recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Musik streaming - decodning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMusik streaming - decodning

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Emne: Musik streaming - decodning
    Sendt: 12-Juni-2010 kl. 14:28
Får hørt for lidt musik, og ville gerne i retning af noget der kan streame musik og fjernbetjenes var iPhone eller Logitech 1000. For mig at se må det "rigtige" være at køre digitalt ind i receiveren og benytte de AD konvertere der er der.
Der er selvfølgelig Sonos; men også Wadia 170i/171i, sammen med en iPod, kunne være interessant.
Apple TV burde vel også kunne klare det. Eller en Mac mini.
Og så spørgsmålet: Hvordan er det med decoding? Jeg forstår det sådan at det skal være PCM der løber ind i receiveren og hvis det ikke er gemt på en harddisk i samme format, så har vi en konvertering (igen! ligesom med billede). En sådan konvertering eller decoding kan muligvis gøres forkert og derfor bliver det interessant hvad der egentligt sker.
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2010 kl. 09:23

Der er tilsyneladende ikke nogen andre der vil svare, så jeg prøver.

Der sker ikke noget kvalitetstabs i form af decoding.

Bitsene på CD'en bliver aflæst, pakket lidt tættere og gemes i en fil.

Ved afspilning bliver bitsene pakket ud igen og sendt ud af den digitale udgang.
Det er kun på det tidspunkt hvor bitsene skal laves om til et analogt signal (DAC) at der er sker en form for fortolkning. Der er stor forskel på hvordan forskellige DAC'er lyder. Du stoler på at DAC'en i din reveiver er bedre end i noget af det "transport-udstyr" du nævner. Det skal jeg ikke kunne sige noget om er rigtigt eller ej.

Der er sikkert forskel på kvaliteten af det digitale signal på forskelligt udstyr. Men det er vist mest de virkelig entusiastiske  der kan høre forskel. For mig er det ihvertfald voodoo. (Dog er der selvfølgelig forskel på hvor høje bitrater "Hi-Rez" filer udstyret understøtter.)

I bund og grund er der de samme udfordringer ved digital streaming af lyd som hvis du føder DAC'en direkte fra en CD-afspiller. Bortset fra at ved streaming har computeren god tid til at aflæse CD'en korrekt og genlæse hvis der er sektioner hvor den er i tvivl om den aflæste korrekt. Jeg har aldrig hørt nogen bruge lydkvalitet som et argument imod streaming af lyd.

Alt ovenstående er selvfølgelig under forudsætning af at du bruger et tabsfrit filformat, som f.eks. FLAC.

Så vidt jeg ved er det iøvrigt kun Squeezebox der lader sig styre af både iPhone og Harmony.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu