recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til hardware i HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til hardware i HTPC

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Chucara Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til hardware i HTPC
    Sendt: 04-Juli-2011 kl. 18:45
Jeg er ved at kigge på om det kan svare sig at samle en HTPC selv fremfor at købe en ASROCK ION eller Vision 3d.

Den skal udelukkende bruges som mediestreamer og bluray afspiller, og skal helst ikke koste en formue.

Kravene er:
- 1080p afspilning uden problemer.
- Kort boot tid
- 3D bluray (HDMI 1.4?)
- Mulighed for at spænde til en 5.1 eller 7.1 receiver senere (Optisk udgang)

Jeg regner med at køre XBMC.

Mine spørgsmål:
1. Skal jeg have et diskret grafikkort, eller kan et INTEL HD 2000 klare skærene, hvis jeg køber en i3 2100T?
2. Hvilket bundkort kan i anbefale? Der må meget gerne være PCI-E til et grafikkort og et. tv tuner. Altså 2x PCI-E
3. Kan det svare sig med en SSD for boot tidens skyld?
4. Jeg er lidt blank på kabinetter.. Kan nogen anbefale et lavt kabinet med plads til to PCI-E kort, der samtidigt er pænt? Jeg har kig på Silverstone LC02, men forstår ikke helt hvorfor "hullerne" til PCI kort vender som de gør..
Til top
Chucara Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 20:36
Og lige et tillægsspørgsmål inden jeg får grå hår.. Kan man ikke finde et kabinet under til under 1000,-, der har indbygget IR modtager (eller RF)? (Gerne en, der kan tænde fra slukket)
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juni-2009
Point: 556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 21:39
Søg nu lidt i forum, den her lå på første side. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98694&title=opbygning-af-htpc
Du kommer max til at kunne tænde fra standby (S3). Kabinetter med ir er vidst rimelig dyre, et alternativ kunne være denne fjernbetjening hvor ir øjet kan sættes inde i kabinettet, så skal der bare lige bores et lille hul så den kan ramme. Bruger den selv. http://www.mm-vision.dk/produkter/vis.asp?varenr=51064&menu=mediacenter
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 21:40
Hvis du med senere, mener at du ikke har en forstærker nu, så er optisk udgang nok ikke så vigtigt. En ny forstærker vil højst sandsynligt have HDMI indgang :)
 Ang. kabinet, så er det nok svært at finde en til under 1000kr, der er i ordentlig byggekvalitet. Jeg var dog så heldigt at finde et Silverstone Milo ML02 til 500kr brugt. Måske du kan gøre noget lign. Og tror vist at alle Silverstones med remote kan tænde fra helt slukket tilstand. De to jeg har haft, kan i hvert fald.

1. Til 1080p og HD-lyd kan det indbyggede gfx i 2100T sagtens bruges, jeg bruger det selv. Jeg mener dog ikke den kan klare 3D.
2. Jeg vil ikke anbefale mit i dit tilfælde, da det er miniITX og ikke har 2xPCI-E, men mon ikke et MicroATX med h67 chipset skulle være fint?
3. Kort svar, NEJ. Langt svar, det tager mig ca 20 sekunder fra helt slukket til Media Portal står klar, med et 7200rpm 2½" disk.
4. Hullerne vender sådan, fordi der sidder et såkaldt riser-kort i. Sådan et, vinkler simpelthen bare PCI-porten 90 grader, så kortet kommer til at ligge ned.

Håber det hjalp lidt. Skulle der være mere, så bare spørg.
Til top
Chucara Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 23:53
monster: Har søgt, har læst den tråd du linker til, men den besvarer ikke de spørgsmål, jeg har her. Man kan bestemt finde IR modtagere, der tænder fra helt slukket.. Den skal bare være koblet til på samme måde som tænd knappen.

Nagash:
Senere betyder at jeg har et sæt Z-5500 som ryger på pension når jeg får penge, plads og godkendelse fra fruen til det.

1. Jeg overvejer også lidt en i3 2105. Hvis det indbyggede GFX kan klare det indtil videre, venter jeg med at købe et diskret grafikkort til jeg får brug for 3D, jeg vil bare gerne have muligheden. Det er jo nok ikke fordi de bliver dyrere af at jeg venter.

2. Jeg ser hvad jeg kan finde af billige H67/Z68 bundkort..

3. Ok, igen venter jeg har.. 20 sekunder kan jeg leve med. Jeg kommer nok til at køre Win 7 og XBMC. (Jeg kender ikke Media Portal, men er vildt med XBMC + Aeon)

4. Ah.. Troede ikke man kunne stoppe to kort i én PCI-E port.

Og så kommer tillægsspørgsmålene:

Jeg er sådan rimeligt inde i PC hardware, men knap så meget hifi. (Hvis jeg nu engang køber en forstærker (receiver? hvad er forskellen?), hvordan trækker man så kabler?

Lad os antage at jeg har en Xbox 360, en PS 3 og min nye HTPC. Kan alle disse bare kobles via HDMI til den samme forstærker og så et enkelt HDMI kabel op til TV'et? (Altså - den klarer at fordele video og lyd?)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2011 kl. 00:47
1. 2105 kan ikke rigtig betale sig, da INTEL HD 3000 ikke er bedre til at håndtere 1080p. Den er bare overkill.

3. Media Portal minder bare om XBMC, alle grundelementer er ens.

Når du køber en receiver (bare en forstærker med indbygget radio) Så skal der bare trækkes et HDMI kabel fra computer til receiver og fra receiver til tv. Og så skal du så vælge digital lyd over HDMI som standard udgang under Windows' lydopsætning.

Ja, det kan den godt, hvis der er HDMI indgange nok på receiveren. De fleste er dog født med 3 og op, så ja.
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juni-2008
Point: 377
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2011 kl. 08:57
Jeg har for ikke så lang tid siden bygget mig en HTPC med nogenlunde samme krav som du har. Jeg valgte en i3-2100T med et intel DH67CF bundkort. CPU'en fordi den bruger meget lidt strøm, men samtidig har kræfter til at spille 1080p, også i 3D (kun prøvet fra mkv-fil, ikke bluray, da jeg intet drev har i endnu). Bundkortet fordi der er en CIR port på, hvilket gør at man kan tilslutte en IR modtager som kan tænde fra slukket. Så er man ikke begrænset af at skulle finde et kabinet med en sådan indbygget hvis det er et krav man har (Jeg fandt en modtager på eBay til 175 kr. inkl. fragt, jeg har dog endnu ikke haft tid til at få den afprøvet).

Der findes en rigtig god anmeldelse af både CPU og bundkort samlet her:

Jeg har også sat en 64Gb ssd i, ikke så meget for performance, selv om det da også er nice. Men mest pga. strømforbrug og støjniveau. Om man synes det er overkill er vel op til en selv. Den kostede ikke meget mere end en 2Tb HHD, men da alt mit data ligger på min NAS er 64Gb rigeligt. Så synes jeg at de andre fordele en ssd giver er nice Smile

Ang. xbmc og de nye intel cpu'er, så skal du lige være obs på at de har et problem med hardware acceleration ved afspilning af film. Om det er noget der bliver løst engang ved jeg ikke, men indtil videre giver det der hedder macroblocking, du kan prøve at google det hvis det er. Mener at have læst der er en løsning med at bruge nogle bestemte codecs, men har ikke haft tid til at lege med det endnu. Indtil videre er der ikke problemer med at afspille 1080p uden hardware acceleration...

Til top
Chucara Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2011 kl. 00:10
Ok, så tror jeg nok jeg er ved at være der:
Core i3 2100T                       (872)
Antec VERIS Fusion Remote          (1062)
Sea Sonic S12II-430                 (479)
Kingston ValueRAM 2 x 2 GB          (245)
Intel 320 Series 40 GB              (621)
LiteOn iHOS104                      (473)
ASUS P8H67-M B3                     (798)

I alt: 4550

Har ikke fået kigget på MB endnu, og skal lige undersøge om 430W er nok til et evt. nvidia grafikkort.
Til top
Chucara Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2011 kl. 00:25
Jeg kan se at et Asus P8H67-M PRO koster 720, så det ser en kende bedre ud.
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2011 kl. 01:53
Oprindeligt skrevet af Chucara Chucara skrev:

... og skal lige undersøge om 430W er nok til et evt. nvidia grafikkort.
Selv om der kan være problemer med hardwareacceleration i xbmc, så er det ikke nødvendigt med et dedikeret grafikkort, da CPU'en har mere end rigeligt med kræfter til at dekode i software.

Redigeret af michael9000 - 06-Juli-2011 kl. 01:53
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juni-2008
Point: 377
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2011 kl. 07:35
Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Chucara Chucara skrev:

... og skal lige undersøge om 430W er nok til et evt. nvidia grafikkort.
Selv om der kan være problemer med hardwareacceleration i xbmc, så er det ikke nødvendigt med et dedikeret grafikkort, da CPU'en har mere end rigeligt med kræfter til at dekode i software.

Kan jeg kun tilslutte mig, det kører fint hjemme hos mig Smile
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2011 kl. 14:29
Er der en bestemt grund til at sætte en 430Watt psu i et system der max bruger 100w vel fuld load (som er urealistisk i htmc sammenhang)
En switch mode psu er ikke særligt effektiv ved en meget lav belastning, i forhold til max belastningen.
Kig i stedet efter en 80+ kompatibel PSU, i morådet 220W-300W, men effektiv, 80-90%, så får du en lav elregning, lavt støjneveau. se www.80plus.org der kan du finde info om alle 80+ certificerede psu'er. jeg bruger selv en fra seasonic,  270W til en Core2 Duo PC (se min signatur), passivt køølet.

Mvh
Gigabyte

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu