recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS med stor kapacitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS med stor kapacitet

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS med stor kapacitet
    Sendt: 14-Februar-2011 kl. 13:53
Jeg er på udgik efter en ny nas der giver mulighed for tilslutning af flere disk (min. 10 hd) 
Det skal bruges til streaming af Full HD matraiale, primært.

Indtil videre har jeg mest fokus på Synology® DiskStation DS1511+ som kan udbygges med op til to DX510. Det er naturligvis ikke en super økonomisk løsning, men jeg kan ikke lige få øje på et klokke klart alternativ som er meget billigere. Et alternativ kunne selvfølgelig være en DIY løsning, men jeg synes jeg savner en ordenlig guide skåret ud i pap mht. til hardware og software opsætning. 

Er der nogen godt alternativ til DS1511+ sammensat med DX510 ?  
Er der et super guide til et DIY projekt hvor det også ligesom er bekræftiget at det virker ?
Er der elers noget jeg skal være opmærksom på ved en sådan relativt stor NAS +10 disk ?

Alle svar modtages med glæde.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 13:57
en ds1010+ kan også udbygges med 1 dx510.. altså 10 diske ialt.. og med muligheden for nu at kunne sætte 3TB diske i så er det vel i omegnen af 20Tb med raid.
jeg kunne ikke lige se priser på ds1515+ men sålænge ds1010+ & ds1515+ overlapper hinanden må førstnævnte kunne anskaffes billigere. 
jeg har selv en ds1010+ med wd fyps diske i (5stk m. 2TB stk) det giver 7,5TB lager med Raid

Redigeret af rhsin - 14-Februar-2011 kl. 13:58
Mvh

René
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 14:27
Jeg har selv kigget på de to modeller, og prisforskellen på en ds1010+ og en ds1511+ er kun ca. 100kr, så jeg vælger helt klart ds1511+.
ds1511+ har plads til 15TB så der er alligevel til en 300-400 HD film før en udvidelse kommer på tale
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 14:53

duh, jeg sad og kiggede efter en ds1515+ Embarrassed

Men ja med så lille prisforskel så ville jeg også gå efter den med flest udvidelsesmuligheder.. omend jeg nok skifter NAS ud før jeg rammer dens lagerkapacitetsmax anyway.
Det gik hurtigt med de første 3TB men nu flader det ligeså stille ud... har vist 3TB tilbage af ledig kapacitet på min endnu
Mvh

René
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 820
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 15:03
Ved godt det  er lidt OT men med de data menge, syns jeg om ikke anet du skule tage et kig på noget ZFS http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS http://www.solarisinternals.com/wiki/index.php/ZFS_Best_Practices_Guide#RAID-Z_Configuration_Requirements_and_Recommendations
har selv lige byget en med raidz2 samenling det som en meget sikere raid6 
det er lidt rudet men nyt kabinet og psu er bestilt http://www.xcase.co.uk/24-bay-Hotswap-rackmount-chassis-norco-RPC-4224-p/case-xcase-rm424.htm mendre kan også gøre det med zfs
ved som sagt godt du søger en NAS men nu kan du bruge det eller lage vær :-) var som sagt bare da du er oppe i den data menge 

Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 18:17
Ja det er en halv dyr omgang hvis jeg fx vælger Synology. Jeg kunne da også godt selv taænke mig at lave det hvis der en let DIY løsning, men jeg synes de fleste at dem jeg har set er løsninger hvor man skal installere det ene og andet for at få det til at spille ordenligt.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 19:27
en nas med 10 diske i en raid 5 vil tage oceaner af tid for at reetablere hdd hvis en ryger. som Tobias ganske rigtigt skriver så er ZFS en interessant løsning, men absolut ikke synderligt strømbesparende da den faktisk kræver en pæn sjat hardware for at give en ordentlig performance. Der er et par software løsninger der kan bruge ZFS - en solaris unixdistribution giver mulighed for det (prøv at kigge på en specifik løsning som nexentastor - der er en gratis løsning op til 16TB mener jeg det er) - eller en freenas installation. ydermere kunne en UNRAID løsning også være interessant. i den størrelse er der meget få præfabrikerede løsninger da man typisk havner i enterpriseland og så taler vi helt andre budgetter. Da raid på synology'erne er software baseret og ikke med rigtig HW-controller så kræver det altså en hel del at recover fra et nedbrud og jeg tror ikke umiddelbart jeg selv ville binde an på så stor en løsning uden betydelig mere sikkerhed og arbejdskraft. (men det kommer selvfølgelig an på hvad det er for data der ligger på dem! :-) )

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu