Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
filmfreak
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1393
|
Emne: HE-AAC lyd på Sagem DTR 94160 TA HD (Boxer) ? Sendt: 01-August-2010 kl. 19:39 |
Håber nogen derude kan hjælpe med at besvare nedenstående spørgsmål:
Da jeg overvejer at udskifte Canal Digital (Parabol) ud med Boxer vil jeg gerne vide hvad lyd-formatet HE-AAC 2.0 (på f.eks DR K) konverteres til på Boxers standardmodtagere som f.eks Sagem DTR 94160 TA HD eller Sagem ITD 84 ?
Gætter på at det er DTS, men bliver det konverteret til DTS 5.1 (men hvor der kun er lyd i front dvs reelt stereo) eller bliver det konverteret til DTS 2.0 , som er det korrekte format da DR K jo sender i 2.0 (stereo) ?
Grunden til at jeg spørger er at min nuværende modtager til Canal Digital (Sagem ITSD81 HD) på DVB-T delen konverterer al HE-ACC 2.0 til DTS 5.1 (det er det som min SR-receiver modtager) også selvom det reelt kun er i stereo (på DR HD er det selvfølgelig rigtig 5.1 lyd, der kommer)
Problemet er så bare at min receiver ikke kan omdanne et DTS 5.1 signal (og hvor der reelt kun er stereolyd) til Dolby Prologic som ønsket !
Hvis blot DVB-T modtageren konverterede HE-ACC 2.0 til DTS 2.0 (eller DD2.0) er der ingen problemer, men så snart min receiver får et 5.1 signal kan det ikke laves om til Dolby Prologic!
Så spørgsmålet er: hvilket digital lyd-signal kommer der fra de to Boxer-modtagere fra Sagem når der modtages DR K (modtageren skal naturligvis indstilles således at man samtidig har mulighed for at få 5.1 lyd fra DR HD - enten som DTS 5.1 eller DD5.1) ?
Kunne være det var et generelt Sagem problem, da min billige Denver DMB105HD gør det korrekt til DD2.0 .
filmfreak
|
|
filmfreak
Guld medlem
|
Sendt: 02-August-2010 kl. 08:38 |
Slet ingen, der har en af disse Sagem modtagere forbundet til deres surround-receiver, som kan teste - eller som ved noget ?
Spørgsmålet går i sin enkelthed ud på hvilket digitalt lydformat, der kommer fra boksen, når der modtages tv-kanaler med HE-AAC 2.0 lyd (MPEG4) og boksen er indstillet til ’multikanal’ - dvs med mulighed for 5.1 lyd på DR HD ?
Tilføjelse:
Nu har jeg så fundet og nærlæst manualen for modtageren og der står bla:
Lyd (når flere kanaler vælges) :
• Hvis kun MPEG1-lager II eller HE-AAC Niveau 2 sendes: to kanaler PCM.
• Hvis AC3 sendes: oprindelig AC3 modtog vekselstrøm.
• Hvis HE-AAC Niveau 4 sendes: DTS 5.1
- altså intet om DTS 2.0 hvilket vil sige at ens surround-receiver ikke har mulighed for at danne Dolby Prologic lyd fra alle TV-kanaler der udsender lyden i formatet HE-AAC (MPEG4) idet receiveren opfatter det som et ægte 5.1 signal (DTS5.1) selvom det reelt kun er i stereo (kun lyd i fronthøjttalerne)
Går ud fra at der kun sendes i HE-AAC Niveau 4 på de danske MPEG4-kanaler !?
Kan det virkelig være rigtig ? hvordan kan I ejere af ovennævnte Sagem modtagere leve med dette med mindre I er ligeglade med surround ?
Redigeret af filmfreak - 02-August-2010 kl. 11:11
|
|
Ophørt
--
Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Point: 1196
|
Sendt: 02-August-2010 kl. 13:32 |
Jeg har en 84 og den omdanner til dts 2,0
|
|
filmfreak
Guld medlem
|
Sendt: 02-August-2010 kl. 13:45 |
T-Duck skrev:
Jeg har en 84 og den omdanner til dts 2,0 |
OK, det er det svar jeg håbede på men er du også 100% sikker på at det ikke er DTS 5.1 men kun med lyd i fronthøjttalerne ? Eller viser din receiver med symboler at det kun er DTS 2.0 ?
Undskyld, men jeg vil gerne være 110% sikker før jeg anskaffer mig en Sagem boks da min reciever ikke kan lave Prologic lyd af et 'stereo'-signal der kommer som DTS 5.1 . (eller som DD5.1)
|
|
Bobben
Super bruger
Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Point: 358
|
Sendt: 02-August-2010 kl. 14:02 |
Det er kun DR HD i hele Skandinavia som sender HE-AAC Nivå 4 multikanalslyd (men det er ventet at det også kommer snart i Norsk DVB-T).
Jeg tror DR HD alltid sender 5.1 lyd. Når det ikke er programmer tilgjengelig med 5.1 lyd så sender DR kun lyd i to av kanalene. For å unngå problemer med manglende Prologic mulighet så skal DR ha koblet inn en proff Prologic dekoder som de benytter som 5.1 kilde når innholdet ikke er tilgjengelig med diskret 5.1 lyd. Derfor skal alt materiale som orginalt inneholder Prologic kodet surround gi 5.1 lyd på DR HD.
Det var noen fra DR som postet en veldig fin oversikt over 5.1 lyd kjeden for DR HD. Finner dessverre ikke igjen tråden med den gode infoen.
Redigeret af Bobben - 02-August-2010 kl. 14:11
|
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 02-August-2010 kl. 15:47 |
Jamen det lyder rigtigt Bobben. Jeg modtager alle film med surroundlyd. Nogle i 5.1 diskrete, og andre i 5.1 Prologik. De alm udsendelser er i stereo, men displayet har stadig tændt for 5.1
|
|
filmfreak
Guld medlem
|
Sendt: 02-August-2010 kl. 17:56 |
Kampus skrev:
Jamen det lyder rigtigt Bobben. Jeg modtager alle film med surroundlyd. Nogle i 5.1 diskrete, og andre i 5.1 Prologik. De alm udsendelser er i stereo, men displayet har stadig tændt for 5.1 |
På DR HD kan der vælges imellem to lydspor: Stereo (2.0) og et 5.1 lydspor - det sidste kan enten omdannes til DD5.1 eller DTS 5.1 afhængig af STB-modtageren.
Men vælges 5.1 lydsporet på DR HD vil der altid være lyd i alle fem (seks) højttalere - også på udsendelser der egentlig kun er i stereo (2.0) da DR HD så anvender deres egen Dolby Prologic encoder og udsender dette som et 5.1 lydspor. Prøv eksempelvis at lytte til DR HD om formiddagen når der sendes pausemusik - her modtages et diskret 5.1 signal med lyd i alle 5 højttalere, selvom musikken faktisk kun er i stereo.
Men på alle andre danske DVB-T kanaler er der kun to-kanals lyd og her kan en's surround receiver omdanne dette til Dolby Prologic - dvs surroundlyd - men her er der ikke tale om diskret surround lyd som ved ægte DD5.1 (DTS 5.1)
Så spørgsmålet er hvilket lyd-format udsender Sagem DVB-T modtageren på den digitale udgang når der ikke modtages fra DR HD - er det DTS 5.1 eller DTS 2.0 - eller måske PCM 2.0 ??
Det er rigtig at DR HD udsendes i HE-AAC niveau 4 , men hvad med f.eks DR K og DR Update og Boxers kanaler ? er det også i Niveau 4 eller Niveau 2 ?
De fleste surround receiver har en lampe der lyser når der modtages et diskret 5.1 signal som f.eks DD5.1 eller DTS 5.1
Redigeret af filmfreak - 02-August-2010 kl. 17:57
|
|
Bobben
Super bruger
Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Point: 358
|
Sendt: 02-August-2010 kl. 18:27 |
filmfreak skrev:
Så spørgsmålet er hvilket lyd-format udsender Sagem DVB-T modtageren på den digitale udgang når der ikke modtages fra DR HD - er det DTS 5.1 eller DTS 2.0 - eller måske PCM 2.0 ??
Det er rigtig at DR HD udsendes i HE-AAC niveau 4 , men hvad med f.eks DR K og DR Update og Boxers kanaler ? er det også i Niveau 4 eller Niveau 2 ?
De fleste surround receiver har en lampe der lyser når der modtages et diskret 5.1 signal som f.eks DD5.1 eller DTS 5.1
|
DR K og DR Update sender nok nivå 2 siden disse tjenestene ikke sender diskrete 5.1. Jeg tror det kun er DR HD som sender diskrete 5.1 i Dansk DVB-T.
|
|
filmfreak
Guld medlem
|
Sendt: 02-August-2010 kl. 18:40 |
Bobben skrev:
DR K og DR Update sender nok nivå 2 siden disse tjenestene ikke sender diskrete 5.1. Jeg tror det kun er DR HD som sender diskrete 5.1 i Dansk DVB-T.
|
Ja det er det store spørgsmål da man nemlig også kan sende et 2.0 signal i Niveau 4
|
|
Ophørt
--
Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Point: 1196
|
Sendt: 03-August-2010 kl. 13:07 |
filmfreak skrev:
T-Duck skrev:
OK, det er det svar jeg håbede på men er du også 100% sikker på at det ikke er DTS 5.1 men kun med lyd i fronthøjttalerne ? Eller viser din receiver med symboler at det kun er DTS 2.0 ?
Undskyld, men jeg vil gerne være 110% sikker før jeg anskaffer mig en Sagem boks da min reciever ikke kan lave Prologic lyd af et 'stereo'-signal der kommer som DTS 5.1 . (eller som DD5.1) |
Jeg er et 112% sikker
|
|
filmfreak
Guld medlem
|
Sendt: 03-August-2010 kl. 19:09 |
T-Duck skrev:
filmfreak skrev:
T-Duck skrev:
Undskyld, men jeg vil gerne være 110% sikker før jeg anskaffer mig en Sagem boks da min reciever ikke kan lave Prologic lyd af et 'stereo'-signal der kommer som DTS 5.1 . (eller som DD5.1) | Jeg er et 112% sikker |
OK og mange tak for svaret
Går så ud fra at Sagem boksen med harddisk opfører sig lige så.
Redigeret af filmfreak - 03-August-2010 kl. 19:09
|
|
----OR----
Guld medlem
Oprettet: 09-April-2004
Point: 787
|
Sendt: 06-August-2010 kl. 00:20 |
filmfreak skrev:
[QUOTE=Kampus]
Så spørgsmålet er hvilket lyd-format udsender Sagem DVB-T modtageren på den digitale udgang når der ikke modtages fra DR HD - er det DTS 5.1 eller DTS 2.0 - eller måske PCM 2.0 ?? |
PCM 2.0. Har en 94160 og får lyden via HDMI. Det er samme som fra den digitale lydudgang. Man kan vælge lydudgang mellem stereo (PCM) eller multikanallyd (DTS) Kun DR HD konverteres til DTS 5.1 i multikanal indstillingen. Det er både programmer i stereo og ægte discrete 5.1 der kommer med DTS 5.1 lyd. Alle andre kanaler udsendes med PCM 2.0 lyd i dette valg. I stilling "stereo" konverteres alt til PCM 2.0 så det giver ikke nogen problemer med en D. prologic receiver. Den indstilling af lydudgang kan du bare vælge. Lidt OT her. Købte en 94160 og skiftede HDen til en 500 GB. Det kan man gøre uden problemer
Redigeret af ----OR---- - 06-August-2010 kl. 01:06
|
|