recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken SSD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken SSD?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken SSD?
    Sendt: 29-Januar-2011 kl. 11:22
Hej alle

Jeg kigger efter en ssd-harddisk til min stationære computer.

Der er/var alm. anerkendelse af Intels X-25-M, som "best-buy", men flere hjemmesider siger også at den er ved sakke agterud (er vist fra 2008?).

Jeg har kigget på:

Corsair Force F-120 (120 GB)

OCZ Vertex 2 (120 GB)

Ovenstående koster ca det samme og er SATA-II (300)

Hvilket bringer mig til:

Ville det være bedre at opdatere computeren til SATA-III (600), med PCI-kort (bundkortet understøtter ikke SATA-III)?

Fx dette: http://www.shg.dk/Controller/ASRock-SATA600-Controller-2217053.html

Og så evt. købe:

Corsair Performance 3 P3-128, eller

Crucial C300 128 GB

Får jeg noget (mærkbart) ud af SATA-III i stedet for SATA-II, og er det merprisen værd?

Evt. andre mærker/løsninger, jeg ikke har været ops på?

På forhånd tak
/zemo/
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2011 kl. 11:39
Vertex 2 og Corsair F120 kører på samme chipsæt og skulle gerne være ens, har en Vertex 2 i min maskine, og en mate har F120´eren, hans er marginalt sløvere, af de 2 ville jeg klart tage Vertex´en, vi gætter på den bare har en bedre Firmware. men han har haft problemer med den hænger lidt den F120.

C300 128GB er langsommere end Vertex 2... det er den anden Corsair også..

der er 2 problemer for det første så er de sata III controllere der er ude, langsommere til almindelige ting end de gamle sata controllere.

det næste STORE problem er C300 disken 25x GB udgaven er HURTIGERE end Vertex 2 i mange ting. men mest Transfer..

Men C300 128gb er væsentligt langsommere end 25x GB og 64 GB er direkte sløv (write på 70mb/Sec) det er åbenbart sådan de parre chippen i C300..

det der er det store problem med de Sata III er f.eks. 256GB C300 er 300+ mb/sec read/write, men ved små filer der du arbejder. der er den VÆSENTLIGT langsommere end Vertex 2..

HVIS du vil have noget der er hurtigere end Vertex 2.

så køb dig en REVODRIVE.. men så er det også slut med interface, den ryger direkte i PCI-X porten.

Revo drive den gamle er vist 5xx/5xx MB/SEC derudover 150.000 IOPS (operationer i sekundet) hvor Vertex 2 ligger på 75.000 og C300 lidt lavere..

Det er det hurtigste du kan få.. men den kan du så ikke proppe i en bærbar.

så jeg vil anbefale Vertex 2.
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2011 kl. 23:18
Tak for svar

Jeg hældte mest til Corsair'en, men nu hælder jeg nok mere til OCZ Vertex 2, efter det du siger.

Den Revodrive, lyder interessant, men er jo også til en anden pris. Jeg har et Asus P6T-bundkort, og jeg kan ikke umiddelbart se om det ville understøtte Revodrive'n. Kan du se det?

Jeg har skimmet denne test:

http://www.anandtech.com/show/3788/oczs-revodrive-pcie-ssd-preview-an-affordable-pcie-ssd/1

og selvom den på papiret er meget hurtigere, virker den ikke sindsoprivende meget hurtigere i normal brug.

Citat fra testen:

Most desktop users would find it difficult to realize a measurable performance difference between the RevoDrive and a single Vertex 2. While the jump from a HDD to SSD is significant enough in most day to day tasks to tell the difference, application launch times and most conventional desktop uses won’t be affected by the RevoDrive. This product falls into that category of if you have to ask why, it’s not for you. Thankfully at OCZ's aggressive price points, you may not really have to ask why.

Så jeg tror det ender med denne

/zemo/
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

Vertex 2 og Corsair F120 kører på samme chipsæt og skulle gerne være ens, har en Vertex 2 i min maskine, og en mate har F120´eren, hans er marginalt sløvere, af de 2 ville jeg klart tage Vertex´en, vi gætter på den bare har en bedre Firmware. men han har haft problemer med den hænger lidt den F120.

C300 128GB er langsommere end Vertex 2... det er den anden Corsair også..

der er 2 problemer for det første så er de sata III controllere der er ude, langsommere til almindelige ting end de gamle sata controllere.

det næste STORE problem er C300 disken 25x GB udgaven er HURTIGERE end Vertex 2 i mange ting. men mest Transfer..

Men C300 128gb er væsentligt langsommere end 25x GB og 64 GB er direkte sløv (write på 70mb/Sec) det er åbenbart sådan de parre chippen i C300..

det der er det store problem med de Sata III er f.eks. 256GB C300 er 300+ mb/sec read/write, men ved små filer der du arbejder. der er den VÆSENTLIGT langsommere end Vertex 2..

HVIS du vil have noget der er hurtigere end Vertex 2.

så køb dig en REVODRIVE.. men så er det også slut med interface, den ryger direkte i PCI-X porten.

Revo drive den gamle er vist 5xx/5xx MB/SEC derudover 150.000 IOPS (operationer i sekundet) hvor Vertex 2 ligger på 75.000 og C300 lidt lavere..

Det er det hurtigste du kan få.. men den kan du så ikke proppe i en bærbar.

så jeg vil anbefale Vertex 2.

Jeg vil også anbefale et Revodrive X2, den med f.eks. 100 GB (version 1 har 120 GB)

Men den passer ikke i en PCI-X port som Rasmus skriver - men derimod skal den i en PCI-E minimmum 4x som sidder på alle nyere bundkort.

http://www.ocztechnology.com/products/solid-state-drives/pci-express/revodrive/ocz-revodrive-x2-pci-express-ssd-.html

Redigeret af Cyberguyen - 31-Januar-2011 kl. 08:49
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 22:08
Den sidst nævnte ryger op i over 3000,-, så det bliver nok i min næste computer om et par år;-)

Iøvrigt kan jeg se, at man lige skal tjekke om ens bundkort understøtter boot fra PCIe. Det kan jeg ikke lige umiddelbart se om mit gør (Asus P6T)

Det bliver nok OCZ Vertex 2, 120 GB til omkring kr. 1550,-

Men tak til jer begge, nu blev jeg da lidt klogere.
/zemo/
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 22:34
super valg... hehe håber selv den nye revo version 2 med 1 TB ryger ned i pris en dag.... 1.3Gb i sec op og ned.. takker..

bare synd resten ikke kan følge med.

men vertex 2 er et godt valg. den kan også bruges over alt, hvor REVO´en er låst til stationære.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 22:49

super valg... hehe håber selv den nye revo version 2 med 1 TB ryger ned i pris en dag.... 1.3Gb i sec op og ned.. takker..

bare synd resten ikke kan følge med.

men vertex 2 er et godt valg. den kan også bruges over alt, hvor REVO´en er låst til stationære.

1,3Gb/s er da ikke vildt, svarer knap nok til hvad en NAS med en dualcore ATOM-processor kan levere med alm harddiskeLOL Eller du mente måske GB/s? Wink

Redigeret af db89 - 31-Januar-2011 kl. 22:53
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 23:14
Ja.. en tastefejl her lige før sengetid.. 1300megabyte i sekundet.. hvis vi går op i detaljer.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 23:51

Ja.. en tastefejl her lige før sengetid.. 1300megabyte i sekundet.. hvis vi går op i detaljer.
8 bit til 1 byte
1024MB til 1 GB

1.3GB/s = 1331,2 MB/s

Wink
.....
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-August-2005
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2011 kl. 01:12
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

8 bit til 1 byte
1024MB til 1 GB

1.3GB/s = 1331,2 MB/s

Wink

Så går der matematik i diskussionen, men du er kun tæt på at have ret.

Der går rigtigt nok 8 bit på 1 byte, men der går 1000 MB på 1 GB. Derimod går der 1024 MB på 1 GiB, og hvis vi skal være 100% korrekt hedder det 1 Gibibyte. De traditionelle præfiks kaldes SI præfiks, mens de alternative kaldes binære præfiks og hører under IEC (International Electrotechnical Commision).

Desværre findes der et lille firma i Redmond (Microsoft for de ikke stedkendte) der ikke bruger dem, men nyere versioner af Linux og OS X bruger dem til at angive filstørrelser.
Panasonic TX-P42G10E
Panasonic DMR-BCT720
Oppo BDP-80
RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware
Sony Xperia Z3
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu