recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lagring af musik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlagring af musik

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Emne: lagring af musik
    Sendt: 13-December-2010 kl. 20:26
Hej

Vil gerne væk fra alt det ulovlige mp3 skidt jeg har haft liggende og har derfor købt en gang cd'er og rippet dem jeg havde i forvejen som .FLAC

Det er sådan set fint nok bortset fra at min sølle mobiltelefon ikke kan klare det. Derfor regner jeg med at lave en mp3 (192 eller 320) replikation af det hele. 

Nu har jeg endelig en chance for at få 100% styr på det hele så vil gerne høre hvordan i navngiver jeres musik filer og hvordan i mappe inddeler dem. Vil nok gerne have covers ind i meta-informationen, er der en standard størrelse på sådan noget?

Lige nu gør jeg sådan her:

Music/<Format>/<kunstner>/<cd> (<år>)/<track> <title>.<format>

f.eks.
Music/FLAC/Matt Costa/Songs We Sing (2006)/12 Oh Dear.flac

hvis der er 2 cd'er smider jeg disk nummeret foran track number. Hvis det er en compilation har jeg en compilation mappe og en soundtrack mappe til sound tracks. 

Kan godt lide at have det iorden :) så vil gerne høre fra nogle der har udtænkt et smart system :D
Til top
deepmagic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2010 kl. 20:39
Jeg har lagt mine cd rips sådan her:
Music/<[0-9]>/<kunstner>/<Album>
Music/<[A]>/<kunstner>/<Album>
Music/<[B]>/<kunstner>/<Album>
Music/<[Various Artists]>/<Album>
osv.

Lægger så et cover af albumet under hver som hedder folder.jpg så kan media player, ps3 og andet se coveret :)

Har derud over rippet alle mine cder til mp3 320


Redigeret af deepmagic - 13-December-2010 kl. 20:42
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2010 kl. 20:54

Jeg købte simpelthen en ny mobiltlf - HTC Desire med et 32GB huk kort. Instalerede "Andless" FLAC afspiller . Og hold kæft hvor det spiller . .Thumbs Up 

Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2010 kl. 21:03
Mine skiver sorteres efter:
<musik> / <cd nummer>/<kunstner> - <album titel>/<artist - titel>.mp3
<musik> / <cd nummer>/<opsamling titel>/<artist - titel>.mp3
 
Ikke noget specielt da det er en "arbejdsskade" fra radioen som er fulgt med hjem.
Det vigtigste for mig er at der er rigtige ID3-tags på filerne. Så kan de sorteres automatisk med diverse musik-programmer i nye mapper.
Og så søges der ud fra Tag's eller fil-navn.
 
Når jeg en gang får taget mig sammen til at rippe alle CD'erne igen bliver det i lossless format + aac (eller hvad telefonen understøtter til den tid), sorteret efter:
musik / <format> / <Genre> / <kunstner> - <album titel> / <artist - titel>.mp3
musik / <format> / <Genre> / <opsamling titel> / <artist - titel>.mp3
 
Der skal jo ikke være alt for mange mapper at klikke gennem :)


Redigeret af michael9000 - 13-December-2010 kl. 21:08
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2010 kl. 21:46
Jeg synes det er en fordel at have årstallet før album-navnet, så bliver dine albums automatisk sorteret efter hvornår de er udgivede.

Jeg har mine fordelt sådan:
<kunstner>/[<år>] <album-title>/<track no.> - <sang-title>.<format>

Jeg lægger så både album cover som "folder.jpg" i hver album-mappe og indlejre det i hver fil med Media Monkey. Så er jeg sikker på at alle afspillere, kan se album-coveret, og jeg bibeholder album-cover hvis jeg kopiere bare en enkelt fil til et andet sted.

Jeg plejer at lægge min album-covers in in ca. 300x300 px, hvis de da er til at finde (i ordentlig kvalitet).

EDIT: cover.jpg -> folder.jpg


Redigeret af Zulu - 13-December-2010 kl. 23:01
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2010 kl. 22:29
Ja ny mobiltelefon kunne spare mig en del bøvl, men synes ikke rigtigt der er noget attraktivt på markedet for tiden og pengen er heller ikke til det :)

Er der nogen grund til at beholde coveret i mappen hvis man indlejre det i hver fil? 

Satser nok på at kunne finde 500x500 eller 1kx1k covers da de så er lidt mere fremtidssikrede. 

Synes generelt windows tit laver alle mulige små cover jpeg filer som den så kalder alt muligt åndsvagt og gemmer i album mapperne. Overvejer lidt om det skyldes at jeg ikke har et folder.jpg billede fra standard.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2010 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Er der nogen grund til at beholde coveret i mappen hvis man indlejre det i hver fil? 


Sikkert ikke. Det er bare en dobbeltsikring, så hvis en given afspiller ikke kan læse billedet fra meta-dataene, så er der stadig folder.jpg.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2010 kl. 11:35
En kort kommentar til mobiltelefon og et tilsyneladende behov for et lossless format.. Jeg forstår det ikke! Jeg ved ikke om det kun er mig der har opdaget det, men mobiltelefonen er langt fra et HiFi produkt.
Afhængig af hvor meget det er, så er det da nemmere at have det i to formater så. Et til HiFi og et til mobil/andre LowFi enheder.
 
Ang. hvordan jeg lagre det, så er det: /kunstner/album/ Simpelt og ligetil, sådan da Smile 
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2010 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

En kort kommentar til mobiltelefon og et tilsyneladende behov for et lossless format.. Jeg forstår det ikke! Jeg ved ikke om det kun er mig der har opdaget det, men mobiltelefonen er langt fra et HiFi produkt.
Afhængig af hvor meget det er, så er det da nemmere at have det i to formater så. Et til HiFi og et til mobil/andre LowFi enheder.
 
Ang. hvordan jeg lagre det, så er det: /kunstner/album/ Simpelt og ligetil, sådan da Smile 
Jeg er sådan set helt enig med dig,men hvis man så eks. tilslutter sin mobil til anlæget, så vil man vel få glæde af det bedre format?
Jeg selv skal se på mulighederne med en Iphone, da jeg har et hav af Cd'er som jeg aldrig får lagt i afspilleren,men hvis jeg nu fik lagt dem ind i min Iphone i et fornuftigt format, så ville jeg via min dockingstation kunne få musikken ud med fornuftigt resultat.
Jeg ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre med en Iphone, men hvis der er nogle der ved hvordan man gør , så er jeg meget interesseret i at få et par fif.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
MaxPower Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Juli-2008
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2010 kl. 12:46
Ang flere formater og mobile enheder:
Jeg er den glade bruger af programmet MediaMonkey, der ud over at være en veludrustet musikafspiller også står for synkronisering til min iPod.
I Gold-versionen (til 40$ er det vist) understøtter den mulighed for at du ved synkronisering automatisk får konverteret bestemte formater og/eller bitrates til det du ønsker på den mobile enhed, og som du ved den understøtter.
F.eks. har jeg så en indstilling der siger at alt FLAC skal konverteres til mp3 i en passende bitrate, og ligeledes bliver 320kbit/s mp3 nedskaleret.
På den måde undgår jeg helt at skulle have flere filer liggende med samme skive.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2010 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Jeg er sådan set helt enig med dig,men hvis man så eks. tilslutter sin mobil til anlæget, så vil man vel få glæde af det bedre format?
 
Jeg er mere end 100% overbevist om, at du vil ikke kunne høre forskel på en MP3 i 192kbit (eller mere) eller en flac i lossless format afspillet via en mobiltelefon som er tilsluttet et anlæg. Bare kabelforbindelsen i sig selv gør, at hele ideen om HiFi/lossless kvaliteten for musikken går af fløjten.
 
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Jeg selv skal se på mulighederne med en Iphone, da jeg har et hav af Cd'er som jeg aldrig får lagt i afspilleren,men hvis jeg nu fik lagt dem ind i min Iphone i et fornuftigt format, så ville jeg via min dockingstation kunne få musikken ud med fornuftigt resultat.
 
Det er jo et kompromis af en art.
Du får aldrig et bedre resultat end det som afspilleren er istand til at leverer. Det i sig selv kan i mange tilfælde være enormt svært at afgører. Men når det kommer til mobiltelefoner, så tror jeg nok langt de fleste er enige i, at det bestemt ikke ligefrem er gode afspillere.. Derefter er der det udstyr som du tilslutter din mobiltelefon til. Det kan også være en flaske hals i at opnå et godt resultat. Til sidst er der endepunktet i form af højtalerne. Jeg har set nogle af de såkaldt "populære" Ipod docking stationer med indbygget forstærker og højtalere. Og ærlig talt, så er de ikke meget bedre end min datters lille og ældre transportable radio/CD afspiller.
Omvendt er det altid en god ide at have det bedst mulige råmateriale. (Det er i mine øjne ikke Flac formatet, men derimod den originale CD som der er rippet fra).
 
Jeg tror, hvis det var mig, så ville jeg enten lave 2 formater. Eller så vil jeg vurder, hvor jeg mest bruger/lytter til musikken, og så rippe det til den/de enheder i de formater det er muligt i. Ja, hvis din telefon kan tage Flac, så er det da fint nok, men resultatet er ikke finere, eller bedre, end hvis du rippede det i MP3. Deri tror jeg du snyder dig selv, hvis du har den opfattelse.
Hvis du derimod har din mobiltelefon med ud, og du kommer forbi et godt anlæg som kan tage Flac formatet, så har du her mulighed for at kopiere dine filer over på dette anlæg, og så opleve musikken i en helt anden kvalitet. Og det kan måske inspirerer nogen til at rippe deres musik i bedre formater. Men så er din mobiltelefon bare en transport enhed Wink
 
Jeg ripper mine CDére i MP3 320kbit, og afspiller musikken via mit anlæg. Ikke fordi jeg bryder mig om kvaliteten, men fordi jeg ganske enkelt er for doven til at skifte CD hele tiden i forhold til hvordan jeg lytter til musikken, da det oftest blot er "baggrundsstøj". Hvis jeg skal sætte mig ned og virkelig lytte og nyde musikken, så tager jeg skiven frem og smider den i min afspiller (PS3ér i SACD format, når det er muligt). Det er bare yderst sjældent jeg får gjort det mere Confused
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2010 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af MaxPower MaxPower skrev:

Ang flere formater og mobile enheder:
Jeg er den glade bruger af programmet MediaMonkey, der ud over at være en veludrustet musikafspiller også står for synkronisering til min iPod.
I Gold-versionen (til 40$ er det vist) understøtter den mulighed for at du ved synkronisering automatisk får konverteret bestemte formater og/eller bitrates til det du ønsker på den mobile enhed, og som du ved den understøtter.
F.eks. har jeg så en indstilling der siger at alt FLAC skal konverteres til mp3 i en passende bitrate, og ligeledes bliver 320kbit/s mp3 nedskaleret.
På den måde undgår jeg helt at skulle have flere filer liggende med samme skive.
Det lyder som en smart og i mine øjne en helt korrekt måde at gøre det på.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu