|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Lasse_n ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 29-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 37 |
![]() Sendt: 28-Juli-2010 kl. 21:41 |
Hej,
jeg er i vildrede .... har googlet på livet løs og læst diverse test af ovenstående 2 modeller og kan ikke finde ud af hvad den egentlige forskel er (hver der er bedst er jo subjektivt efter det behov man har). Jeg skal benytte den til at køre RAID 1, så det er her vigtigt at der er hurtige læse og skrive hastigheder. Endvidere tæller strømforbruget jo naturligvis en hel del ligesom WOL. Håber der er nogen der kan kaste lidt lys over de egentlige forskelle mellem disse 2 NAS - eller linke til tests der kan sammenlignes direkte (synes ikke jeg har haft succes med at finde dette) Tak for jeres hjælp Mvh Lasse
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
Udfra nedenstående data fra deres respektive hjemmesider (se billedillustration) så er synologyen klart hurtigst i både read and write.
under alm brug vil du kun mærke forskel på read/write hvis du kører lan til dem.. på wireless vil de være lige hurtige.
Personligt syntes jeg synology´s system er lettere og mere brugervenligt, og jeg syntes især features i deres system som filestation og ikke mindst photostation 4 gør at det er dem jeg pt hælder mest imod.. især fordi man som privatbruger nok får mere ydelse for pengene da de når man sammenligner på lige modeller så er synology oftest omkring 30% billigere...
Jeg har 2 synology nas (ds409+ samt ds1010+) og 1 qnap ts409 turbo nas (som har drillet mig fra tid til anden hvor den kan hænge i weblogin.. nogle oplever disse problemer andre ikke... helt generelt syntes jeg dog synology er hurtigere og bedre til at holde deres systemer opdateret på såvel de nye men også de ældre NAS.. der syntes jeg qnap hænger lidt mere i bremsen.
Men jeg syntes altid det bedste er også at prøve deres respektive systemer af, hvad tiltaler dig bedst.. der er links til deres live demoer nedenfor.. husk de står på den anden side af jorden så de kan godt være lidt langsomme fra tid til anden.. så de repræsenterer ikke nødvendigvist den opdateringshastighed du vil opleve lokalt.. dog syntes jeg lokalt at systemet kører mest glidende på synology.. qnap virker langsommere (formentligt deres websystem.. og ikke serverens skyld)
![]() ![]() Men bottom line skulle jeg vælge mellem præcis de 2 måtte det blive synologyen, og husk at smide kombatible harddiske i.. se http://www.synology.com/support/hd.php?lang=dan&product_id=26
og forskellen i strømforbruget er nok så lille så jeg ville kigge mere på read/write hastighederne samt photostation 4 før jeg ville bekymre mig om strømmen til dem.. de er alligevel på et lavt niveau.
et fint sted at hente oplysninger er også her http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190 desværre kunne jeg ikke lige finde ovennævnte modeller mellem deres tests endnu Redigeret af rhsin - 28-Juli-2010 kl. 22:30 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Lasse_n ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 29-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 37 |
![]() |
lyder som en plan - og er faktisk også efterhånden det jeg selv er kommet rem til - blot rart når der er en anden der siger det :)
Har du eller andre anbefalinger til 2tb HD? . WD eller Samsung? Mvh Lasse
|
|
![]() |
|
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
Som skrevet af rhsin, så kig på kombabilitetslisten.
Nogle kan lide Samsung, nogle Seagate og andre WD.
|
|
![]() |
|
![]() |
Ok - jeg finder lidt tests af de forskellige . . . .
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
jeg selv har haft såvel wd ears og eads diske i mine NAS, og senest har jeg puttet nogle wd fyps diske i min synology ds1010+ men de er altså ikke billige.. men de er bygget til raid.. det er de andre ikke, og de diske kan derfor godt gå til hen af vejen.. men sålænge man har dem i et raidsetup så er risikoen for datatab jo mindre da sansynligheden for at 2 diske dør på samme tid må være lille (men dog til stede).
Men det er jo lidt afhængig af temperament for fyps diskene er jo også næsten dobbelt så dyre... og skal man ud og købe 5 som jeg skulle var det trods alt en merudgift på næsten 4,5k.. men det havde jeg altså valgt at gøre denne gang da det er en primær NAS med masser af familiefotos og hjemmevideoer på... som efterhånden var begyndt at fylde godt til.
Har du rigeligt med backupmuligheder på andre diske/medier er de billigere diske formentligt mere end rigeligt.. men på papiret så skal fyps diskene være mere holdbare.. men hvormeget ved jeg ikke.. jeg har til dato ikke haft en disk som er død endnu.
Redigeret af rhsin - 29-Juli-2010 kl. 10:27 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
![]() |
Tak for feedback .... larmer de? FPYS'erne?
|
|
![]() |
|
![]() |
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |