recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er det bedre alternativ til Squeezebox Duet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad er det bedre alternativ til Squeezebox Duet

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
RazRaz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-April-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er det bedre alternativ til Squeezebox Duet
    Sendt: 16-April-2011 kl. 23:26
Jeg har gennemsøgt nettet for at få svar på,
om der ikke findes bedre alternativer, for en sammenligning før køb,
til Squeezebox Duet og såvel resten af logitech "familien"?
 
Har I nogle bud?
 
Jeg er intereseret i at enheden skal være fjernbetjent.
 
Derudover har I nogle forslag til en fornuftig DAC,
hvis den medfølgende DAC ikke vurderes god nok?
 
Setuppet er, at medieafspilleren skal være mellem
- En kommende NAS server (måske en Synology DS211+)
og min nuværende Atoll IN-50 forstærker.
 
 
 
 
Til top
ildocteur Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-September-2005
Status: Offline
Point: 216
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2011 kl. 23:38

Hvis du som du skriver hat gennemsøgt nettet, så ved du nok også at der ikke er et egentydigt svar på dit spørgsmål.

Valget af streaming løsning afhænger meget af hvad dit behov og budget er.

Jeg vil argumenterer for at hvis du kigger efter en meget brugervenlig løsning med pæn fleksibilitet med hensyn til udbud af afspiller enheder, så er Sonos et rigitg godt valg. (Full disclosure - jeg har selv Sonos).  Sonos er dog en rimelig dyr løsning.  EN Sonos ZP90 og en Ipod touch som remote er et godt alternativ. Hvis din pengepung er rigitg fed, så er en Ipad en rigtig fin remote til et Sonos system.

ildoc
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 07:57
Oprindeligt skrevet af ildocteur ildocteur skrev:


Jeg vil argumenterer for at hvis du kigger efter en meget brugervenlig løsning med pæn fleksibilitet med hensyn til udbud af afspiller enheder, så er Sonos et rigitg godt valg. (Full disclosure - jeg har selv Sonos).  Sonos er dog en rimelig dyr løsning. 
 
Nu er det jo individuelt hvad man synes er dyrt, men hvis du kigger på markedet som helhed, så er Sonos bestemt ikke dyrt - det er i den billige ende. Bevares, Squeezebox er billigere, men det er så også _ekstremt_ billigt (hvis du har en iPhone/iPod/iPad og en NAS server i forvejen, så kan du få Squeezebox i stuen for under en tusse). Kaleidescape er dyrt Wink
 
Squeezebox og Sonos sidder imidlertid ret tungt på markedet under 10.000,-, så medmindre man er villig til at gå frem-cifret, så mener jeg lige så godt man kan holde sig til én af de to, og så løse det lydmæssige med en separat DAC.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 08:08

Jeg retter lige mig selv: Olive 3HD, som jeg hidtil har haft det lidt svært med pga. manglende digital-udgang, har fået en software-upgrade der tillader digital out via USB, dvs. den kan tilsluttes en USB DAC (eller, antager jeg, en SPDIF converter som Musical Fidelity V-Link - jeg har ikke prøvet dette endnu). Det gør den noget mere interessant fra et hifi-mæssigt synspunkt. Og i betragtning af at man med dén løsning kan spare NAS-serveren, så er prisen slet ikke urimelig.

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg retter lige mig selv: Olive 3HD, som jeg hidtil har haft det lidt svært med pga. manglende digital-udgang, har fået en software-upgrade der tillader digital out via USB, dvs. den kan tilsluttes en USB DAC (eller, antager jeg, en SPDIF converter som Musical Fidelity V-Link - jeg har ikke prøvet dette endnu). Det gør den noget mere interessant fra et hifi-mæssigt synspunkt. Og i betragtning af at man med dén løsning kan spare NAS-serveren, så er prisen slet ikke urimelig.

Hvad er ideen med at sætte en Olive til en ekstern dac er hele argumentet for en Olive ikke at de har kælet for lyden?

Jeg har altid haft svært ved at finde fidusen med de der Olive, hvis da ikke det skulle være fordi man foretrækker at have en dims der ligner lidt en klassisk cd afspiller. Jeg synes noget af det fede ved en streaming musikløsning er at man kan kyle afspilleren om bag reolen eller ned i en skuffe og stadig have fuld adgang til musikken fra et håndholdt display/controller. Hvis man er typen der godt kan lide at have noget til at stå og lyse og blinke ovre ved anlægget kan det vel klares med en squeezebox touch, men måske er Olive's styrke at de lige ser nummeret bedre ud?

Olive selv slår på tromme for at de har kælet for lyden, det er et okay salgsargument, men falder noget til jorden hvis der efterfølgende bruges en ekstern dac til at tage sig af lyden. Med en ekstern dac er en Olive ved stortset bare "en squeezebox touch i en pænere kasse"?

Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 10:52
Jeg mener man skal op i Olive's dyrere modeller (6HD?) før man kan undvære en god DAC.

Jeg forstår heller ikke helt Olive-fidusen, da jeg mener SONOS og Squeezebox er langt mere attraktive, billigere og fleksible (især Squeezebox med deres open source-filosofi).

Desuden er jeg ret sikker på, at 60-70% af omkostningerne på Olive er forbundet med selve kabinetterne. De er flot forarbejdede, men ret overflødige i min verden.


Redigeret af Ukke - 17-April-2011 kl. 10:54
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvad er ideen med at sætte en Olive til en ekstern dac er hele argumentet for en Olive ikke at de har kælet for lyden?
 
Det er det på 4HD'eren i hvert fald. 3HD'eren er mere skrabet hvad dét angår, hvilket også er dét der gjorde det lidt spøjst at de havde fravalgt digitaludgangen. Det har de så fixet nu. Under alle omstændigheder, så er det vel ikke anderledes end at man køber en almindelig CD-afspiller, og så opgraderer med en bedre DAC for at få bedre lyd?
 
Men jo, der er ingen der siger at man SKAL bruge en ekstern DAC, hvis man er tilfreds med lyden via analog out. Det samme kan jo så siges om Squeezebox og Sonos?

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg har altid haft svært ved at finde fidusen med de der Olive, hvis da ikke det skulle være fordi man foretrækker at have en dims der ligner lidt en klassisk cd afspiller. Jeg synes noget af det fede ved en streaming musikløsning er at man kan kyle afspilleren om bag reolen eller ned i en skuffe og stadig have fuld adgang til musikken fra et håndholdt display/controller. Hvis man er typen der godt kan lide at have noget til at stå og lyse og blinke ovre ved anlægget kan det vel klares med en squeezebox touch, men måske er Olive's styrke at de lige ser nummeret bedre ud?

Olive selv slår på tromme for at de har kælet for lyden, det er et okay salgsargument, men falder noget til jorden hvis der efterfølgende bruges en ekstern dac til at tage sig af lyden. Med en ekstern dac er en Olive ved stortset bare "en squeezebox touch i en pænere kasse"?

 
Det er lidt som at sige at en motorcykel er et overflødigt produkt, det er jo bare en cykel med motor. Hvis man ønsker en afspiller der kører fra sin NAS, så skal man selvfølgelig ikke købe en Olive, men en SB eller Sonos. Men mange vil faktisk gerne have et stand-alone apparat, med lidt mere "klassisk" hifi-appel, og hvor man ikke behøver en PC for at kunne lagre en CD. Jeg er for så vidt enig i at det er en mere "gammeldags" måde at gøre det på, men det er netop dét der rent faktisk tiltaler mange brugere. Og dem skal der vel også være produkter til?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 11:36

Det er faktisk meget lig Ubuntu vs Windows vs Mac diskussionerne: Nogle vil gerne have fleksibiliteten og kan ikke forstå at folk betaler ekstra for at undvære den, andre ser en værdi i at holde tingene simpelt. Intet produkt passer til alle.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 11:50

Men okay - jeg har så også snakket mig selv lidt udenom dét trådstarter spørger efter, nemlig et NAS-baseret system. Og her mener jeg ikke umiddelbart at der p.t. findes en bedre løsning end SB og Sonos (med hver deres styrker og svagheder), selvom man går pænt opad i pris. Betjeningsmæssigt er de (specielt med iPad som controller) helt fremme i skoene, og hvis man vil opgradere det lydmæssige, så skal man sigte efter den bedste separate DAC, ikke sigte efter dyrere player-løsninger. Jeg er klart tilhænger af at adskille afspilning/betjening, og lydgengivelse.

Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2010
Status: Offline
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 13:15
Mit korte svar er at for bedste lyd skal du have en god DAC... hverken Sonos eller SB har som std. high end hifi lyd. Og det skal være en DAC med en god spdif coaxail indgang, da de ikke understøtter usb dacs.
Hvis nem opsætning er vigtigste for dig så er Sonos nok bedst men med max cd (16/44) kvalitet ellers hvis det er lydkvaliteten som er vigtigste så skal du kikke på SB Touch som med en god 5v linear PSU giver high-end 24/96 streamning for meget få penge!
 
Begge systemer kan jo fjernstyres med iPhone osv.


Redigeret af rotelman - 17-April-2011 kl. 13:29
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er lidt som at sige at en motorcykel er et overflødigt produkt, det er jo bare en cykel med motor. Hvis man ønsker en afspiller der kører fra sin NAS, så skal man selvfølgelig ikke købe en Olive, men en SB eller Sonos. Men mange vil faktisk gerne have et stand-alone apparat, med lidt mere "klassisk" hifi-appel, og hvor man ikke behøver en PC for at kunne lagre en CD. Jeg er for så vidt enig i at det er en mere "gammeldags" måde at gøre det på, men det er netop dét der rent faktisk tiltaler mange brugere. Og dem skal der vel også være produkter til?


Oplevelsen på en motorcykel og en cykel er to vidt forskellige ting, stortset lige så forskellige som elastikspring og rygsvømning. Jeg tvivler på at oplevelsen af en Olive er markant anderledes end oplevelsen fra en sonos eller squeezebox, specielt ikke hvis man tager det lydmæssige aspekt væk ved at lade en ekstern dac stå for den del. Hvad angår det stand-alone agtige, så kan en squeezebox hente musikken fra en usb disk, noget jeg ikke fatter at sonos ikke også tilbyder, men dem om det.

Det der er tilbage er udseendet og et high-end prisskilt, det sidste må man nok ikke undervurdere, specielt ikke når det følges op af den sædvanlige "4 ud af 5 tandlæger anbefaler"-tågesnak og fancy ord i en pæn brochure.. Wink

..okay, der er EN smart feature ekstra, men det er vist kun på 4HD'en til 18.000 og det er at den kan rippe musikken selv, blot man fylder en cd i drevet. Lige netop den funktion kan jeg godt se et appeal i for en kræsen lydentusiast der bestemt ikke gider "det nørdede" i at skulle rippe via computeren.

Forstå mig ret, jeg har ikke noget problem i at nogle mennesker ønsker at betale for udseendet, det lever fx. B&O af, det er bare den overordnede fidus jeg ikke lige kan få øje på når man kan få samme funktionalitet til en brøkdel af prisen.


Redigeret af strandvasker - 17-April-2011 kl. 13:36
Til top
bhaagensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 18:04
Jeg synes også en Apple/Mac-baseret løsning med en eller flere af iTunes/AirPlay/Apple Remote/iPod Touch/iPad/iPhone/Airport Express/DAC/M2tech/etc, fortjener at blive nævnt. Om end måske lidt dyrere end SB/Sonos, hvis man starter fra ingenting. Tror dog det er en fin løsning med et stort firma og dertilhørende udviklingspotentiale.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu