|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
backfixer ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 19-August-2005 Status: Offline Point: 45 |
![]() Sendt: 10-Juli-2011 kl. 22:09 |
|
I forbindelse med at lægge noget laminatgulv i dele af huset, har jeg
besluttet at få mere styr på kabelføringen i vores hus. Det er et
"standard" parcelhus fra 1969 på 166m2 og 20 graders rejsning, dvs der
er plads til evt kabeltræk på loftet.
![]() Min plan er at lave et teknikskab, der hvor kabelTV går ind i forvejen, herunder få flyttet "telefon ind i huset" hertil ( der går en telefonledning udvendig på huset fra KabelTV ind, rundt om huset til "Tlf ind"). Ønsker:
Det nuværende KabelTV er meget tæt på at blive skiftet. Det er Stofa der leverer til den lokale antenneforening som distribuerer signalet analogt ( ikke en tastefejl). Vi har pt et 20 gammelt SONY 29 CRT som bare ikke vil dø ![]() Omkring TV vil jeg gerne have det sådan at der ikke skal trækkes kabler på et senere hvis jeg finder på at skifte fra vores nuværende KabelTV til enten IPTV ( fx Fullrate) eller SatelitTV ( fx CanalDigital) Har kontaktet SEAS-NVE og de har ingen planer om Fiber i vores område Jeg har kigget på http://homeconnect.me/Default.aspx?ID=148 men hvad skal jeg vælge i forhold til de nævnte ønsker. For Giganet mener jeg at kablerne bør være mindst cat5e er det rigtigt? Er det mest smart at sætte en 8 ports switch op i "teknikskabet" og så trække 5 kabler til hvert sit udtag? Kom med gode ideer ![]() På forhånd tak |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19801 |
![]() |
|
1, store tomrør. 2, antennekabel og 2 netværkskabler frem til hvert rum. 3, lav udtag til tv flere steder i stuen. Klaus |
||
![]() |
||
backfixer ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 19-August-2005 Status: Offline Point: 45 |
![]() |
|
Tak for hurtigt svar :)
Hvorfor 2 netværkskabler til hvert rum? Hvad for noget kabel skal der bruges ved sat TV?
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19801 |
![]() |
|
Fordi du "om lidt" får IPTV og så er du fri for at skule blande tv-netværk og interbnetforbindelser. Prøv at se alle indlæggene om VLAN.....
_GODT_ antennekabel. Klaus |
||
![]() |
||
KennethØ ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 19-Maj-2010 Status: Offline Point: 11 |
![]() |
|
Drop coax helt. Træk i stedet cat7a (1000Mhz) netkabel fra alle stik til centralt krydsfeldt. På den måde kan du med en begænset udgift, ca 1200 tror jeg, køre antennesignalet over netkabler (bruger selv denne http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9890622_01.pdf) det giver dig nemlig muligheden for, når det kommer, meget enkelt at skifte til iptv.Men 1 dobbeltstik (mindst) i alle værelse hvor det kunne tænkes at der skal være tv/computer eller lign. og 2 dobbeltstik i stuen hvor der skal være tv - husk, at alle nye tv har internetforbindelse, du skal bruge det ene udtag til antenne, du har sikkert en ps3 eller lign. - 4 udtag sparer dig for på et tidspunkt at være nødt til at sætte en ekstra switch op. Og så ellers et passende antal stik i resten af stuen/køkkenet.
Vi har lige bygget nyt, og jeg har fået lavet 14 dobbeltstik spredt rund i hele huset - og det er allerede bestemt ikke for mange. Du skal huske, at trådløst netværk fx ikke er godt hvis du streamer film, der duer kun kabler.
Vigtigst af alt, er at købe gode kabler - de er temmeligt svære at skifte når du først er færdig med renoveringen, og de skal ligge i dine vægge i mange år.
|
||
![]() |
||
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
|
Hvis man kun vil installere net-kabler, er der også muligheden med en TV-server. Det betyder der skal være en medieplayer/PC ved hvert TV...
Se eks. her
Det betyder at tv/radio sådan installationsmæssigt bliver sidestillet med IPTV, det er blot signal fra interne IP-adresser..
Altså alt det med tuner og diskplads til optagelse er centraliseret og leverer indholdet til Tv/forstærker, PC-er eller smartphone
Pt. bliver det nok nødvendigt med en boks til hvert TV, Tv med ordentlig anvendigt software er knap på markedet, f.eks. kunne man tænke sig google TV.
Musik/ radio kan også løses via netværket.
Redigeret af avh - 11-Juli-2011 kl. 07:31 |
||
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Kan du forbinde til en parabol gennem sådan en der? Klaus |
||
![]() |
||
Springer_dk ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-Oktober-2006 Sted: Skive, Denmark Status: Offline Point: 235 |
![]() |
|
En noget dyrere løsning - Hvad med IHC-Net - så trækker du alle signaler via Ethernet kabler og patcher op ét sted.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Det var netop sådan en enhed der blev linket til. IHC er i mine øjne kun et fordyrende og forringende led. Klaus |
||
![]() |
||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9428 |
![]() |
|
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Tjah, hvorfor begrænse sig til IHS produkterne, når man let kan klare det uden? De er langt fra billige og de sætter begrænsninger på, hvad man kan gøre. Eksempelvis satmodtageren skal alligevel have et antennekabel. Klaus |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |