålet. Mest fordi jeg har kigget meget på den WDTV LIVE før og jeg hører om mange der har problemer med Popcornhour. Jeg har dog ikke prøvet nogen af delene, men forventer lidt at begge enheder ikke vil have noget problem med at afspille mine hd film.

Jeg har gået med det her spørgsmål længe, så jeg synes det er nice folk giver sig tid til at svare :) 

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2010 kl. 11:56
du skal da bare have en multifunktionsremote... jeg selv bruger logitech´s vælger du den rigtige, så behøves du kun 1 remote.

Og endnu bedre du kan styre dit anlæg ved hjælp af forudprogrammerede aktiviteter, så remoten selv sørger for at tænde og slukke de enheder du skal bruge for at se tv... eller film... eller høre radio.. eller.. ja du kan selv fylde på Smile
Mvh

René
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu