|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
vonrask ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 06-April-2005 Sted: 8600 Silkeborg Status: Offline Point: 492 |
![]() Sendt: 09-Juli-2010 kl. 10:55 |
Jeg vil gerne prøve at gøre vores hjem mere digitalt og vil derfor gerne have en NAS. Gerne en som kan tage automatisk backup af både konens og min pc og som vi kan tilgå udenfor hjemmet gennem internettet. SÅ hvad skal jeg kigge efter, når vi har disse ønsker og dertil lægger at ingen af os er særlig kompetente ud i dette. Nogen som kan hjælpe?
mvh peter
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
Der skal nok lidt mere information til omkring dit behov og ikke mindst budget.
Jeg selv bruger Synology som jeg syntes bedst om især pga deres gode brugerinterface via internettet (photostation/filestation etc) og ikke mindst brugervenlighed.. på dansk, men Qnap er også et udmærket bud som dog er lidt dyrere.
Du kan prøve deres webdemoer her, så har du en ide om hvordan de er... på lokalnetværket vil der næppe være det store forskelle.
der er selvfølgelig også andre mærker, men ovenstående er nok nogle af de mest udbredte i den gode ende af kvalitetsskalaen.
Redigeret af rhsin - 09-Juli-2010 kl. 11:36 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
vonrask ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 06-April-2005 Sted: 8600 Silkeborg Status: Offline Point: 492 |
![]() |
mit budget er ikke fast men nok kun op til max 4000, men kan man så ikke også få noget fornuftigt til den pris? Mit behov er at der skal tages løbende backup, at jeg kan få fat i billeder og musik, når jeg er ude på rejser eller besøger familie langt væk. Så det er ikke til professionel brug, men til hverdagen..
mvh peter
|
|
![]() |
|
LE40F71 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 22-December-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 134 |
![]() |
Jeg vil fåreslå Qnap, jeg har to stk af dem og det virker, samt der er et rigtigt dejligt forum at hente hjælp i. Synology er skam også en Nas der kan bruges. |
|
Venlig hilsen
Kenneth |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
![]() |
Jeg synes at Synology er den nemmeste at gå til for nybegyndere.
Husk at man skal have offentlig ip adresse, for at kunne komme på nas fra internettet og det kræver også minimum en korrekt opsat router eller en firewall for at sikre netværket. |
|
![]() |
|
![]() |
er det svært at sætte en router op eller rejse en firewall, når man ikke er en haj?
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
Man behøves ikke en fast ipadresse man kan også bruge ddns hvor du får en adresse på et "hotel" som du skal kunne huske og den kommunikerer med din NAS som fortæller hotellet hvilken ipadresse den har så man kan finde den såfremt ipadressen skifter.. oftest har de fleste med faste modens dog en ipadresse i lang tid af gangen.. men du har ikke sikkerhed for at den ikke skifter derfor er ddns service fin og et gratis alternativ til at have sin egen domæne adresse som peger hen på serveren.. og det kræver også du sikrer dig en fast ipadresse hos din netudbyder.
hernæst skal du have lavet noget portforward i din router.. men det er der nok hjælp at hente i forum afhængig af din routermodel.
Helt generelt vil jeg sige at jeg foretrækker Synologyen (jeg har både Synology og Qnap Nas herhjemme) og jeg syntes at webadgangen er klart mere brugervenlig på synologyen, og især Photostation 4 samt filestation er altså klart bedre end det som jeg har set på min Qnap... en anden ting jeg har oplevet er at jeg enkelte gange simpelthen ikke har kunnet logge ind på min Qnap af en eller anden grund.. ofte har det hjulpet at tømme cachen på pcen.. men 2 gange har jeg altså ikke kunnet komme ind via webadgangen på min Qnap.. det har jeg ALDRIG oplevet på min synology... desuden er Qnap oftest når du sammenligner lige modeller mod synology omkring 30% dyrere.. og det syntes jeg faktisk ikke er pengene værd.. så vil jeg hellere ofre noget mere på de diske jeg smider i.
et konkret bud kunne være en Synology ds210+ http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4188524 også 2 harddiske i her skal du vælge entreprisediske hvis du vil flotte dig.. men så ryger dit budget da de for 2tb diske koster 1650kr/stk... de mindre er billigere.. men hvad er dine pladskrav?.. ellers kan du godt finde billigere diske du skal blot sikre dig de er på producentens kombatabilitetsliste http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=130&lang=enu
som alternativ kan du evt også vælge deres billigere model http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=701126 jeg foretrækker dog selv at købe smallbusiness NAS da de er i en lidt bedre kvalitet performance er lidt bedre.. og den data man smider på er man jo meget interesseret i ligger sikrest muligt...
Jeg har selv en Synology ds409+ 5TB og Synology ds1010+ 7,5TB også en Qnap TS409 turbo Nas med 2TB.... når man først begynder at smide sine film over... og bla køber et full hd kamera så begynder datamængderne hurtigt at løbe op
![]() Med 2 diske har du mulighed for at spejle dataen så du har sikkerhed hvis 1 harddisk fejler.. med en 4 disk model kan man køre en Raid 5 så kan du også miste en random disk uden datatab, og din læse/skrivehastigheder bliver bedre da dataen skrives parallelt til flere diske på samme tid.. men de er også meget dyrere.. min ds1010+ med entreprise diske står i 14k! Redigeret af rhsin - 09-Juli-2010 kl. 19:09 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
2ben ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1498 |
![]() |
Hejsa,
Her er lige et link til DDNS -> https://musimi.dk/index.php/wiki/p/Vejledninger/KonfigurerDDNS
DDNS kan sættes op her -> https://www.dyndns.com/?utm_source=redirect&utm_medium=link&utm_campaign=dyndns_to_homepage
Mvh. Torben
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |