|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
rune kr ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 14-April-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 7 |
![]() Sendt: 11-Maj-2010 kl. 22:08 |
Hej alle
Min nyindkøbte Buffalo Linkstation Live NAS leverer desværre ikke de hastigheder, som (jeg tror) den burde - så jeg håber, at der er et kvik og hjælpsomt hovede derude, der kan spore problemet. For at tage det helt fra bunden, er mit udstyr følgende: Computer: MacBook Pro med Gigabit Ethernet-port og "N" Trådløst Router: TDC's Netopia 3347 (- som sikker også er et kabelmodem?) Trådløst accespoint: Apple Airport med "N" trådløst NAS: Buffalo Linkstation Live Jeg har testet overførselshastigheder med en testfil på 1GB og diverse forskellig tilslutningsmuligheder med varierende resultater. Det skal måske lige siges at jeg har beregnet hastigheden på følgende måde, som jeg håber er korrekt: 1 GB = 1.048.576 kilobytes ; 1.048.576 kilobytes delt med "Overførselshastighed i sekunder", hvorefter hastigheden er angivet som KB/s. (a) Mac forbundet trådløst via Apple Airport 360 sekunder, svarende til cirka 2.900 KB/S (b) Mac forbundet til Netopia routeren med kabel 135 sekunder svarende til cirka 7.770 KB/S (c) Mac forbundet direkte til Nas'en med kabel 55 sekunder, svarende til cirka 19.000 KB/S (d) Mac forbundet trådløst til Apple Airport forbundet direkte til NAS med kabel 150 sekunder, svarende til cirka 7.000 KB/S Jeg indrømmer, at jeg ikke ved hvilke hastigheder jeg reelt kan forvente at opnå, men jeg håber virkelig at hastigheden kan skydes i vejret - med den nuværende trådløse forbindelse over routeren tager det jo nærmest en halv time at overføre en 4 GB fil ....helst vil jeg naturligvis gerne ramme så tæt på "c" (som formentlig er grænsen?), som muligt når jeg kører trådløst. Noget af det som undrer mig rigtig meget, at at Airporten tilsyneladende kan levere cirka 7000 KB/S når den er koblet direkte til NAS'en, men bliver "blokeret" til 2.900 KB/S når routeren er ind over - til trods for at routeren kan levere 7.700 KB/S, når den er forbundet til Mac'en med kabel. Gode råd modtages meget gerne! :o) PS.: Efter at jeg slog DHCP fra på Nas'en og gav den fast IP kan opstillingen nu levere cirka 4.480 KB/S - bedre, men stadig elendigt. Med venlig hilsen Rune KR
|
|
![]() |
|
Dylmer ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Status: Offline Point: 173 |
![]() |
Ved du om routeren kun er en 100 MBit..?? Trådløs giver jeg aldrig meget for så jeg ville holde mig til en kablet løsning..
|
|
![]() |
|
rune kr ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 14-April-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 7 |
![]() |
Jeg har desværre ikke rigtig mulighed for en kablet løsning - andet end midlertidigt, når jeg skal flytte store mængder data. Routeren leverer dog kun cirka 68 mbit/sekundet i opstilling (b) - altså kablet. Og endnu mere underligt bliver det, at den trådløse del kan levere cirka samme hastighed, når routeren ikke er inde i billedet i opstilling (d) - men kombineret i opstilling (a) leverer det under halv hastighed. Det er til at blive rundtosset af... ![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Desperationen og forvirringen er total her hos nybegynderen. Kunne der være en derude med lidt indput - inden jeg nu kaster mig ud i desperat testindkøb af en ny trådløs gigabit router?
Alle indput modtages MEGET gerne og belønnes med bunkevis af gode tanker! ;o)
Hilsen Rune Redigeret af rune kr - 17-Maj-2010 kl. 16:30 |
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
Ifølg smallnetworkbuilder har din NAS en average read på 17,5 MB/s så de 19 må være OK. din router er med 10/100 Mbit switch så der kan du nok ikke forvente højere hastighed end 7-8 MB/s.
BS
|
|
![]() |
|
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4119 |
![]() |
Nu er en Netopia 3347 kun 10/100 Mbit switch, så det vil jo nok være den ene flaskehals.
Det næste er trådløst. Selvom N draft kan køre med 3xx Mbit/sek. Men man skal ikke ret langt væk fra access pointet, før hastigheden falder. Jeg sidder 3 m væk og hos mig er den faldet til lidt over 200 mbit.
Så er hastigheden på trådløs den maskimale hastighed som summen af alle enheder der er tilsluttet, så kører du flere enheder, så deles de om hastigheden. Og hvis der er andre netværk i nærheden der bruger samme kanal som dig, så har det også negativ indflydelse på din hastighed..
Men efter som alt kører igennem din router og den kun har 100 mbit, så vil den i første omgang være flaskehalsen.
|
|
![]() |
|
![]() |
Mange tak for input begge to:
Jeg er helt fint tilfreds med de 19 MB/s, problemet er at jeg kun kan opnå den hastighed, når jeg har kablet Mac'en direkte til Nas'en (opstilling c) uden router, trådløs eller andet.
Hvis det reele max på Netopia'en er 7-8 MB/s rammer jeg åbenbart loftet også loftet i opstilling (b).
Jeg begriber dog fortsat ikke, hvorfor opstilling (a) er SÅ langsom (2.900 KB/S), når både (b) og (d) ligger på 7-8.000 KB/S.
Netopia'en hænger jeg på gennem TDC, men kan jeg bruge den som "modem" og så koble en ny trådløn N router med Gigabit switch på lige bagefter?
Hilsen Rune
Ps.: Jeg har prøve at undersøge muligheden for at skifte Netopia'en ud med en ny router med modem i, men det virker ikke til at der er nogen helt enkel opskrift på opsætning mv. Måske jeg tager fejl.
|
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
behold din netopia og køb en Gb switch eller N router med Gb switch og smid bagefter.
BS |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |