|
|
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7973 |
![]() Sendt: 30-Januar-2006 kl. 08:03 |
Dette problem synes jeg man møder ret tit og der er mange, der tror der er en fejl i deres HDD+DVD-optager og derfor synes jeg det måske kunne hjælpe at præcisere det et sted, hvor de fleste måske ser det. Det vi taler om er færdiggørelse af DVD-optagelser før disse kan afspilles i andre maskiner. Det engelske udtryk er "finalize", andre udtryk er færdigformattering, lukning og lignende. Når man har optaget de optagelser man vil have på en DVD så er man nødt til at "gøre den færdig" - altså "omdanne" den til DVD-video kompatibel mode. Dette gøres på mange af DVD-optagerne under et særskilt menupunkt, hvor man, afhængig af mærke/model, får mere eller mindre avancerede muligheder for at lave en DVD-menu på DVD'en. Dvs., at vælge en baggrundsfarve og så laver maskinen en menu (lidt som på købefilm), hvor de enkelte optagelser ligger som et miniaturebillede med optagelsens titel. Når maskinen er færdig med at lave dette - så og først da - kan DVD'en afspilles i stort set alle DVD-afspillere - idet den nu opfylder DVD-video standarden. En lille sidebemærkning: Før DVD'en er færdigformatteret, kan den godt afspilles på DVD-optageren og sandsynligvis også andre DVD-optagere af samme mærke, men ikke på rene afspillere. |
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
henrikkrebs ![]() Bruger ![]() Oprettet: 22-September-2005 Status: Offline Point: 119 |
![]() |
Kan der siges noget om hvor meget plads en sådan 'finalize' fylder? Jeg har selv haft et spm om hvorfor en 'JUST' efterlader så meget plads og der har været en tråd der gik på at en high-speed kopieret disk ikke kunne færddiggøres. .. og så kan jeg iøvrigt bekræfte at menumulighederne kan være en del 'mindre avanceret' på en HDD-recorder. Hidtil har jeg brugt PC-software der har langt langt flere muligheder for variationer af menuen - de fleste overflødige til daglig brug. |
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7973 |
![]() |
Det med ledig plads, (der ikke er ledig), er debatteret i dette emne: Er den ledige plads på DVD’er ledig nok? Jeg kan ikke præcist huske dit tilfælde - men hvis du har en SP-optagelse, der var 1½ time som du så overfører med "just" vil resultatet på DVD'en stadig være 1½ time i SP-kvalitet - og DVD'en er således ikke fuldt udnyttet. Redigeret af Thorvald |
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
allison ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 05-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15 |
![]() |
nogen der har prøvet med en Phillips DVDR3330H ? Syntes sgu ikke jeg kan finde det nogen steder |
|
![]() |
|
KJMN ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 12-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 27 |
![]() |
Hej Thorvald
Kan sony´s nye modeler også dette. (720/920) glæder mig til fælleskøbet gå i gang |
|
![]() |
|
Rasmus Andersen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 183 |
![]() |
Ja det kan alle dvd-optagere. Jeg kan i hvert fald ikke komme i tanke om nogen som ikke kan. Som nævnt kan det dog hedde forskellige ting. Prøv at tjekke manualen over recordering/optage, der er helt sikkert et punkt omkring færdiggørelse.
|
|
![]() |
|
ZackGem ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 842 |
![]() |
Det gælder også kun de alm DVD-R og +R medier. RW skiverne har jeg aldrig haft behov for at "lukke". Er en philips optager. RW skiverne afspilles fint i PC og min "billige-et-eller-andet-skrammel-mærke" DVD-afspiller i soveværelset, uden jeg lukker skiverne. |
|
![]() |
|
biggo ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Januar-2006 Sted: Horsens Status: Offline Point: 163 |
![]() |
ZackGem, det lyder meget interessant! Hvilken type RW medie bruger du? DVD+RW eller DVD-RW - og hvilket mærke? På forhånd tak |
|
![]() |
|
laursen ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4056 |
![]() |
Hej biggo,
DVD+RW medier er det ikke nødvendigt at færdig-gøre (uanset optager og mærke). +VR formatet, som bliver brugt på disse medier, foreskriver at optageren skal færddiggøre mediet inden det "skubbes ud" (forlader optageren). Sony's optagere skriver derfor 'INFO WRITE' i 5-10 sekunder når der trykkes 'Eject' for at få et DVD+RW medie ud. Det er altså kun nødvendigt at færdiggøre DVD-R, DVD+R og DVD-RW medier. /Lars |
|
![]() |
|
biggo ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Januar-2006 Sted: Horsens Status: Offline Point: 163 |
![]() |
Hej Lars Ved du om den finalize process, der automatisk foretages ved eject, også er hurtigere end en eksplicit finalize af en anden type? 'Anders |
|
![]() |
|
laursen ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4056 |
![]() |
Hej Anders,
Jeg har oplevet mange forskellige tider ved færdiggørelse af DVD-RW medier, ofte fra 1-3 minutter - så min opevelse er, at færdig-gørelse af DVD+RW medier er langt det hurtigste. /Lars |
|
![]() |
|
![]() |
Jamen så er alt jo som det skal være. Glæder mig til selv at teste forholdene! Mange tak for svarene Redigeret af biggo - 12-Juli-2006 kl. 17:09 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |