Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
dr.ralph
Bruger
Oprettet: 02-Februar-2006
Sted: Kbh Ø
Status: Offline
Point: 243
|
Emne: Ripning af 1.200 CD'er til FLAC lossless ? Sendt: 06-August-2010 kl. 23:10 |
Hey
Jeg skal rippe mine 1.200 cd'er over til lossless og er kommet frem til, at FLAC nok er det bedste format at gøre dette i
Jeg vil samtidig med, at jeg ripper mine 1.200 cd'er over til lossless FLAC formatet også med det samme få dem rippet over til 256 kbs Mp3, som jeg kan bruge i min Iphone og Nokia E72 musikafspillere.
Hvor meget skal jeg påregne, at 1.200 cd'er vil fylde cirkus i GB - og er FLAC 0 lige så godt som FLAC 8, blot tager det ene lidt længere tid ar rippe/komprimere, men fylder så mindre - hvor meget taler vi om sådan cirka i GB for 1.200 Cd'er 
Jeg er kommet frem til, at noget med mellem 70-65% komprimering i FLAC, er dette korrekt 
Jeg har lige nu en 1TB + en 2TB ekstern HDD og en 1TB + en 2TB intern HDD til rådighed i mit system, så 50-100 GB spiller ikke den store forskel.
Har 2 stk. 160GB Intel X25-M 2.gen SSD diske til hhv. styresystem og hhv. programmer, så de store lager diske er fuldt ud til rådighed til min musiksamling (har også en lille film samling, der fylder 500 GB dog)
I såfald tror jeg jeg vil vælge, at bruge FLAC 4, en god mellemting, da jeg har rigeligt med plads - men måske jeg ligeså godt kunne vælge den aller hurtigste FLAC ?
Kan man afspille FLAC i Itunes - og hvilken musik afspiller er den mest tjekkede at bruge, er faktisk ikke helt vild med itunes, men som kommende Iphone 4 32GB bruger er jeg desværre tvunget til at bruge denne crap musik afspiller 
På forhånd tak for hjælp - håber dette indlæg er placeret rette sted 
Redigeret af dr.ralph - 07-August-2010 kl. 00:50
|
 |
rasmusvn
Guld medlem
Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Point: 826
|
Sendt: 06-August-2010 kl. 23:20 |
En cd fylder omkring 300-500 mb
Hvad ang. komprimeing (gammelt indlæg fra anden tråd):
Hvis du mener, hvilken "compression level", der skal gemmes i, afhænger det af din hardware. Dog kan systemer som Sonos mv. og næsten alle pc'ere sagtens klare den højeste "compression level", som er Level 8.
Jo højere "compression level" jo mindre fylder filerne (de pakkes mere), dog er forskellen relativt lille, som det ses her:
Det tager også en smule længere tid at rippe i Level 8 end f.eks. 5, men det er ikke noget nævneværdigt. Level 0 pakker altså mindst, men forskellen er kun 6-7 %.
Jeg kan fortsat anbefale dbPoweramp, der er tale om en lille engangsudgift til en fantastisk program.
Tags kan være noget værre rod, da ingen databaser er perfekte, heller ikke dem, der koster penge. Det er derfor smart, at man i dBpoweramp kan se resultaterne fra fire forskellige, forskellene er markeret med rød. Oftest er det sådan, at en database mener, at udgivelsesåret er 2005 og den anden 2006. Ligeledes sker det ofte, at der sniger sig en lille stavefejl ind i titlerne på numrene, denne er så markeret med rød.
dBpoweramp vælger automatisk den titel (eksempelvis), som flest databaser er enige om. Jeg har også været ude for, at en database havde en helt anden rækkefølge blandt numrene ift. til de tre andre, det har sikkert noget at gøre med forskellige udgivelser i forskellige lande.
Når du har rippet alt til FLAC med dBpoweramp, kan du vælge at batch-konvertere. Således kan man konventere tusindvis af filer med nogle få klik, og hvis benytter den type "naming" som ripperen bruger som std.:
[IFCOMP][IFVALUE]album artist,[album artist],Various Artists[]\[album]\[track] [artist][][IF!COMP][IFVALUE]album artist,[album artist],[artist][]\[album]\[artist] - [track][] - [title]
Får du filerne sorteret korrekt i mapper. Ovenstående "streng" skal blot indsættes ved "naming" i batck-coverteren.
|
 |
dr.ralph
Bruger
Oprettet: 02-Februar-2006
Sted: Kbh Ø
Point: 243
|
Sendt: 07-August-2010 kl. 00:48 |
rasmusvn skrev:
Hvis du mener, hvilken "compression level", der skal gemmes i, afhænger det af din hardware. Dog kan systemer som Sonos mv. og næsten alle pc'ere sagtens klare den højeste "compression level", som er Level 8.
Jo højere "compression level" jo mindre fylder filerne (de pakkes mere), dog er forskellen relativt lille, som det ses her:
Det tager også en smule længere tid at rippe i Level 8 end f.eks. 5, men det er ikke noget nævneværdigt. Level 0 pakker altså mindst, men forskellen er kun 6-7 %.
Jeg kan fortsat anbefale dbPoweramp, der er tale om en lille engangsudgift til en fantastisk program.
Tags kan være noget værre rod, da ingen databaser er perfekte, heller ikke dem, der koster penge. Det er derfor smart, at man i dBpoweramp kan se resultaterne fra fire forskellige, forskellene er markeret med rød. Oftest er det sådan, at en database mener, at udgivelsesåret er 2005 og den anden 2006. Ligeledes sker det ofte, at der sniger sig en lille stavefejl ind i titlerne på numrene, denne er så markeret med rød.
dBpoweramp vælger automatisk den titel (eksempelvis), som flest databaser er enige om. Jeg har også været ude for, at en database havde en helt anden rækkefølge blandt numrene ift. til de tre andre, det har sikkert noget at gøre med forskellige udgivelser i forskellige lande.
Når du har rippet alt til FLAC med dBpoweramp, kan du vælge at batch-konvertere. Således kan man konventere tusindvis af filer med nogle få klik, og hvis benytter den type "naming" som ripperen bruger som std.:
[IFCOMP][IFVALUE]album artist,[album artist],Various Artists[]\[album]\[track] [artist][][IF!COMP][IFVALUE]album artist,[album artist],[artist][]\[album]\[artist] - [track][] - [title]
Får du filerne sorteret korrekt i mapper. Ovenstående "streng" skal blot indsættes ved "naming" i batck-coverteren. |
Tusinde mange tak for dit grundige svar 
Min plan er at rippe én cd ad gangen og smide den over i sin egen mappe - hovedmappen er kunstneren og så under mappen med de forskellige albums kounstneren har lavet.
Vil det så efter følgende, når nu jeg smider min FLAC konverterede albums ind i mapper med det samme, kunne lade sig gøre at batch konvertere alle Flac filerne på én gan til 256 mp3 - eller kræver det ikke at flac filerne alle ligger i én kæmpe stor mappe 
Jeg agter at købe Sonos ind i slutningen af året og vil så lægge al min musik på en NAS server, så jeg både kan afspille fra Sonos via mit HIFI system og fra min PC og dens anlæg i soveværelset.
Jeg har før været i gang med at konvertere til Apple Lossless, men nåede ikke emre end 100 cd'er før jeg ikke gad mere (pludselig skulle andre ting hele tiden  )
Men jeg oplevede dengang i Win Vista, at når jeg havde angivet et album cover i undermappen og kunstner billede i hovedmappen, at windowsw fåckede det op, så næste gang jeg åbnede det, så var den gået tilbage til gult mappe ikon og næste gang igen så vist den det korrekte album ikon cover som mappe ikonet. Dette var med til at gøre mig frustreret og bidrog til at jeg stoppede med at rippe mine cd'er, da det så utjekket ud, når nu jeg højreklikkede på hver mappe ikon og angav det skulle vise album cover konstant -så gik den alligevel tilbage til kun at vise det klassiske gule mappe ikon.
Jeg har hørt andre, der har lignende problemer - har du/I nogle gode løninger på dette problem 
Bruger I kun den dedikerede afspiller til at tilgå/åbne jeres musil mappe med - for dette er vel eneste løsning på problemet, gå uden om Windåses egen mappe struktur og åbn det direkte i den dedikerede musikafspiller.........hmmmmm
Kan DbPoweramp bruges til også at rippe til FLAC og Mp3 ?
Tak for dit svar på forhånd 
|
 |
tipsen
Guld medlem
Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
|
Sendt: 07-August-2010 kl. 01:49 |
Jeg benytter EAC og autoflac til at konvertere cd'er til flac - dernæst benytter jeg mp3tag til at håndtere tags helt præcist samt tilføje replay gain (normalisering) tags til filerne.
Jeg har benyttet det bedste komprimeringsniveau, men forskellen er marginal - det er primært i komprimeringsfasen det har en betydning, da der ikke er nævneværdig forskel i dekomprimeringshastigheden uanset komprimeringsniveau.
Jeg har også en hel del cd'er og det er min erfaring at et gennemsnit på 400Mb pr Cd passer meget godt - så regn med at du vil have behov for omkring 500Gb til dine 1200 albums.
Du kan ikke umiddelbart afspille FLAC i iTunes - det gider Apple ikke supportere - det er jo ikke noget de selv har lavet og det er open source og alt sådan noget frækt noget! Det er dog vist muligt at "overtale" iTunes, men det kræver vist nogle seriøse hacks!
Mht. mp3-filer, vil jeg foreslå dig at batchkonvertere hele molevitten, når du har rippet til flac - eller "blot" et større antal albums på én gang. Det kan eksempelvis nemt gøres med Foobar. Der findes også mere eller mindre sindrige måder at holde flac- og mp3-mapper synkroniserede automatisk.
Jeg har en filstruktur, hvor musikken undervejs i processen lander forskellige steder afhængig af om de er korrekt rippede, mangler tags, mangler coverart, mangler normalisering osv - på den måde ryger filerne fra en rippet cd kun ind i musikbiblioteket, når den er helt færdigbehandlet, hvilket gør det nemmere at holde styr på for mig.
Med musikafspiller er jeg ikke helt med, men jeg bruger eks. winamp på computeren og squeezeboxe til "rigtig" lytning.
Jeg vil foreslå dig at være rigtig seriøs mht backup af de cd'er du ripper - det tager lang tid og vil være rigtigt træls at miste.
|
 |
rasmusvn
Guld medlem
Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Point: 826
|
Sendt: 07-August-2010 kl. 01:57 |
dr.ralph skrev:
rasmusvn skrev:
Får du filerne sorteret korrekt i mapper. Ovenstående "streng" skal blot indsættes ved "naming" i batck-coverteren. |
Tusinde mange tak for dit grundige svar 
Min plan er at rippe én cd ad gangen og smide den over i sin egen mappe - hovedmappen er kunstneren og så under mappen med de forskellige albums kounstneren har lavet.
Vil det så efter følgende, når nu jeg smider min FLAC konverterede albums ind i mapper med det samme, kunne lade sig gøre at batch konvertere alle Flac filerne på én gan til 256 mp3 - eller kræver det ikke at flac filerne alle ligger i én kæmpe stor mappe 
Jeg agter at købe Sonos ind i slutningen af året og vil så lægge al min musik på en NAS server, så jeg både kan afspille fra Sonos via mit HIFI system og fra min PC og dens anlæg i soveværelset.
Jeg har før været i gang med at konvertere til Apple Lossless, men nåede ikke emre end 100 cd'er før jeg ikke gad mere (pludselig skulle andre ting hele tiden  )
Men jeg oplevede dengang i Win Vista, at når jeg havde angivet et album cover i undermappen og kunstner billede i hovedmappen, at windowsw fåckede det op, så næste gang jeg åbnede det, så var den gået tilbage til gult mappe ikon og næste gang igen så vist den det korrekte album ikon cover som mappe ikonet. Dette var med til at gøre mig frustreret og bidrog til at jeg stoppede med at rippe mine cd'er, da det så utjekket ud, når nu jeg højreklikkede på hver mappe ikon og angav det skulle vise album cover konstant -så gik den alligevel tilbage til kun at vise det klassiske gule mappe ikon.
Jeg har hørt andre, der har lignende problemer - har du/I nogle gode løninger på dette problem 
Bruger I kun den dedikerede afspiller til at tilgå/åbne jeres musil mappe med - for dette er vel eneste løsning på problemet, gå uden om Windåses egen mappe struktur og åbn det direkte i den dedikerede musikafspiller.........hmmmmm
Kan DbPoweramp bruges til også at rippe til FLAC og Mp3 ?
Tak for dit svar på forhånd  |
pb sendt.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 07-August-2010 kl. 08:13 |
dr.ralph skrev:
Min plan er at rippe én cd ad gangen og smide den over i sin egen mappe - hovedmappen er kunstneren og så under mappen med de forskellige albums kounstneren har lavet. |
Måske jeg misforstår dig, men der er ingen grund til at gøre det manuelt. Sæt dig godt ind i hvordan DBPoweramp virker inden du går i gang, det kan spare dig meget tid. Du kan sagtens få den til at gøre det automatisk (jeg kan ikke lige huske om ikke det er det den gør per default?)
dr.ralph skrev:
Vil det så efter følgende, når nu jeg smider min FLAC konverterede albums ind i mapper med det samme, kunne lade sig gøre at batch konvertere alle Flac filerne på én gan til 256 mp3 - eller kræver det ikke at flac filerne alle ligger i én kæmpe stor mappe  |
Det kan du sagtens gøre som batch efterfølgende. 1200 CD'er er en pæn slat, og det vil tage noget tid. Det kan godt betale sig at du forbereder dig grundigt, så du kan gøre det så effektivt som muligt.
Mht. pladsen, så kan det fylde lidt mere hvis der f.eks. er meget klassisk musik, hvor CD'erne oftere er fyldt helt op, men ellers kan du nok godt regne med ca. 3 cd'er per GB. Hvis der skal være lidt headroom, så 2,5 CD per GB. Så til 1200 CD'er skal du vel bruge 4-500 GB. Køb en TB, så er der luft at lege med og du køber vel også nye plader hen ad vejen.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 07-August-2010 kl. 08:21 |
Mht. iTunes, så kan DBPoweramp batch-konvertere til Apple Lossless. Egentlig kan du vel overveje bare at bruge Apple Lossless i stedet for FLAC helt generelt, kvalitetsmæssigt gør det ingen forskel, og du kan altid konvertere hvis du en dag får brug for det (Sonos kan godt afspille Apple Lossless). Jeg har ingen praktisk erfaring med Apple Lossless, så jeg ved ikke om der er nogle praktiske ulemper ved at gøre dét, her må andre lige træde til. Så kan der selvfølgelig være principielle grunde til ikke at støtte Apple, men så ejer man vel næppe en iPhone...
|
 |
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
|
Sendt: 07-August-2010 kl. 08:28 |
Mine 156 cd'er rippet i flac 5 fylder 54,8 GB, så hvis dine 1200 skiver gennemsnitligt fylder ligesom mine skiver gennemsnitligt gør bår du ende omkring 450 GB..
Hvad angår forslaget om at normalisere filerne, så var det ikke noget jeg ville gøre. Det fede ved at have dem i flac er jo netop at du har dem liggende i original form - hvis du efterfølgende lader en normaliseringsprocess rette i filerne er de ikke længere originale og du kan komme ud i en situation hvor det giver mening at rippe dem igen. Hvis der skal finde en normalisering sted bør det efter min mening ligge i afspilleren, ikke i kildematerialet.. Det er mit indtryk at min Sonos boks laver normalisering, ihvertfald oplever jeg ikke behov for at ændre lydstyrke når jeg skifter plade i stuen. Når jeg lytter til musikken via winamp hænder det indimellem at jeg må skrue lidt op eller ned..
Hvis du alligevel vil lave normalisering, så snup en backup af dine originale 450 GB inden du piller..
Kombinationen af Sonos og Winamp er lidt "drilsk", forstået på den måde at jeg lod mit rippeprogram lave playlists af pladerne så det var nemt for mig at smide en komplet plade på winamp. Sonos genkender dog også disse playlists med det resultat at Sonos viste mig mine plader dobbelt, først numrene på pladen og så numrene i playlist. Jeg løste det ved at flytte mine playlists til en mappe min sonos ikke kan se, dvs. min sonos kigger i min \flac mappe hvor mine rippede plader ligger, mens mine playlists ligger i \playlists, en mappe sonos ikke aner eksisterer. Når jeg vil spille musik i winamp kigger jeg i \playlists og vælger hvilken plade jeg vil høre..
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 07-August-2010 kl. 09:24 |
jeg ville kigge på foobar2000 i stedet - den er faktisk temmelig stærk til at lave konverteringer af større mængder - og den kan også rippe direkte selvom det egentlig er en afspiller. flac med cuesheet eller apple lossless er klart det jeg ville gå efter. Som arkivering ville jeg dog nok vælge flac/cue så man har 1 fil med hele albummet og en tekstfil med alle data i. Vil man efterfølgende konvertere - kan man gøre det til aac (ville jeg gøre - det er bedre end mp3 og hvis de skal bruges på en ipod så er det klart den bedste løsning.
men Rasmusvn har faktisk allerede givet linket til klart det bedste forum at gennemtrævle for information om mulighederne - www.hydrogenaudio.org er stadig spækket med guldkorn til den slags. det er alle programmørerne af diverse medieafspillere der sidder og diskuterer codecs og udvikling af dem.
|
 |
Brasch
Guld medlem
Oprettet: 14-November-2007
Point: 645
|
Sendt: 07-August-2010 kl. 10:07 |
jeg har gjort noget lignende, jeg brugte exact audio copy, men det kan, som Otto nævner, godt betale sig at sætte sig grundigt ind i det inden man går i gang. Jeg endte med at overse en eller anden indstilling, så dynamikken på alle mine rips blev komprimeret og så er det bare at starte forfra
|
 |
tipsen
Guld medlem
|
Sendt: 07-August-2010 kl. 10:16 |
Brasch skrev:
Jeg endte med at overse en eller anden indstilling, så dynamikken på alle mine rips blev komprimeret og så er det bare at starte forfra |
Var det ved ripning til flac at du røg ud i et kvalitetstab!?
|
 |
tipsen
Guld medlem
|
Sendt: 07-August-2010 kl. 10:23 |
strandvasker skrev:
Hvad angår forslaget om at normalisere filerne, så var det ikke noget jeg ville gøre. Det fede ved at have dem i flac er jo netop at du har dem liggende i original form - hvis du efterfølgende lader en normaliseringsprocess rette i filerne er de ikke længere originale og du kan komme ud i en situation hvor det giver mening at rippe dem igen. Hvis der skal finde en normalisering sted bør det efter min mening ligge i afspilleren, ikke i kildematerialet.. Det er mit indtryk at min Sonos boks laver normalisering, ihvertfald oplever jeg ikke behov for at ændre lydstyrke når jeg skifter plade i stuen. Når jeg lytter til musikken via winamp hænder det indimellem at jeg må skrue lidt op eller ned..Hvis du alligevel vil lave normalisering, så snup en backup af dine originale 450 GB inden du piller.. |
Essensen her er netop at lave "normalisering" (ved ikke om det er det rigtige ord i denne sammenhæng) ved at få et program til at analysere flac-filerne fra et album og derefter skrive replay-gain tags til filerne - på den måde ændres musikken ikke fysisk, men du kan indstille dine afspillere til at tage højde for disse tags og vil dermed ikke opleve nævneværdige problemer med skiftende lydniveau for forskellige tracks - generelt er lydniveauet for cd-indspilninger øget gennem årene for at give en falsk oplevelse af bedre lyd, hvilket desværre har stik den modsatte effekt...
|
 |