Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
MortenMJ
Guld medlem
Oprettet: 23-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 822
|
Emne: OT(?): Forsikring af hjemmebiograf Sendt: 15-November-2010 kl. 17:25 |
Beklager hvis jeg har valgt et forkert forum til mit spørgsmål, men synes ikke rigtigt at jeg kunne finde et bedre. Men det jeg gerne vil spørge om er, om der er nogen herinde, der har kendskab til forsikringsselskaber, hvor man kan forsikre sin hjemmebiograf, på nogle fornuftige og anstændige vilkår? Langt de fleste forsikringsselskaber arbejder jo med deres afskrivningstabeller som gør, at tingene i følge dem, relativt hurtigt bliver meget lidt værd. Vilkår/betingelser som jeg har fuld forståelse for når gennemsnitdanskeren skal have forsikret sit udstyr fra Bilka eller Kvickly, for her er jeg helt med på, at tingene hurtigt mister værdi. Men for folk med væsentligt bedre udstyr, synes jeg ikke at sådanne forsikringer er særligt interessante. Hvis jeg om 8-10 år får stjålet alt mit udstyr eller er uheldig at det hele brænder, så synes jeg ikke rigtigt at jeg kan bruge f.eks. en 10 % dækning til ret meget, så vil jeg næsten hellere spare forsikringen væk. Der er jo mange herinde som har nogle rigtigt flotte, eksklusive og dyre hjemmebiografer, så tænkte at der måske var nogen der kunne hjælpe mig med ovenstående spørgsmål? Og nej, jeg tror ikke at det er "en udvidet elektronikforsikring" jeg søger - dem ser jeg mere som en "forlængelse" af garantiperioden, hvor det så bare er ens forsikringsselskab der dækker frem for producenten. Det jeg søger er bedre dækning i forhold til nyprisen/genanskaffelse af tilsvarende udstyr efter x-antal år, hvis uheldet er ude og man rammes af f.eks. indbrud, brænd eller vandskade. På forhånd tak!
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 15-November-2010 kl. 17:32 |
Alt har en afskrivning, og det gælder også de gadgets man nu har i hjemmet, og de er dækket af den normale indbosforsikring, om man ligesom hvis man er samler, (kunst, antik m.m) kan tegne en forsikring der dækker TV m.m ved jeg ikke, tvivlsomt, da det jo er dagligdags ting.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
MortenMJ
Guld medlem
|
Sendt: 15-November-2010 kl. 17:41 |
Radiomanden skrev:
Alt har en afskrivning, og det gælder også de gadgets man nu har i hjemmet, og de er dækket af den normale indbosforsikring, om man ligesom hvis man er samler, (kunst, antik m.m) kan tegne en forsikring der dækker TV m.m ved jeg ikke, tvivlsomt, da det jo er dagligdags ting. |
Tak for dit ndlæg, omend jeg bestemt ikke er enig i at "alt har en afskrivning" - det synes jeg da at der findes masser af eksempler på ting der ikke har: Veteranbiler, vin, kunst, samlinger af f.eks. frimærker og mønter osv....er da eksempler på ting der ikke bare holder deres værdi, men som oven i købet bliver mere værd. Og at en hjemmebiograf bare er en "hverdagsting", synes jeg nu også kommer lidt an på hvilken hjemmebiograf man har. Og mon ikke at gode kvalitetshøjttalere f.eks. holder deres værdi bedre end et fjernsyn fra Bilka til 5.000?
Redigeret af MortenMJ - 15-November-2010 kl. 17:42
|
 |
kskruger
Guld medlem
Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 3498
|
Sendt: 15-November-2010 kl. 17:42 |
MortenMJ skrev:
Beklager hvis jeg har valgt et forkert forum til mit spørgsmål, men synes ikke rigtigt at jeg kunne finde et bedre.
Men det jeg gerne vil spørge om er, om der er nogen herinde, der har kendskab til forsikringsselskaber, hvor man kan forsikre sin hjemmebiograf, på nogle fornuftige og anstændige vilkår?
Langt de fleste forsikringsselskaber arbejder jo med deres afskrivningstabeller som gør, at tingene i følge dem, relativt hurtigt bliver meget lidt værd. Vilkår/betingelser som jeg har fuld forståelse for når gennemsnitdanskeren skal have forsikret sit udstyr fra Bilka eller Kvickly, for her er jeg helt med på, at tingene hurtigt mister værdi.
Men for folk med væsentligt bedre udstyr, synes jeg ikke at sådanne forsikringer er særligt interessante. Hvis jeg om 8-10 år får stjålet alt mit udstyr eller er uheldig at det hele brænder, så synes jeg ikke rigtigt at jeg kan bruge f.eks. en 10 % dækning til ret meget, så vil jeg næsten hellere spare forsikringen væk.
Der er jo mange herinde som har nogle rigtigt flotte, eksklusive og dyre hjemmebiografer, så tænkte at der måske var nogen der kunne hjælpe mig med ovenstående spørgsmål?
Og nej, jeg tror ikke at det er "en udvidet elektronikforsikring" jeg søger - dem ser jeg mere som en "forlængelse" af garantiperioden, hvor det så bare er ens forsikringsselskab der dækker frem for producenten. Det jeg søger er bedre dækning i forhold til nyprisen/genanskaffelse af tilsvarende udstyr efter x-antal år, hvis uheldet er ude og man rammes af f.eks. indbrud, brænd eller vandskade.
På forhånd tak! 
|
http://www.securator.dk/ De bruger ikke afskrivning, men man får noget der er teknisk tilsvarene, hvis der bliver behov for forsikringen, ved total skade.
Redigeret af kskruger - 15-November-2010 kl. 17:44
|
 |
MortenMJ
Guld medlem
|
Sendt: 15-November-2010 kl. 17:52 |
kskruger skrev:
MortenMJ skrev:
Beklager hvis jeg har valgt et forkert forum til mit spørgsmål, men synes ikke rigtigt at jeg kunne finde et bedre.
Men det jeg gerne vil spørge om er, om der er nogen herinde, der har kendskab til forsikringsselskaber, hvor man kan forsikre sin hjemmebiograf, på nogle fornuftige og anstændige vilkår?
Langt de fleste forsikringsselskaber arbejder jo med deres afskrivningstabeller som gør, at tingene i følge dem, relativt hurtigt bliver meget lidt værd. Vilkår/betingelser som jeg har fuld forståelse for når gennemsnitdanskeren skal have forsikret sit udstyr fra Bilka eller Kvickly, for her er jeg helt med på, at tingene hurtigt mister værdi.
Men for folk med væsentligt bedre udstyr, synes jeg ikke at sådanne forsikringer er særligt interessante. Hvis jeg om 8-10 år får stjålet alt mit udstyr eller er uheldig at det hele brænder, så synes jeg ikke rigtigt at jeg kan bruge f.eks. en 10 % dækning til ret meget, så vil jeg næsten hellere spare forsikringen væk.
Der er jo mange herinde som har nogle rigtigt flotte, eksklusive og dyre hjemmebiografer, så tænkte at der måske var nogen der kunne hjælpe mig med ovenstående spørgsmål?
Og nej, jeg tror ikke at det er "en udvidet elektronikforsikring" jeg søger - dem ser jeg mere som en "forlængelse" af garantiperioden, hvor det så bare er ens forsikringsselskab der dækker frem for producenten. Det jeg søger er bedre dækning i forhold til nyprisen/genanskaffelse af tilsvarende udstyr efter x-antal år, hvis uheldet er ude og man rammes af f.eks. indbrud, brænd eller vandskade.
På forhånd tak! 
|
http://www.securator.dk/ De bruger ikke afskrivning, men man får noget der er teknisk tilsvarene, hvis der bliver behov for forsikringen, ved total skade.
|
Tak for linket. Men som jeg umiddelbart læser det, så minder det meget om en udvidet elektronikforsikring som gælder i fire år, som man også kan få mange andre steder. Det jeg søger er mere end forsikring der har bedre dækning ved f.eks. tyveri/indbrud, brand eller vandskade - også efter fire år. Desuden ser det ud til at de f.eks. kun dækker op til 14.999 kr. på højttalere - det tror jeg der er en del herinde der ikke kan nøjes med.
|
 |
kskruger
Guld medlem
Oprettet: 05-Februar-2007
Point: 3498
|
Sendt: 15-November-2010 kl. 18:05 |
MortenMJ skrev:
kskruger skrev:
MortenMJ skrev:
På forhånd tak! 
|
|
Tak for linket. Men som jeg umiddelbart læser det, så minder det meget om en udvidet elektronikforsikring som gælder i fire år, som man også kan få mange andre steder. Det jeg søger er mere end forsikring der har bedre dækning ved f.eks. tyveri/indbrud, brand eller vandskade - også efter fire år. Desuden ser det ud til at de f.eks. kun dækker op til 14.999 kr. på højttalere - det tror jeg der er en del herinde der ikke kan nøjes med.
|
' Det lyder som om, at det er et pænt stort beløb du har brugt og så skal du nok kontakte et forsikringsselskab for et tilbud, tror næppe du finder et standart produkt, som du kan bruge.
|
 |
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
|
Sendt: 15-November-2010 kl. 20:06 |
MortenMJ skrev:
Men for folk med væsentligt bedre udstyr, synes jeg ikke at sådanne forsikringer er særligt interessante. Hvis jeg om 8-10 år får stjålet alt mit udstyr eller er uheldig at det hele brænder, så synes jeg ikke rigtigt at jeg kan bruge f.eks. en 10 % dækning til ret meget, så vil jeg næsten hellere spare forsikringen væk. |
Om 8-10 år har du noget 8-10 år gammelt udstyr. hvis det bliver stjålet skal forsikringen gøre dig i stand til at købe noget tilsvarende 8-10 år gammelt udstyr og mon ikke det kan klares for ca. 10% af nyprisen? Sagt på en anden måde, det kan godt være du har spritnyt udstyr for 50.000 idag, men hvis det bliver stjålet om 8-10 år er det ikke forsikringens opgave at give dig 50.000 til et spritnyt anlæg, kun at udbetale dig nok til at du kan anskaffe brugt udstyr der matcher det brugte udstyr du fik stjålet.
|
 |
osbech
Guld medlem
Oprettet: 25-December-2004
Point: 889
|
Sendt: 15-November-2010 kl. 20:19 |
Ikke at jeg kender nogen som tilbyder det du efterspørger, men hvis der var, så ville premien også være tilsvarende højere, og så er det et spørgsmål om man gider betale det. Ville du selv betale hvis din premie steg med eks. 60-70%?
De ting du sammenligner med et typisk "samler" genstande i begrænset antal og ikke en hjemmebio købt i den lokale hifi-biks, så jo der er afskrivning på.
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 15-November-2010 kl. 20:36 |
Som også jeg skrev det er ikke som med samlerobjekter, det er, omend det koster penge, daglidags ting, og de mister deres værdi med en vis del % hvert år der går. Hvis ikke de gjorde, så kunne jeg da sælge mit PX80 for de 10K jeg gav for det da det kom på markedet. Det er jo totalt urealistisk. Et tilsvarende i dag koster det halve.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
osbech
Guld medlem
Oprettet: 25-December-2004
Point: 889
|
Sendt: 15-November-2010 kl. 20:41 |
Radiomanden skrev:
Som også jeg skrev det er ikke som med samlerobjekter, det er, omend det koster penge, daglidags ting, og de mister deres værdi med en vis del % hvert år der går. Hvis ikke de gjorde, så kunne jeg da sælge mit PX80 for de 10K jeg gav for det da det kom på markedet. Det er jo totalt urealistisk. Et tilsvarende i dag koster det halve. |
Ville ellers være rart, jeg gav 16k for mit gamle 32" samsung :D
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 15-November-2010 kl. 20:48 |
Ja ikke, sikke en masse penge der kunne komme ud af de gamle ting man ligger inde med. 
|
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 15-November-2010 kl. 20:51 |
Jeg forstår sådan set godt Mortens dilema. Men som flere andre tror jeg ikke, at du finder et forsikringsselskab som forsikre til hel og nyværdi.
Omvendt, hvis du kigger på salgsfora her på siden, så falder selv high end udstyr med næsten 50% på 12 måneder. Jeg sad på et tidspunkt og regnede ud, at efter 4 år, så skulle sælger, hvis vi bibeholder de samme "Afskrivninger" som nævnt ovenfor, betale køber for at komme af med sit grej 
Så om 10 år, hvis dit grej bliver stjålet, så er det stort intet værd, hvis det stadig fungere 
Redigeret af Hother - 15-November-2010 kl. 20:52
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |