Der er tilsyneladende ikke nogen andre der vil svare, så jeg prøver.
Der sker ikke noget kvalitetstabs i form af decoding.
Bitsene på CD'en bliver aflæst, pakket lidt tættere og gemes i en fil.
Ved afspilning bliver bitsene pakket ud igen og sendt ud af den digitale udgang.
Det er kun på det tidspunkt hvor bitsene skal laves om til et analogt signal (DAC) at der er sker en form for fortolkning. Der er stor forskel på hvordan forskellige DAC'er lyder. Du stoler på at DAC'en i din reveiver er bedre end i noget af det "transport-udstyr" du nævner. Det skal jeg ikke kunne sige noget om er rigtigt eller ej.
Der er sikkert forskel på kvaliteten af det digitale signal på forskelligt udstyr. Men det er vist mest de virkelig entusiastiske der kan høre forskel. For mig er det ihvertfald voodoo. (Dog er der selvfølgelig forskel på hvor høje bitrater "Hi-Rez" filer udstyret understøtter.)
I bund og grund er der de samme udfordringer ved digital streaming af lyd som hvis du føder DAC'en direkte fra en CD-afspiller. Bortset fra at ved streaming har computeren god tid til at aflæse CD'en korrekt og genlæse hvis der er sektioner hvor den er i tvivl om den aflæste korrekt. Jeg har aldrig hørt nogen bruge lydkvalitet som et argument imod streaming af lyd.
Alt ovenstående er selvfølgelig under forudsætning af at du bruger et tabsfrit filformat, som f.eks. FLAC.
Så vidt jeg ved er det iøvrigt kun Squeezebox der lader sig styre af både iPhone og Harmony.