recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ekstern backup istedet for RAID 1 - dårlig ide?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEkstern backup istedet for RAID 1 - dårlig ide?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 582
Direkte link til dette indlæg Emne: Ekstern backup istedet for RAID 1 - dårlig ide?
    Sendt: 14-Februar-2011 kl. 17:01
Jeg har en Synology DS210+ med 2 x 2 TB HDD, som er sat op til RAID 1 (eller nærmere: SHR - Synology Hybrid Raid). Jeg er dog kommet i pladsmangel, så jeg overvejer at formatere til RAID 0, så jeg har 4 TB lagerplads. Jeg vil så tilslutte 2 x 2 TB eksterne HDD til NASen og automatisk tage backup en gang ugentligt.

Er der noget, jeg skal være opmærksom på i denne proces? Er der 'mere' usikkert at tage backup til eksterne enheder end at anvende RAID 1?

Tak for hjælpen.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 17:09
Hej KeWa.

Det er MERE sikkert med en ekstern backup. Det øger dog ikke sikkerheden i tilfælde af indbrud og brand, hvor dine data med stor sandsynlighed alligevel vil gå tabt!

M.v.h.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 19:41
ønsker man en eller anden form for sikkerhed er man dødsdømt med en raid0 løsning. så snart der er en disk der fejler ryger hele skidtet . så hvis man vil have ekstern backup skl den jo som minimum være på samme størrelse som det man har af samlet kapacitet på den normale. Det er ikke jordens undergang hvis man kører raid1 - her har man i det mindste en chance for at nå at genopbygge disken hvis en af dem ryger. og det er yderst sjældent 2 diske ryger på samme tid (selvom det sagtens kan ske. jeg har set 3 diske ryge indenfor 24timer i et raid 1-0 AV min arm)
Mit bud er at du udskifter til større enhed eller køber en ekstra og laver tingene være på dem du har i forvejen. Det er en lidt billigere løsning end at gå ud og købe en 4-disk løsning som selvfølgelig er den mere "forkromede" udgave.
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 08:27

Tak for jeres tilbagemeldinger :)

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

ønsker man en eller anden form for sikkerhed er man dødsdømt med en raid0 løsning. så snart der er en disk der fejler ryger hele skidtet . så hvis man vil have ekstern backup skl den jo som minimum være på samme størrelse som det man har af samlet kapacitet på den normale. Det er ikke jordens undergang hvis man kører raid1 - her har man i det mindste en chance for at nå at genopbygge disken hvis en af dem ryger. og det er yderst sjældent 2 diske ryger på samme tid (selvom det sagtens kan ske. jeg har set 3 diske ryge indenfor 24timer i et raid 1-0 AV min arm)
Mit bud er at du udskifter til større enhed eller køber en ekstra og laver tingene være på dem du har i forvejen. Det er en lidt billigere løsning end at gå ud og købe en 4-disk løsning som selvfølgelig er den mere "forkromede" udgave.

Jeg i sinde at købe 4 TB eksterne HDDs, da dette modsvarer den samlede lagerplads i NASen.

At udskifte min Synology DS210+ eller købe en ekstra er måske den ideelle løsning, men det er ikke muligt af økonomiske årsager (så er det billigere at bruge 7-800 kr. på en ekstern HDD). Desuden har jeg netop anskaffet mig NASen. Hvis bare penge hang på træer… :)

Vil det være muligt at beholde min NAS som RAID 1, og så i stedet koble to (identitiske) eksterne HDD til NASen, som så spejler hinanden? Altså den ene som lagerplads og den anden som backup af denne.

På denne måde vil dataene være tilgængelige over mit wifi, ligesom jeg vil have endnu et 'sæt backup HDD'..

Redigeret af KeWa - 15-Februar-2011 kl. 08:29
Til top
MATRIX Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-November-2008
Point: 265
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af KeWa KeWa skrev:

Vil det være muligt at beholde min NAS som RAID 1, og så i stedet koble to (identitiske) eksterne HDD til NASen, som så spejler hinanden? Altså den ene som lagerplads og den anden som backup af denne.

På denne måde vil dataene være tilgængelige over mit wifi, ligesom jeg vil have endnu et 'sæt backup HDD'..

Hvad mener du her, du kan godt lave backup af din externe disk på din backup disk, men hvordan vil du så lave backup af din interne raid 1 disk ?
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Point: 8685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 10:27

Er der 'mere' usikkert at tage backup til eksterne enheder end at anvende RAID 1?

RAID har intet med backup at gøre. RAID 1 kan sikre dig hvis en disk fejler, men ikke mod "Fejl 40" situationer såsom at komme til at slette noget der ikke skulle slettes.
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 11:16

Oprindeligt skrevet af MATRIX MATRIX skrev:

Vil det være muligt at beholde min NAS som RAID 1, og så i stedet koble to (identiske) eksterne HDD til NASen, som så spejler hinanden? Altså den ene som lagerplads og den anden som backup af denne.

Hvad mener du her, du kan godt lave backup af din externe disk på din backup disk, men hvordan vil du så lave backup af din interne raid 1 disk ?

Som I nok kan se, har jeg ikke helt styr på begreberne Confused

Jeg havde en formodning om, at netop en RAID 1-setup udgjorde det for backup. Altså hvis den ene HDD gik i udu, så havde jeg dataene på den anden. Således skulle jeg ’bare’ udskifte den itugåede HDD, hvorefter jeg så igen havde en ’backup’.

Er det hensigten, at man med et RAID 1-setup også skal tage backup til en ekstern HDD? Således at man faktisk bruger 6TB på 2TB data, såfremt 'hoved'-HDD'en er på 2 TB? Hvad er ideen med en RAID 1 så? (Sry for asking Embarrassed)

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 11:28

Vil det være muligt at beholde min NAS som RAID 1, og så i stedet koble to (identiske) eksterne HDD til NASen, som så spejler hinanden? Altså den ene som lagerplads og den anden som backup af denne.

Som I nok kan se, har jeg ikke helt styr på begreberne Confused

Jeg havde en formodning om, at netop en RAID 1-setup udgjorde det for backup. Altså hvis den ene HDD gik i udu, så havde jeg dataene på den anden. Således skulle jeg ’bare’ udskifte den itugåede HDD, hvorefter jeg så igen havde en ’backup’.

Er det hensigten, at man med et RAID 1-setup også skal tage backup til en ekstern HDD? Således at man faktisk bruger 6TB på 2TB data, såfremt 'hoved'-HDD'en er på 2 TB? Hvad er ideen med en RAID 1 så? (Sry for asking Embarrassed)

Du har helt ret i med raid 1, ryger den ene disk så sætter du bare en ny i og så er du oppe og køre igen.

Men raid 1 beskytter ikke imod følgende fejl, derfor er en ekstra backup en god ting:

1: Fejl 40, du kommer til at slette data
2: Indbrud, de løber med din NAS
3: Brand
4: Vandskade
5: Virus og andre sjove ting
6: Sort uheld, begge diske står af
7: Lyn nedslag

Så derfor er en ekstrem backup af de vigtige data nødvendigt. Jeg tager selv en ekstern backup en gang om året af billeder og hjemme video. Resten kan jeg leve med at miste. disken bliver så placeret på en anden fysisk adresse.
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juni-2009
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 12:07
Citér Hvad er ideen med en RAID 1 så? (Sry for asking Embarrassed)

Ideen med RAID 1 er at din virksomhed fortsat kan køre fuld fart, mens IT gutten køber en ny harddisk, til at erstatte den ødelagte med. MEN kun i tilfælde af hardware nedbrud på den ene disk. Kommer der som nævnt virus på disken, eller slettes der (ved en fejl) noget på disken, vil den samme ske på den anden disk. Derfor er RAID 1 ikke en backup løsning.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Point: 8685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 12:19
RAID 1 giver også hurtigere læsning, der læses fra begge diske.
Til top
MATRIX Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-November-2008
Point: 265
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 17:07
RAID 1 er en mere sikker løsning end raid 0 eller ingen raid.
Raid 1 er dog ikke ensbetydende med at man ikke behøver at lave backup

Desuden giver raid 1 dig også højere performance som det tidligere nævnes
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2011 kl. 09:04

TUSINDE TAK FOR JERES SVAR!! Handshake

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Du har helt ret i med raid 1, ryger den ene disk så sætter du bare en ny i og så er du oppe og køre igen.

Men raid 1 beskytter ikke imod følgende fejl, derfor er en ekstra backup en god ting:

1: Fejl 40, du kommer til at slette data
2: Indbrud, de løber med din NAS
3: Brand
4: Vandskade
5: Virus og andre sjove ting
6: Sort uheld, begge diske står af
7: Lyn nedslag

Så derfor er en ekstrem backup af de vigtige data nødvendigt. Jeg tager selv en ekstern backup en gang om året af billeder og hjemme video. Resten kan jeg leve med at miste. disken bliver så placeret på en anden fysisk adresse.

Ad 1) Når jeg slette data på min NAS, mener du så, at det stadig er på ‘spejl-HDD’en’? I givet tilfælde har jeg overskrevet 2 TB markant.

Ad 2, 3, 4) Mine eksterne HDD står ved siden af min NAS, så ved indbrud, brand eller vandskade ryger nok både NAS og eksterne HDD

Ad 5) Vira kan vel også finde vej til en eksterne HDD, som hele tiden er tilkoblet, eller…?

Ad 6) Ja, det er svært at se rækkevidden af sort uheld.

Ad 7) Påvirker lynnedslag ikke alle enheder, som er tilkoblet?

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

RAID 1 giver også hurtigere læsning, der læses fra begge diske.

Betyder det så, at streaming af film via gigabit-router (fra NAS til Boxee Box) potentielt kommer til at køre dårligere?

RAID 1 er en mere sikker løsning end raid 0 eller ingen raid.
Raid 1 er dog ikke ensbetydende med at man ikke behøver at lave backup

Men er RAID 1 mere sikker end backup til en ekstern HDD, som konstant er tilkoblet NAS’en?

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu