recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - pc slukker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketpc slukker

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6509
Direkte link til dette indlæg Emne: pc slukker
    Sendt: 28-Marts-2011 kl. 19:19
Hejsa har en medion pc som er 3 år gammel, den lukker selv ned 3-4 gange dagligt, kan muligvis være snavs, kan jeg gøre noget ved blæseren, støvsuge den grundigt , eller kan jeg købe en ny større blæser eller en ny CPU, eller er jeg helt væk.

Hjælp ønskes.

På forhånd tak
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 19:23

Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

kan jeg gøre noget ved blæseren, støvsuge den grundigt

Det vil da være en ide at starte der og se om det hjælper på problemet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 19:39
eller tjekke den for virus hvis du ikke har gjort det, jeg plejer gerne lige at tjekke min jobliste igennem for at se om der er underlige programmer som kører, og så lige google det engang. Nu ved jeg ikke hvor god du er til at tjekke for virus eller spyware osv. men har da lige fået naboens pc til at køre dobbelt så hurtig ved at bruge 20 minutter på den.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 19:51
Har tænkt på at lave en total formatering og installere windows 7 ultimate
Til top
kokkeole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 852
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 19:54
Det kunne godt lyde som det er strømforsyningen der ved at være klar til en udskiftning.

//Ole
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 20:05
okay- kan man udskifte den, og hvordan og hvorledes fungerer det...
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 20:14

okay- kan man udskifte den, og hvordan og hvorledes fungerer det...

Det er ikke svært. Selv jeg kunne finde ud af det, og jeg er bare kokBig smile

Hilsen Ole
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 20:15
teach me . chef :-)
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 20:16
ja det kan være flere ting som spiller ind, men prøv at se om der er noget software som ikke skal være der først og fremmest, ingen grund til at smide nyt hardware i hvis det er noget virus eller noget
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 20:23
Ha Ha. 

Du skal jo finde en ny strømforsyning der passer ind i dit kabinet.
Så skifter du den jo bare ud.
Her kan du finde strømforsyninger.

/Ole
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Til top
finnogangela Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-September-2004
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 21:39
Vent med at skifte alt muligt ud, til du har undersøgt, om det er et varmeproblem - også når du selv er inde på, at det kan være snavs/støv.

Du har flere køleprofiler i din pc: 1-2 på bundkortet, en på processoren, en på grafikkortet (også selv om dette skulle være on-board) + et par stykker i strømforsyningen. En eller flere af disse kan være forsynet med blæsere + der kan sidde blæsere i selve pc-kabinettet.

Desuden skal ram + diverse komponenter på bundkortet kunne komme af med varmen.

Blæsere samler støv med tiden, men værre er det, at lamellerne i køleprofilerne bliver stoppet til med støv; det kan nedsætte varmeafledningsevnen ret så drastisk.

du gør følgende:

Sluk for Pc´en (brug on/off knappen bag på strømforsyningen - hvis din pc har sådan en, sidder den tæt ved, hvor strømkablet sidder i strømforsyningen). Hiv strømkablet ud af strømforsyningen og alle de andre kabler (skærm, mus, keyboard etc.)

Tryk 3-4 gange på startknappen foran (så aflader du kondensatorerne i strømforsyningen og nedsætter risikoen for statisk elektricitet samt for at få et rap over fingrene, hvis du vover dig ud i at åbne strømforsyningen for at rense den).

Læg pc´en ned, gerne på et bord.

Tag den ene kabinetside af (2 skruer holder den bagi).

Tag en lille, tør pensel og start din støvsuger. Alle de steder du ser støv, rusker du op i det med penslen, mens du holder støvsugerrøret tæt nok ned til, at støvet suges op - men ikke så tæt, så du rører noget af pc´ens indre med støvsugerrøret.

Kig også bag pc´ens frontpanel - der kommer luft ind ad nogle riller og der kan også blive stoppet (bli´r du grebet og vil lave en guld-rens, afmonterer du forpladen - den sidder enten klikket fast med nogle plast-tapper eller skruer eller begge dele).

Mht. blæserne: her bruger du penslen til både at fjerne støv og sørge for, at støvsugerluften ikke får blæservingerne til at snurre ukontrolleret rundt - det er bedre at "gnubbe" støvet af blæservingerne med penslen, mens suget bare fjerner det løsnede støv).

Alle de steder, der sidder blæsere, skal du kontrollere, at du får evt. støv fra de underliggende køleprofil-lameller væk. Har du en god støvsuger+pensel, der kan nå ind er det godt ellers må du afmontere blæseren :-) (Det bør kun være nødvendigt på processorens køler - sidder som regel med 4 små skruer, sjældnere med nogle clips - sæt evt. en tuschprik på oversiden, hvis du kunne finde på at blive i tvivl om, hvordan den vendte, når du skal sætte den på igen).

Strømforsyningen har også 1-2 blæsere, rens dem + alle riller/gitre, hvor luft kan komme ind/ud.

Hvis du har mistanke om, at der er meget skidt inde i strømforsyningen, kan du skille den ad. Skru de 4 skruer, den er fæstnet til kabinettet med, ud, og - hvis længden forsyningsledningerne til bundkort og drev mv. tillader det - læg den på kabinettet, dér, hvor du kan se siden af cd/dvd drev.

I toppen eller bundens hjørner sidder der 4 små skruer. Ud med dem og du kan lirke låget af. Blæseren er skruet i dér og dens ledninger gør, at du ikke kan fjerne toppen helt, men nok til at du kan gentage penselseancen i Psu´ens indre (Psu=power supply unit=strømforsyning).

Advarsel: Selv om du tidligere har afladet ved at trykke på start knappen nogle gange, så lad være med at stikke fingrene ned i Psu´en. Kondensatorerne dér kan stadig indeholde strøm/spænding.

Det lyder omstændeligt, men er faktisk ikke så svært, når man har gjort det et par gange. Sørg for gode arbejdsforhold/lys og hold styr på skruerne (og placér dem i sikker afstand af støvsugeren, når de er løse :-)

Og når alt det hér er sagt, er det stadig en god idé, at være sikker på, at man ikke har virus på sin pc....

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19834
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 22:54

Hejsa har en medion pc som er 3 år gammel, den lukker selv ned 3-4 gange dagligt, kan muligvis være snavs, kan jeg gøre noget ved blæseren, støvsuge den grundigt , eller kan jeg købe en ny større blæser eller en ny CPU, eller er jeg helt væk.

En kompressor med en masse luft og lidt forsigtig blæsen overalt indvendigt, samt godt med frisk luft.

Herefter en tur forbi housercall.trendmicro.com og scanne for vira.

Overvej eventuelt om det er tid for at reinstallere din PC. Du fik DVD skiver med, indeholdende operativsystem og du har ganske givet også en recovery partition som du kan brug aktivt, hvis du ikke vil igang helt forfra.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu