|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
petsch ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 22-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 28 |
![]() Sendt: 03-Oktober-2010 kl. 12:09 |
Hej!
jeg har kig på et nyt mediacenter og i den forbindelse har jeg kigget på hvad ASRock har, da mine krav er et lille og helst så støjsvagt mediacenter som mulit. Er der nogle af jer som har erfaringer med dem fra ASRock, specielt den nyere ASRock Core 100HT-BD ? Hvordan performer det og hvordan er støjniveauet ? Hvilket TV tuner'ere, bruger i til det ? Hvad med ASRock NetTop ION 330HT, som jo er ren Atom baseret, performer det ok, som mediacenter og hvordan håndtere den HD content ? Går ud fra denne model er ret støjsvag. Pft, Peter
Redigeret af petsch - 03-Oktober-2010 kl. 12:12 |
|
/Peter |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
nu kender jeg ikke til de specifikke modeller, men du skal være opmærksom på at hvis du går ATOM vejen skal du være forberedt på at der er en del der skal sættes op for at kunne køre ordentligt. problemet er selvfølgelig at man skal have det hele indstillet så det kører med hardwaredekodning på grafikken da cpu'en ganske enkelt er for svag til at lege med den slags ordentligt.
Hvis du søger her i forummet hvor der er masser af indlæg omkring lige netop Asrock'en (den gamle) vil du så finde ud af at selvom den er ganske støjsvag så er køleren i kabinettet som er nødvendig af en temmelig dårlig kvalitet. Så den skal som udgangspunkt udskiftes til noget mere støjsvagt, men dem der lykkes med den får det vist også til at køre ganske fint. |
|
![]() |
|
9-ck ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-April-2008 Status: Offline Point: 130 |
![]() |
Hej petsch!
Jeg har ikke selv nogen erfaring med Asrock´s produkter men har haft dem i søgelyset det sidste års tid hvor jeg har forsøgt at finde en HTPC løsning til hjemmet. Jeg valgte den gang at se bort fra Asrock´s ION serie da jeg læste at enkelte brugere var generet af blæserstøjen (andre var så tilgengæld slet ikke). Jeg har desuden fået at vide at disse udgaver ikke har den bedste overlevering af lyd til anlægget (såfremt den også skal anvendes som musikafspiller). Sidst men ikke mindst fandt jeg ud af at Asrock ville lancere en nyere udgave (Asrock 3D Vision) - som er lige omkring hjørnet i disse dage.
Jeg har måtte læne mig op ad hvad andre siger da jeg ikke selv har viden eller helt kan følge med i hvad der sker på dette område - hvorfor jeg heller ikke er mere konkret.
Skal se hvis jeg kan finde link til indlæg vedr. lyd...
|
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
BroderSalsa ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 02-September-2010 Status: Offline Point: 5 |
![]() |
Jeg er ved at sætte en ASRock 100HT-BD op som mediecenter. Hvad du får ud af det og hvor let det er at gå til, afhænger langt henad vejen af hvad software du lægger ind på den. Navnlig afhænger oplevelsen af hvor gode drivere du kan få fat på, så check driversituationen på den platform du vil benytte. Jeg har installeret min med Linux + MythTV + XBMC og en ekstern HDHomeRun tuner, og det fungerer for så vidt fint, men stadig med plads til en del forbedringer på driversiden.
En kort gennemgang af mine erfaringer indtil videre. Core 100HT har en hurtig Core i3 CPU, hvor 330HT har en langsommere Atom CPU, så 100HT har rigelig CPU kraft til at køre et 1080p signal i ren software dekodning uden hjælp fra GPU'en. Jeg har testet med BlueRay afspilning i ren SW dekodning, og det er end ikke tæt på at lægge CPU'en ned. Af hensyn til støjniveau, vil du til gengælde gerne have en ordentlig driver, så dekodningen bliver lagt ud på GPU'en. Den larmer simpelthen meget mere, hvis CPU'en skal trække det. Og på driverfronten er 100HT lidt tricky i forhold til 330HT. 330HT har en diskret NVidia GPU, som understøtter VDPAU, som har været på banen i lang tid og med god driverunderstøttelse på Linux. 100HT har en integreret Intel GPU, som for så vidt er ligeså god som den NVidia, der sidder i 330HT, men som kræver VAAPI driverunderstøttelse, hvor man skal være mere end heldig for at finde understøttelse out-of-the-box på Linux. Det er delvist understøttet i de nyeste builds af XBMC og MythTV, men er langtfra mainstream endnu. CPU'en er som sagt hurtig nok, til at manglende GPU drivere ikke er en showstopper, men værd at tage med alligevel. Støjniveau. Med de rigtige indstillinger i BIOS er den lydløs under normalt brug, men hvis du sætter et par tunge transcodes i gang, kan du godt tvinge blæseren op i omdrejninger, og her der den rimeligt hidsig at høre på. Jeg er selv rimeligt hysterisk med blæserstøj, og har tidligere returneret en del apparater på den konto, men min ASRock 100HT får lov til at blive boende. Jeg har haft to samtidige optagelser fra tuneren kørende, samtidig med at jeg så en film fra harddisken, og jeg skulle helt hen og lægge øret til, før jeg kunne høre blæseren. Men hvis du primært vil have den stående og køre batch transkodning eller noget andet tungt i længere tid, vil jeg bestemt ikke anbefale at have den stående i stuen. DVD/BD drevet er til gengæld rimeligt støjende i forhold til en standalone afspiller. Det er et standard PC drev og er dybest set noget skrammel, hvis du vil bruge det til andet end at rippe fra. I forhold til 330HT, skal du kun vælge 100HT-BD, hvis det er fordi du skal bruge den hurtigere CPU til noget. Der er vældigt god driver support for VDPAU dekodning på 330HT, så dens Atom CPU er rigeligt hurtigt til almindeligt mediacenter brug inkl HD content. Bottom line, jeg er svært tilfreds med min 100HT, men kunne i tilbageblik nok godt have klaret mig med en 330HT.
|
|
![]() |
|
frachlitz ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 20-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 10 |
![]() |
Hmm den lyder spændende....
Kan være jeg skal vælge den frem for mit hjemmebyg. Er kraftigt i tvivl om jeg skal vælge ION kombineret med Windows7/XBMC/MCE. Er bange for at det bliver et konfigurerings helvede at få HD afspilning til at virke.... Med en Core i3 er man mere sikker på at der altid er nok CPU til at håndtere det. |
|
![]() |
|
![]() |
Hej BroderSalsa!
Hvilke overvejelser har du gjort i forhold til Asrock´s Vision Series - hvilket jeg går ud fra at du har. Jeg er selv på jagt efter en habil HTPC men har svært ved at vælge / finde den rette.
På forhpnd tak!
|
|
![]() |
|
BroderSalsa ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 02-September-2010 Status: Offline Point: 5 |
![]() |
@9-ck: Jeg overvejede ikke rigtigt Vision serien. Jeg har ikke brug for 3D, og HT100 er i forvejen vildt overspeced i forhold til det jeg startede med at kigge på, så min primære overvejelse var mellem 330HT og 100HT. Hvis jeg endelig skulle kaste flere penge efter det, ville jeg have kigget på noget med passiv køling.
@frachlitz: Du kan også vende den om. NVidia GPU'en i 330HT er rimeligt mainstream og der er VDPAU support i XBMC, MythTV og formentlig alt andet du kommer i nærheden af. Jeg har til gengæld fået min sag for med Intel GPU'en og kommer til at bruge rigtigt lang tid, før det hele spiller med VAAPI og hw dekodning af h.264 etc. Ja, CPU'en kan snildt klare HD playback selv, men hvis det kun er af hensyn til HD playback, ville jeg stadig vælge en 330HT og lade GPU'en klare det. Jeg valgte selv en 100HT fordi jeg endnu ikke har digitaliseret min filmsamling og ikke har en anden tidssvarende computer stående, så i første omgang vil jeg bruge den hurtige CPU til at rippe og transkode hele min filmsamling.
|
|
![]() |
|
DeZ ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-Oktober-2010 Status: Offline Point: 10 |
![]() |
Vil også byde ind og sige, at 100ht er det bedste valg (frem for vision). Angående XBMC/decoding helvede, som I omtaler. XBMC er lige pt igang med beta 2 af deres nyeste version, det gør at XBMC kan kører 1080p på ION box med windows, så det er super simpelt nu her. Beta versionen er meget snart ude af beta, så den er så godt som fejl fri, kan kun anbefale den.
|
|
Brug for hjælp til dit medie center, fjernbetjening eller XBMC? Besøg yodo.dk for hjælp og guides
|
|
![]() |
|
kennethp ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-December-2009 Sted: DK Status: Offline Point: 97 |
![]() |
Hvad med de nye lydformater? TrueHd og DTS-HD, kan den afspille dem?
|
|
![]() |
|
xeon ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 182 |
![]() |
Har du et link der underbygger det? |
|
![]() |
|
shaman ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-April-2006 Sted: København Status: Offline Point: 319 |
![]() |
Lige et indspark ang. blæserstøjen - Mox, manden bag anmeldelsen, tilføjer efterfølgende dette i kommentarfeltet på siden: "Ang. støj fra blæseren, så er det temmelig bizart, da jeg har flyttet det lidt rundt og åbentbart har haft det åbnet og lukket så mange gange at et eller andet er blevet “møffet på plads”, for da jeg skulle demonstrere støjen for en bekendt … sagde det naturligvis ikke en lyd. Det er derfor muligt at jeg har fået fat i en “mandags-model”, da jeg har set reviews som ikke nævner spor om støjen – men ligeledes har set et par stykker som har haft samme oplevelse som undertegnede. Jeg ved dog at ASRock arbejder på sagen og det ville være suverænt hvis de fik det fikset for så ville det stryge direkte ind på 95-100points!" Jeg har selv den anmeldte model (ASRock ION 330 HT-BD), og kan bekræfte at den er yderst stille i drift.
|
|
/Søren
Yamaha RX-V781 | Emotiva BasX A-150 | Teac AD-850 | Q Acoustics 3090C/3050w + Monitor Audio BX2 + Boston Acoustics SoundWareXS 5.1 SE | Sony DAV-SC8 subwoofer | Samsung UE82NU8005 | |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |