Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
KBAndersen
Super bruger
Oprettet: 03-Oktober-2005
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 280
|
Emne: LCD VS CRT tv? Sendt: 26-Februar-2006 kl. 20:48 |
Hejsa
Jeg har nu set en del LCD og plasma tv og kan endnu ikke forstå hvad der er så godt ved dem. Bevares det de ikke fylder i dybden er da en super dejlig ting. Men kvaliteten af billedet.... Det jeg ser med mine øjne: Umiddelbart et skarpt billede, men når ting bevæger sig (personer eller andet) hen over skærmen virker det på mig som om det sløre. Og det jeg lagde mærke til her forleden hos en bekendt med et nyt Samsung, lysblinken ved skift mellem mørkt og lyse billeder?....Og ved DVD afspilning virker det kunstigt, ligesom om det er en hjemmevideo der vises. Dog er billedet klart nok men det ser underligt ud.
Kunne godt tænke mig at se et LCD eller Plasma sat op hos en privat person der har forstand på emnet og indstillet det som det skal og så se om det bare er fordi der hvor jeg har set film mv. er justeret dårligt, dårlige antenne forhold, ringe dvd etc...
Hvordan kan jeg blive overbevist om det er godt, bedre end mit gamle 29" Sony på snart 9 år??? Jeg VIL gerne overbevises da jeg finder det utoligt placeringsvenligt og flot at se på mv.
Så please, help.....![](smileys/smiley2.gif)
Håber min dårlige formulering kan forstås og jeg skriver så I kan tyde det som jeg mener......
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
KBAndersen
Super bruger
|
Sendt: 27-Februar-2006 kl. 11:00 |
|
Thorvald
Guld medlem
Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7912
|
Sendt: 27-Februar-2006 kl. 12:49 |
Tjaa, jeg har også længe syntes at billedkvaliteten på fladskærms fjernsyn ikke var god nok, men nu synes jeg det begynder at ligne noget! Jeg ser dog stadig fjernsyn som jeg ikke synes om (billedkvaliteten). Jeg har ikke selv et eksemplar (endnu), men satser på JVC's LT-37M60, der kan fås gennem fælleskøb. I dette fjernsyn har JVC implementeret Clear Motion Drive, en teknik, til netop at gengive billeder i hurtig bevægelse, uden slør og med skarpe detaljerede billeder. Der skulle være en væsentlig forskel at se.
|
Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Stampe
Guld medlem
Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
|
Sendt: 27-Februar-2006 kl. 13:13 |
KBAndersen skrev:
Og ved DVD afspilning virker det kunstigt,
ligesom om det er en hjemmevideo der vises. Dog er billedet klart nok
men det ser underligt ud. |
Jeg tror simpelt hen ikke du er klar til lcd/plasma tv. Et eller andet
sted på Hifi4all har Otto fra TC en tråd om det at se (tv). Jeg kan
desværre ikke lige finde den. Det er ganske interessant læsning og
handler om lige dele teknik og det vores hjerner "tror" de ser.
Man ser et anderledes (bemærk: anderledes IKKE nødvendigvis bedre)
billed på lcd/plasma. Jeg har stået og set hdtv prænsentationer og
tænkt at det var da godt nok imponerende men det virker samtidig
kunstigt - som et glansbillede. Min knold er så vant til den måde et
crt-billede ser ud på at den "stritter imod" når den bliver fodret med
et hd-billede. Eller måske sammenligner jeg ubevidst med hvad jeg ser
irl og kan ikke få det til at stemme.
|
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
|
Sendt: 27-Februar-2006 kl. 13:55 |
Diverse TV fabrikanter inkluderer jo også diverse billed-"forbedrende"
teknikker i deres TV - også i CRT.
Philips har f.eks. Pixel Plus, og i mine øjne er absolut noget man skal have
slået fra al tid, da de netop får billedet til at se kunstigt ud.
Men ja, CRT er stadigvæk bedst på billedkvaliteten, og i mine øjne er plasma
det næstbedste.
|
KBAndersen
Super bruger
|
Sendt: 27-Februar-2006 kl. 15:17 |
Så er jeg nok ikke helt tosset, kan jeg regne ud ..
"glansbillede". Ja, udemærket forklaring. Når jeg ser en film, skulle det gerne ligne lidt det man oplever i en biograf. Og det får jeg ved at se på en CRT skærm, men IKKe på LCD. Syntes det ser vildt dumt ud. Ligesom en hjemmevideo...Ja, jeg er nok ikke klar til det endnu. Ærgeligt.... Men håber da det bliver bedre med tiden. Jeg må høre hvad i syntes om den JVC, når I modtager det.
Måske et LCD i 30.000.- kr klassen kan det jeg savner?
|
Langemor84
Guld medlem
Oprettet: 13-December-2005
Point: 708
|
Sendt: 28-Februar-2006 kl. 11:54 |
> KBANDERSEN.
Jeg tror tværtimod, at et Tv i 30.000 kroners klassen er det du savner. Jo dyrere tv - jo bedre billede (skarpere- mere glansbilledeagtigt) bliver det. Folk skal simpelthen vende sig til, at billedet bliver bedre og det er meget svært. Jeg siger ikke billedet er bedre med analogt signal, men med digitaltsignal vil en god LCDskærm stå bedre end et CRT. Men billederne ligner ikke hindanden, så det er noget man skal vende sig til. Men det kan man ligeså godt gøre, fordi om 6 måneder vil der stort set ikke være CRT-skærme at finde i butikkerne.
Egentlig giver jeg bare Stampe ret...![](smileys/smiley2.gif)
Redigeret af Langemor84
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 28-Februar-2006 kl. 13:53 |
KBAndersen skrev:
Kunne godt tænke mig at se et LCD eller Plasma sat op hos en privat person der har forstand på emnet og indstillet det som det skal og så se om det bare er fordi der hvor jeg har set film mv. er justeret dårligt, dårlige antenne forhold, ringe dvd etc... |
Hvor i landet ?
/Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
tvit
Bruger
Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 166
|
Sendt: 01-Marts-2006 kl. 15:48 |
LCD'erne har virkelig problemet med at vise kunstige billeder, jeg kan kun anbefale Pioneer's fladskærme de er i en klasse for sig, med naturtro billeder.
De er også ved at falde i pris.
CRT og plasma er de to skærme der er tættest på hinanden.
|
KBAndersen
Super bruger
|
Sendt: 02-Marts-2006 kl. 13:19 |
Lars skrev:
KBAndersen skrev:
Kunne godt tænke mig at se et LCD eller Plasma sat op hos en privat person der har forstand på emnet og indstillet det som det skal og så se om det bare er fordi der hvor jeg har set film mv. er justeret dårligt, dårlige antenne forhold, ringe dvd etc... |
Hvor i landet ?
/Lars
|
Bor i Tåstrup, Kbh.![](smileys/smiley4.gif)
|
KBAndersen
Super bruger
|
Sendt: 02-Marts-2006 kl. 13:22 |
Kunne virkelig godt tænke mig at se et godt LCD /Plasma.. Tror bare ikke det er "godt nok" til mig. Mener ikke billederne på LCD er ægte, tværtimod. De er kunstige... Men kan selvfølgelig være det bare er mig... Men mit gamle Sony står s.... godt, både med signal fra antenne (kabel-TV) og fra DVD.
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 05-Marts-2006 kl. 20:49 |
KBAndersen skrev:
Kunne virkelig godt tænke mig at se et godt LCD /Plasma.. Tror bare ikke det er "godt nok" til mig. Mener ikke billederne på LCD er ægte, tværtimod. De er kunstige... Men kan selvfølgelig være det bare er mig... Men mit gamle Sony står s.... godt, både med signal fra antenne (kabel-TV) og fra DVD.![](smileys/smiley4.gif) |
Det tætteste du kommer på CRT fjernsyn i billede-udtryk er Plasma. Ikke ethvert plasma, men de gode mærker indenfor HD-plasma.
Men når man står i butikken 0,5 m fra skærmen, ligner den ikke det man kender. Man skal sidde i normal afstand fra skærmen, der er måske 2 - 2,5m. Så er det flot.
Desværre findes plasma ikke i små størrelser. De typiske størrelser er 42-43" og Panasonic har haft en enkelt 37" som vist er udgået nu. Men det betyder at der ikke findes nogen umiddelbar erstatning for et 32" CRT - indenfor plasma displays. Man skal op og give 20-30.000 kr. for et godt plasma i 42-43". Det ville et godt CRT i den størrelse også koste (!) men hvis nu behovet er til mindre skærme.
Og jo, der findes mange gode bud indenfor LCD skærme. Især hvis behovet er andet end at erstatte et CRT fjernsyn. Det kunne være behov som et Mediecenter eller måske en HDTV modtager. Men LCD TV ligner ikke CRT fjernsyn, de er meget hårdere i billederne - mere glansbillede agtige - så de kan ikke anbefales til "CRT-liebhavere" ![](smileys/smiley1.gif)
Det bedste plasma man kan få - og jeg tror det vil tilfredsstille enhver - er Pioneer PDP-436 XDE.
/Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|