Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
HenrikKH
Bruger
Oprettet: 28-Juni-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 77
|
Emne: HDMI til G20 v1.3 eller 1.4? Sendt: 05-Juli-2010 kl. 09:55 |
Hej Igen
Jeg bruger PT ikke mit TV til andet end, ja TV.. Men da jeg skal ha' "brækket" gulvet op for at skifte scart med HDMI kabler vil jeg jo gerne være rimelig fremtidssikret..
Men er v1.4 nødvendig? Man kører vel alligevel trådløst fra TV'et til PC'en? Hvad bruger i?
Henrik
|
 |
Ken H
Junior bruger
Oprettet: 17-Maj-2009
Sted: Denmark
Point: 20
|
Sendt: 05-Juli-2010 kl. 22:16 |
Hej HenrikKH
HDMI 1,3 er fint til at udnytte Blu-ray signal fuldt ud altså 1080p altså at det bruger alle 1920 pixel på lange led x 768 pixel på det høje led, - Vis altså filmen er filmet i den høje opløsning. HDMI kan klar at transporter 10,2gb pr. sekund hvilket betyde at man ikke behøver at komprimere lyden fra filmen, men at man kan udnytte det fuldt ud lige som med billedet. HDMI kan klar en farve dybt på 8 - 10 - 14 og 16 bit, hvilket det kan klare en lange større farve nuancer, f.eks vis du ser en sol opgang, så ser man ikke så meget at farverne er adskilt, - men at de flyder sammen i en bløde over gang fra gul til rød.
HDMI 1,4 giver de samme muligheder, men det gør det samtidige mulighed for at se 3D billede på sit tv, vis det vel og mærke er et 3D Tv, eller vis du har planer om at købe et en gang. Lyden kan også køre begge veje i dette kabel, altså vis det er sat til et tv som har HDMI 1,4 så kan lyden køres fra tvet til Surround Forstærkeren som altså også skal have HDMI 1,4. Lyden kan altså sendes begge veje igennem HDMI kabelet, det kan du ikke 1,3. Der ud over kan det klare en opløsning 4096 x 2160 pixel og en farve dybte på op til 48bit.
Med andre ord HDMI 1,4 kan klart den mere fremtidige løsningen at vælge, men den også ret dyrt, - og alt udstyre skal kunne køre HDMI 1,4 ellers er det ikke meget fornøjelse du får ud af det.
Det er jo noget at projekt du vil igang med der :-)
Håber du kan bruge mit svar til noget ?
Med venlig hilsen fra en Radio og tv sælger.
|
 |
Supergris
Guld medlem
Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1478
|
Sendt: 05-Juli-2010 kl. 22:34 |
Ken, du kunne blot have nøjedes med, at skrive, " Hvis du ønsker 3D senere, ville det være praktisk, at bruge HDMI 1,4, da det er denne standard, der bruges til det! "
Redigeret af Hother - 05-Juli-2010 kl. 22:48
|
Min hjemmebio: Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.
|
 |
Ken H
Junior bruger
Oprettet: 17-Maj-2009
Point: 20
|
Sendt: 05-Juli-2010 kl. 22:53 |
Hej supergris
Beklager stave fejl, håber du overlevere ! her nok nogle flere af dem.
Jeg kan jo ikke vide hvor meget HenrikKH ved, - og jo jeg synes der er mere til det med HDMI 1,4 end den meget omtalte 3D.
Jeg prøve bare at hjælpe en bruger af forumet.
NB. en smul ordblind, og dårlige til at modtage kritik, noget jeg arbejder på ! 
|
 |
HenrikKH
Bruger
|
Sendt: 05-Juli-2010 kl. 22:53 |
Hej Begge
Mange tak for svarene :-)) Særdeles brugbart.
Det ser ud til HDMI indgang 2 har lyd retur. Så hvis/når jeg køber en forstærker med HDMI 1.4 kan den sende lyden til forstærkeren med v1.4 kabel, men ikke med v1.3..
Henrik
|
 |
Lukket bruger 2
Guld medlem
Oprettet: 20-November-2007
Point: 586
|
Sendt: 05-Juli-2010 kl. 22:56 |
Som jeg læser det, så fisker manden efter om han skal falde i fælden hos de folk der sælger HDMI 1.4 kabler. Det er nonsens. Kablerne er de samme. Standarden sættes af de enheder der bruges og ikke af kablet i dette tilfælde. De kablet vi har brugt til opstillinger de sidste 3-4 år virker fint med "audio return". Sørg blot for at få et ordentligt kabel lagt ned.
Kun i forbindelse med netværk via hdmi er det nødvendigt med et andet, men de er så vidt vides ikke rigtigt tilgængelige endnu og der pt. ingen enheder der understøtter det.
Redigeret af Rysz - 05-Juli-2010 kl. 22:59
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 05-Juli-2010 kl. 23:14 |
Jeg vil mene, at skulle jeg i dag lægge HDMI kabler skjult, så ville jeg helt klart vælge HDMI 1.4. Og så meget dyre er de nu heller ikke. Da jeg købte mit certificerede HDMI 1.4 kabel på 2m gav jeg vist 157 kroner
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
david79
Bruger
Oprettet: 26-September-2008
Sted: mn, USA
Point: 173
|
Sendt: 05-Juli-2010 kl. 23:41 |
Jeg ville overveje at smide et par Cat6 kabler ned sammen med.
Ved ikke om de vil kunne bære et 1.4 signal, men ud fra en hurtig søgning på google ser det ud til at det burde være muligt. Så kan man altid købe extender til dem senere, hvis det skulle blive nødvendigt. Derudover er Cat6 kabel meget billigt, så det kan ikke gøre skade.
|
 |
HenrikKH
Bruger
|
Sendt: 06-Juli-2010 kl. 19:03 |
Rysz skrev:
Som jeg læser det, så fisker manden efter om han skal falde i fælden hos de folk der sælger HDMI 1.4 kabler. Det er nonsens. Kablerne er de samme. Standarden sættes af de enheder der bruges og ikke af kablet i dette tilfælde. De kablet vi har brugt til opstillinger de sidste 3-4 år virker fint med "audio return". Sørg blot for at få et ordentligt kabel lagt ned.
Kun i forbindelse med netværk via hdmi er det nødvendigt med et andet, men de er så vidt vides ikke rigtigt tilgængelige endnu og der pt. ingen enheder der understøtter det. |
Hmmm, gu' ved om min Denon AVR-2106 har audio return.. Mon ikke jeg skulle "satse" på Rysz har ret når han siger der er audioreturn i v1.3  3D hopper jeg ikke på...
Henrik
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 06-Juli-2010 kl. 19:12 |
HenrikKH skrev:
Rysz skrev:
Kun i forbindelse med netværk via hdmi er det nødvendigt med et andet, men de er så vidt vides ikke rigtigt tilgængelige endnu og der pt. ingen enheder der understøtter det. |
Hmmm, gu' ved om min Denon AVR-2106 har audio return.. Mon ikke jeg skulle "satse" på Rysz har ret når han siger der er audioreturn i v1.3  3D hopper jeg ikke på...
Henrik |
Hvis du ikke på noget tidspunkt vil anskaffe 3D udstyr, så er der ingen grund til at du køber HDMI 1.4
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 06-Juli-2010 kl. 22:53 |
HenrikKH skrev:
Henrik |
For at undgå misforståelser, han siger ikke at der er Audio Return i HDMI 1.3, det er der nemlig ikke. Det er en HDMI 1.4 funktion. Humlen er at HDMI 1.4 kan trækkes i alle HDMI kabler, uanset hvilket versionsnummer der står skrevet på kassen, MEDMINDRE man ønsker at benytte netværk via HDMI. EDIT: På betingelse af at kablet er godt nok til den givne båndbredde.
Når det er sagt, så er HDMI 1.4 kabler MED netværk altså ikke nævneværdigt dyrere end kabler uden, som Hother er inde på, det er bare et spørgsmål om at finde kabler der er nye nok...
Og så er jeg enig i at et Cat6 kabel vil være en god idé når man nu er i gang, man skal nok få brug for det engang, om ikke andet så kan kablet bruges til groft sagt alt hvis man pludselig får brug for et eller andet man ikke lige har tænkt på.
Redigeret af AV Precision - 06-Juli-2010 kl. 22:57
|
 |
HenrikKH
Bruger
|
Sendt: 06-Juli-2010 kl. 23:09 |
Jeg syntes nu de er lidt peberede... 549 x 2. Det bliver også til penge