recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den passende forstærker/receiver?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDen passende forstærker/receiver?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
madslundt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 183
Direkte link til dette indlæg Emne: Den passende forstærker/receiver?
    Sendt: 14-Juni-2010 kl. 20:50
Nu er tv'et kommet på plads, så nu er det et nyt anlæg jeg skal bruge :)
Problemet er at jeg overhoved ikke har forstand på det og for mig er det som en jungle.

Jeg har kigget længe på højtalere som dali og b&w. Jeg har fundet det meste på dba.dk, da jeg starter lidt småt (regn med omkring 5-8k i alt, altså for højtaler og forstærker/receiver). Jeg vil starte med et et 2.0 eller 2.1 system. Dog ville det være rart med nogle fremtidige muligheder for at opgradere systemet til surround en dag.

Nu har jeg for eksempel fundet disse højtaler:
B&W 604
eller
Dali IKON 6

MEN, hvordan finder jeg så ud af hvilken forstærker eller receiver jeg skal have? og ja, skal det være en receiver eller forstærker (radio er ikke påkrævet, kun tilslutningsmulighed til fx. cd-afspiller)?
Hvad kigger man på når man skal købe en forstærker/receiver og hvad skal man være opmærksom på?

Forstærkeren synes jeg er det sværeste, da jeg for det meste kan læse mig til højtalerne (ud fra anmeldelser osv.)

Et skud i tågen ville være sådan en her:
Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC

Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2010 kl. 20:55
I den nedre ende af prisskalaen er der kun receivere. Surround-forstærkere uden radio starter nok omkring 20.000,-

Edit:
Ups. Ovenstående gælder kun for surround. Jeg kan se, at du også overvejer et stereo-setup, og så er der selvfølgelig masser af forstærkere uden radio at få.

Hvis du køber en stereo-forstærker nu, men overvejer at udbygge til surround senere, vil det være en god ide at få en stereo-forstærker med en ekstra indgang direkte til effektforstærkeren, så du samtidigt kan bruge stereo-forstærker som effektforstærker for en surroundreceiver. Så kan du til musiklytning køre helt uden om surround-receiveren gennem de samme højttalere, uden at skulle bytte rundt på kabler.

Redigeret af Allan Olesen - 14-Juni-2010 kl. 21:00
Til top
madslundt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 183
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2010 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

I den nedre ende af prisskalaen er der kun receivere. Surround-forstærkere uden radio starter nok omkring 20.000,-

Ja, så må det nok blive en receiver.
Er der egentlig mærkbar forskel i lyden fra en forstærker til en receiver?

Nu har jeg kigget på receiver på hifiklubben.dk
Hvad er så forskellen på disse 3 surround receivers:
DENON AVR-1611
DENON AVR-1911
DENON AVR-2310

Redigeret af madslundt - 14-Juni-2010 kl. 20:59
Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC

Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2010 kl. 22:20
En stereo forstærker er at foretrække, med dit budget og siden du kigger på 2.0 og 2.1.
Til Dali Ikon 6 højttalerne, er en NAD forstærker et rigtig godt match IMO, og let at komme til at høre inde hos Hifi klubben.
B&W'erne har jeg ikke hørt, men de får gode ord med på vejen.
Du kan med held også kigge efter forstærker brugt. Kg videre på dba og hold øje inde på hifi4all.dk's køb, salg og bytte områder, der er ofte rigtig gode tilbud.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2010 kl. 23:05
Det gælder jo som altid om, at du skal følge din egen smag, så tag en tur ned i hifi-klubben og lyt til et sæt Ikon 6 med tre forstærkere/receivere med forskellige lydkarakteristika, fx Denon, NAD og Cambridge - og naturligvis inden for samme prisniveau. På den måde kan du finde du af af, om du er til Denons lidt lyse klang, Cambridge's mere afrundede lyd eller NADs robuste sound - og ikke mindst. hvordan det lyder med et sæt Ikon 6.

De tre Denon-receivere, du nævner er surround,  og med dit budget vil jeg klart råde dig til at gå efter stereo; her får du meget mere og bedre lyd for pengene.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu