recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flade 100% pal bagkombatible ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFlade 100% pal bagkombatible ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Maxburner Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 180
Direkte link til dette indlæg Emne: Flade 100% pal bagkombatible ?
    Sendt: 05-Juni-2006 kl. 22:45

Findes der flade LCD/Plasma der kan vise 100% pal interlace med og uden overscan?

uden overscan - 1:1 pixel (768 x 576) eller DV (720 x 576)

med overscan ca 658 x 540

Og som kører 50 interlace IKKE 25 progressiv.

Mit TV der er over 10 år gammel kan ikke tage imod min fjernbetjening mere, og jeg er IKKE til flade TV hvis jeg skal se PAL på det.

Og desværre kan flade ikke scallere beem ligesom mit kan.

feks. kører 16:9 i krympet 720 x 576 linjer anaph. stadig i høj opløsning.

Hvor vandrette linjer presses elektronisk hvor katode strållen presses ned til 16:9 på 4:3 og stadig har 576 linjer sammenpresse istedet for klippet.

- og NEJTAK til JVC

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 22:51

Interlaced opdatering og fladskærme hører ikke rigtigt sammen (bortset fra nogle specielle plasma paneler, som ikke er specielt attraktive). Hvorfor er du så intereseret i interlaced opdatering? Typisk får du 50 Hz progressiv opdatering på en fladskærm (ved PAL materiale, og sikkert 60 Hz progressivt med NTSC).

Jeg forstår heller ikke helt spørgsmålet vedr. overscan? Et CRT vil altid lave overscan, incl. når du afspiller DVD.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 23:30

Hej Maxburner.

Blot lidt kommentarer til dit gamle 4:3 TV

1. Måske kan der skaffes en remote til det, hvis det er den, der er i stykker.
  2. Skaleringen har med tre beams/katodestråler at gøre - jeg går da ud fra, at det er et farve-TV!
  3. Krympningen er analog og der scannes på et mindre areal af skærmen. Men du tager fejl, når du kalder det "stadig i høj opløsning". For selve røret har nemlig ikke huller nok i skyggemasken til at kunne opløse det som et rigtigt 16:9 rør kan.

Detalje: Skyggemasken på illustrationen er en gammeldags type, men strålerne fra hver kanon skal stadig ramme rigtigt om røret så er et in-line eller Trinitron eller... 

Tilsvarende har jeg i øvrigt også svaret i http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10803& KW=skyggemaske&PN=0&TPN=8  og ingen har sagt mig imod.

Og så denne kommentar angående interlace:

Interlace i en skærm giver hoppende billeder:

Jo større skærm og jo tættere man sidder på, jo værre ser det ud.

Vær hellere lidt progressiv!  Det har man altid været i biografen, hvor hvert billede vises to gange = 24 fps gengivet i 48 fps progressive. (Nå ja, der findes også rigtigt gamle film med mindre end 24 fps.)

Meget mere om teknik på http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part -5-progressive-10-2000.html

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu