|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
mfhansen82 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2011 Sted: Kbh, Danmark Status: Offline Point: 460 |
![]() Sendt: 24-Februar-2011 kl. 05:04 |
|
Hej alle i dette herlige forum.
Nu har jeg kigget mig lidt omkring og jeg må indrømme at bare på de par timer jeg har været her, er jeg blevet meget klogere hvad det angår forskellige ting og har fundet en masse inspiration. Men hvorom alting er, så har jeg dog alligevel endnu et spørgsmål.
Jeg går så småt og pusler med tanken om at købe et par nye fronthøjtalere. Jeg vil helst gerne have et par gulvmodeller, der først og fremmest skal kunne give et rimeligt punch når der vises film. Men de skal også være i stand til at spille musik af meget forskellig art. Vi snakker stort set alt lige fra Metallica og Slipknot til Klassisk koncerter og klaverkoncert.
De skal passe sammen med en Sony STR-DH700 og skal helst også gerne klinge sammen med min Dali Basis 100. Mit umiddelbare budget siger 4000, men jeg kan muligvis godt presse citronen og gå op til 6000.
Jeg har kigget på disse modeller, som jeg på et tidspunkt skal ud og lytte til.
Gulvmodeller: Dali Concept 6, Dali Lektor 6, Dali Concept 8.
Kompaktmodeller: Dali Concept 2, Dali Lektor 2 og B&W DM686.
De skal passe ind i et rum på ca. 25kvm.
Jeg vil også gerne have forslag til andre systemer, men allerhelst vil jeg høre om jeres erfaringer med lige præcis disse modeller. Specielt om jeg, efter jeres vurdering, vil få mest glæde af gulvstandere eller kompakte. Om eks. Lektor 6 er de 1000 kr mere værd en Concept 6. For det er især mellem disse to modeller at jeg vakler, til fordel for Lektoren.
Håber på en masse gode forslag.
PS: Et lille sidespørgsmål. Nu har jeg læst en masse herinde snakke om højtalere med WAF, WAF-faktor osv. Hvad betyder WAF??? ![]() Redigeret af mfhansen82 - 24-Februar-2011 kl. 05:10 |
||
Mvh
Michael Hansen Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS ------------------------ Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround |
||
![]() |
||
krisitianh89 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Februar-2011 Status: Offline Point: 78 |
![]() |
|
WAF står for Wife Acceptance Factor og er et udtryk for, hvor godt en kvinde – eller en partner med et stærkt udviklet redebygger-gén – accepterer en bestemt gadget. Dyre designertasker giver sjældent problemer, og lækre dimser som iPod/iPhone kan også godkendes. Længere nede i WAF-hakke-ordenen står drengerøvsting som blærede stereoanlæg, og hjemmebiografer med masser af højttalere og ormegårde af kabler giver omtrent lige så store scorechancer som en dynge beskidte underhylere på stuegulvet.
HAHAHA fik da den sygeste optur over at læse det. - Var ligesom dig helt uvidende om ordets betydning :)
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19813 |
![]() |
|
Wife Acceptance Factor = hvor stor chance er der for at konen kan lide dem på grund af udseendet. WAF faktor er der ikke noget der hedder, det er "dobbelt kofekt" at sige "faktor" 2 gange efter hinanden. På samme vis som ved "LCD display" og "MUS samtale". Grunden til at disse "dobbeltkonfekt-udtalelser" opstår er fordi folk ikke forstår, hvad forkortelserne står for. Så det er godt du spørger :-) Klaus |
||
![]() |
||
Beanie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: DK Status: Offline Point: 1600 |
![]() |
|
Eller CAM-modul
![]() |
||
![]() |
||
mfhansen82 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2011 Sted: Kbh, Danmark Status: Offline Point: 460 |
![]() |
|
Hehe. Jeg lå godt nok også og smågrinede i går efter jeg havde læst det. Især det med de ormegårde af ledninger.
Nu skal tråden jo ikke handle om WAF eller andre forkortelser. Det var trods alt kun et eksta-spørgsmål. Men for at runde det af. Jeg har hørt rigtig mange mennesker, inklusive folk der arbejder med elektronik professionelt, der omtaler LCD-display og CAM-moduler. Jeg tror i grunden det er for at lette forståelsen for ikke-tekniske-indviede.
![]() Men nu må vi vist også hellere tilbage på sporet.. De højtalere der...
|
||
Mvh
Michael Hansen Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS ------------------------ Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround |
||
![]() |
||
![]() |
|
Sorry, men jeg prøver lige at bumpe.
Med et rum nogenlunde i størrelsen 25-30kvm (måske man kan få en fornemmelse af rummets størrelse i denne tråd http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=93843&title=mf-kino) ville disse højtalere så kunne benyttes med et rimeligt resultat, efter jeres mening?
Jeg er på udkig efter de højtalere som er nævnt øverst i tråden. Jeg vil helst gerne have et par gulvstandere og tager selvfølgelig ud og lytter til dem. Men derfor vil jeg gerne have et par indlende vejledninger omkring erfaringer med højtalerne jeg har nævnt. Især omkring Concept 6, Lektor 6 og Lektor 2. Redigeret af mfhansen82 - 26-Februar-2011 kl. 01:57 |
||
Mvh
||
![]() |
||
SoundWave ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Maj-2009 Status: Offline Point: 817 |
![]() |
|
Hvad med et par Jamo 606 som fronter? De kan tll tider købes for 2500 kroner for et par. De spiller meget bedre end prisen antyder.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Så går den vilde jagt på nye højtalere i morgen.Jeg har en aftale med en medarbejder fra HFK om at skulle ind og lytte lidt til Concept 6, Lektor 6 og Ikon 1 MK2. Jeg er særligt interesseret i at vide hvor stor forskel bånddiskanten gør. Er der nogen gode bud på hvilke af disse højttalere der vil gå godt sammen med en Sony STR-DH700 receiver, som på papiret yder 85 W + 85 W. Jeg må indrømme at jeg er lidt bekymret for om min receiver er kraftig nok til at kunne trække et par Ikon 1'er, som jo har en noget lavere følsomhed, end Lektor 6'erne har.
|
||
Mvh
||
![]() |
||
KaareJ ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 13-November-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8 |
![]() |
|
Hej
Jeg er ret sikker på at din receiver kan trække et på Ikon 1'ere.
Hvis du vælger en højtaler i morgen,
kan du jo inden købet låne højtalerne med hjem,
og teste om receiveren kan trække dem
God lytning i hifiklubben i morgen Redigeret af KaareJ - 04-Marts-2011 kl. 00:50 |
||
SONY KDL-40EX710
SONY PS3 SLIM 250GB Marantz SR 5005 Dali Lektor 2 x 4 Dali Lektor Lcr Dali Ikon Sub |
||
![]() |
||
![]() |
|
Så blev lytningen overstået og jeg skal nu tygge lidt på de forskellige indtryk. Min umiddelbare dom er, at jeg allerede har udelukket Concept 6'erne. Det lød ganske enkelt for skarpt i mine ører. Lektor 6'erne gav derimod et forholdsvis blødt og behageligt lytteindtryk. Ikon 1'erne synes jeg ganske enkelt manglede dybde i bunden og sidst men ikke mindst, så fik jeg ikke hørt Ikon 5, men Ikon 6 lød mere klar i lyden end Lektor.
Hvis i skulle vælge imellem Lektor 6 eller Ikon 5, hvilken ville det så være. Ud fra de forudsætninger at lyden skal være klar, behagelig og der samtidig skal være god dybde i bassen. |
||
Mvh
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |