Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
ThomP
Bruger
Oprettet: 17-Juni-2004
Status: Offline
Point: 53
|
Emne: Jordproblem? Sendt: 23-December-2005 kl. 11:48 |
Jeg har bygget en HTPC fra bunden med kabinet i træ. Nu virker det hele stort set som det skal, men jeg har ét problem: TV-billedet er ikke særlig godt - der er støj på. Og når HTPC'en er tændt smitter det af på det "almindelige" tv, der så også får støj på billedet.
Jeg har en teori om, at det er et jordproblem, og at det måske skyldes, at kabinettet ikke rigtig kan bruges til at udligne, som det vel gør i "normale" kabinetter?
Hvis det er rigtigt, kan jeg så løse problemet ved at forbinde bagpladen på tv-kortet (som vist nok fungerer som jord for tuneren) til et eller andet andet i pc'en? I givet fald, hvor skal jeg så forbinde hvad (det er et Via Epia bundkort, der er i pc'en)?
|
 |
Carser
--
Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 4805
|
Sendt: 23-December-2005 kl. 22:03 |
Hej ThomP,
Jeg forbarmer mig over dig med et svar siden andre ikke gør. Træ er flot, men skærmer ikke for elektromagnetisk ud- og indstråling.
Da jeg var 16 byggede jeg selv et digitalt orgel i trækabinet og det måtte efterfølgende laves meget om, da det også var ramt af støj. I dag er jeg uddannet elektroniktekniker.
Du er nødt til at afskærme med stelforbundet metal hele vejen rundt under træet for at alle de impulser, der går fra 0 til 1 og omvendt i rasende fart ikke sender støj ud til TV, naboer o.s.v. Du har simpelthen en støjsender!
Jord har ikke direkte med det at gøre, det har mere at gøre med sikkerhed mod fejlspændinger og afbrændte porte og den slags. Masser af pc'er i de små hjem har ikke jord og forstyrrer alligevel ikke andre apparater. Det siger et CE-mærke også noget om.
Du bør også studere om stjernestel og lokale afkoblinger, hvis du ikke har sat dig ind i det.
God arbejdslyst og glædelig jul. 
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
 |
ThomP
Bruger
|
Sendt: 28-December-2005 kl. 18:25 |
Tak for tippet. Jeg var godt nok ikke klar over, at det var almisser, når der blev svaret her i forum, men jeg må jo hellere bøje mig i støvet over at bliver begunstiget med sådanne guldkorn
Jeg kan se, at jeg har brugt et forkert udtryk - jord - jeg har ingen planer om at jordforbinde pc'en. Når jeg snakkede om at udligne og forbinde til andre dele for at kompensere for manglende metalkabinet var det naturligvis stel, der skulle have stået!
Du har ret i, at maskinen udsender støj, der åbenbart generer antennesignalet, men så vidt jeg kan se er den "luftbårne" støj, som skærmning må kunne klare, kun en del af problemet - en del af støjen er der kun, når antennen er forbundet til både pc og tv, hvilket vel antyder, at der er noget andet galt?
Er der i øvrigt en chance for, at signalet kan "overdøve" støjen, når jeg om kort tid får udskiftet det meste af mit nedslidte antenneanlæg? Jeg er godt klar over, at jeg skal løse problemet, men jeg vil meget gerne vente, til jeg finder en måde at skærme på, uden samtidig at blokere signalet fra den WI-FI-adapter, der sidder med antennen internt i kabinettet
|
 |
Carser
--
Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 4805
|
Sendt: 29-December-2005 kl. 11:52 |
Hej ThomP.
Jeg svarede for at hjælpe lidt, og jeg fornemmer, du gør en smule nar af mig i dine første to linier.
Husk, at du ikke som nogen selvfølge har krav på svar fra et ekspertpanel eller genial support her og at vi, der svarer, gør det frivilligt, ulønnet og af interesse.
Jeg kunne have skrevet meget kritisk om dit projekt og din manglende viden om afskærmning, stel og jord, men valgte at fortælle lidt om mine egne erfaringer og hvad der er hvad.
Netop nu føler jeg mig ikke spor forpligtet eller inspireret til at hjælpe dig yderligere med at rette op på din konstruktion eller svare på de sidste spørgsmål, du stiller.
Det skal ikke afholde andre, der måtte have fået lyst til at hjælpe, fra at gøre det.
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
 |
ThomP
Bruger
|
Sendt: 29-December-2005 kl. 12:21 |
Carser skrev:
Jeg svarede for at hjælpe lidt, og jeg fornemmer, du gør en smule nar af mig i dine første to linier. |
Jeg gør ikke nar af dig, men at jeg at du skulle "forbarme dig" for at svare følte jeg var en smule unødvendigt, hvilket nok smittede af på mit svar... I øvrigt læste min kone tilfældigt dit svar og konstaterede helt uprovokeret "sikke en arrogant tone", så det kan da godt være, du skulle overveje lidt, hvordan du skriver, for det er åbenbart ikke kun mig, der læser det sådan!
Husk, at du ikke som nogen selvfølge har krav på svar fra et ekspertpanel eller genial support her og at vi, der svarer, gør det frivilligt, ulønnet og af interesse. |
Det er jeg klar over, og jeg sætter stor pris på al hjælp, ligesom jeg selv hjælper, når jeg kan, både her og i andre fora. Men jeg er ikke vant til at forbarme mig over folk - jeg hjælper bare så godt jeg kan på de områder, hvor jeg har viden - og du har helt ret i, at jord, stel og støj ikke er min ekspertise.
Jeg kunne have skrevet meget kritisk om dit projekt og din manglende viden om afskærmning, stel og jord |
Selvfølgelig kunne du det, det kan man jo altid, for det er vel som regel uvidenhed der får folk til at stille spørgsmål... Så kan man bare spørge sig selv, hvad formålet er med et forum, hvis man ikke må udstille sin uvidenhed?
Det skal ikke afholde andre, der måtte have fået lyst til at hjælpe, fra at gøre det. |
Mange tak
|
 |
ttppeewee
Bruger
Oprettet: 23-Januar-2006
Point: 73
|
Sendt: 23-Januar-2006 kl. 18:16 |
Det er ellers et godt emne. Jeg overvejer selv at bygge et kabinet i træ, så ThomP kan du give nogle råd. HAr du fået løst dit problem
|
 |
ThomP
Bruger
|
Sendt: 24-Januar-2006 kl. 11:17 |
Nej, jeg må erkende, at HTPC-en er sat midlertidigt i bero til fordel for babypasning og badeværelsesrenovering, der begge har væsentligt større WAF end en tv-forstyrrende computer - forstå det hvem der kan
Men når jeg kommer videre skal jeg nok give mine erfaringer videre her!
|
 |