recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybegynder - mediacenter?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNybegynder - mediacenter?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
KillBoxOne Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 202
Direkte link til dette indlæg Emne: Nybegynder - mediacenter?
    Sendt: 14-Juli-2011 kl. 17:35
Hej

Ved ikke om mit indlæg er i denne rette gruppe. Jeg er total nybegynder og ved intet, hvis nej så bær over med mig

Jeg har en del DVD, BD og CD'er på hylden/skuffer. Disse kunne jeg godt tænke mig at ligge ind på en harddisk, med mulighed for at kalde dem frem. havde en ide om at man skulle kunne se covers på både film og cd'er på tv'et og kalde dem frem derfra.

hvad kræves der ?
hvad er et MUST ?
hvad hvad koster sådan noget ?

Panasonic TH-50PZ800
Epson TW3200, Hivilux TX 120"
Panasonic DMP-BDT 110
Onkyo NX-NR609
DALI Concept 8 DALI Concept CT
DALI Concept 2 DALI IKON SUB
Harmony One
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1320
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 18:25
Muligvis er du på jagt efter en Mediaplayer, tjek denne anmeldelse: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.aspx?articleid=4298&zoneid=6
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7242
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 18:42
Byg en mini pc med f.eks en core i3 cpu

Installer xbmc og du er kørende.

Priserne afhænger af hvad du ønsker i.

Jeg har selv samlet en så landede lige under 4000.-   Og så afspiller den alt

Så lidt her i forum. Der er mange forslag
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2011 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Byg en mini pc med f.eks en core i3 cpu

Installer xbmc og du er kørende.

Priserne afhænger af hvad du ønsker i.

Jeg har selv samlet en så landede lige under 4000.-   Og så afspiller den alt

Så lidt her i forum. Der er mange forslag

problemet er jeg ikke ved hvad jeg skal kikke efter?

Panasonic TH-50PZ800
Panasonic DMP-BDT 110
Onkyo NX-NR609
Harmony One
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7242
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2011 kl. 10:41
jeg byggede sådan en:
Link

Med en core i3 CPU + 4GB Ram

Både lyd og billede ud af HDMI !

Diske vælger du selv størrelse af. ( jeg bruger 2 stk 3,5'' på ialt 3GB )

Så noget windows 7 eller måske andet styre program hvis du har mod på det.

Og installer xbmc   fra xbmc.org ( gratis )    så har du et mediecenter der stort set afspiller alt.

Redigeret af hansie - 15-Juli-2011 kl. 10:42
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Oktober-2007
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2011 kl. 11:14
Hvad er fordelene ved at bygge mediecenteret selv, og hvad er ulemperne.

Fordele:
Mulighed for selv at bestemme kabinet, og komponenter, og kvalitet af det hele.
så hvis du forsøger at opnå et bestemt design, så er der rig mulighed for dette.
komponenter kan være interessant hvis du ønsker ekstra features, så som at kunne optage fjernsyn via DVB-C/T/S, eller hvad du ellers ønsker af muligheder.
og harddisk pladsen kan du let opgradere hvis den resterende hardware understøtter dette (motherboard, og kabinet (plads))

selve mediecenter softwaren findes der også snart et utal af, og du har mere eller mindre mulighed for at tilpasse alt til mindste detalje, så ligepræcis de ønsker du måtte have kan opnåes (film covers, egne temaer mm).

mere fremtidssikker: der kommer nogle nye film formatter eller lydformatter fra tid til anden, du har mulighed for at være med på det nyeste så længe hardwaren kan følge med.

ulemper:
de bruger oftest mere strøm en de "færdige" streamer løsninger

en streamer løsning er langt mere plug and play, du er igang indenfor få minutter,

med byg selv kan du komme udfor problemer med et skærmkort som ikke understøttes korrekt,
driver problemer, codec problemer, software som skal sættes op, computeren skal opdateres (mod virus, og andre fejl i styresystemet du vælger)

bruger oftest mere strøm en en streamer boks.

hvis du vil have 100% støjfrie komponenter, bliver det ekstra dyrt,
og kræver evt et større kabinet.

pris.

køber du en streamer som eksempel Boxee Box, eller DuneHD eller Popcorn hour, så kan du komme igang for små 2000 kroner, med en USB harddisk.
du behøver ikke installere noget, det eneste du skal tænke på er at flytte film over på USB disken,
og hvis du skal have covers til DuneHD eller Popcorn hour, skal du lige bruge lidt tid på enten Yadis, eller yamj.

så.. hvis du ikke har behov for at kunne optage fjernsyn, og du ikke føler at du har behov for at kunne sætte alt op selv, fra tema i softwaren, til farven på lysdioden på dit kabinet, og blot vil kunne se film som ligger på en harddisk, så ville min anbefaling være en streamer som nogle af ovennævnte (eller nogle af de mange andre, kig i forumet Streaming media..)

Jeg kan ikke tale om CD'ere, da jeg bruger Sonos til afspilning af min musik..
men her vil et mediecenter formenligt være lidt bedre, men med de penge du sparer kan du købe en Squeezebox istedet..

er du ligeglad med at kunne optage, men godt vil have muligheden for at tilpasse alt selv,
så kig evt på zbox, der findes flere forskellige versioner, men deres kabinetter er rigtig flotte.
du kan dog lave en hurtigere maskine selv for billigere penge, men denne maskine har trods alt et pænt kabinet, indbygget bluray, og bruger ikke særlig meget strøm.
og i forhold til de anmeldelser jeg har læst, så kan den sagtens afspille selv FullHD film, uden hakkeri eller andre problemer.

Redigeret af Blank - 15-Juli-2011 kl. 11:26
BaaaaaH
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2011 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af KillBoxOne KillBoxOne skrev:

hvad kræves der ?
hvad er et MUST ?
hvad hvad koster sådan noget ?

Du kan komme igang med ca. 700 kroner til en WD TV Live.

På din computer henter du et program som fx. MakeMKV og lader det rippe kopier af dine film. Til at rippe musik kan du bruge fx. dbpoweramp.

Du trækker netværkskabel til WD TV'en og så kan den vise de film og den musik der ligger på din computers harddisk.

På et tidspunkt bliver du muligvis træt af at skulle have din computer tændt for at se film, så du investerer i en usb harddisk, kopierer filmene over på den og monterer den direkte til WD TV'en. Pris: 500 spir til en usb harddisk.

En dag bliver du så træt af at skulle flytte usb disken frem og tilbage når du skal lægge nye film på, desuden synes du det kniber med pladsen, så du begynder at kigge på en netværksharddisk, en såkaldt NAS. Du bruger 2500 på en NAS og to store harddiske til den.

Så kommer dagen hvor du begynder at blive træt af WD TV'ens lidt kedelige skærmdesign og du giver dig til at kigge på DuneHD, PopcornHour og andre lidt mere avancerede afspillere. Ny afspiller: 2000 kroner. Muligvis tager du skridtet fuldt ud og vælger at købe en lille computer og lave din egen opsætning. Pris: 1500-2000 for computeren, en tusse for en windows licens, 300 kroner til en fjernbetjening med infrarødt øje til usb, 200 kroner til en blæser der larmer mindre osv, osv.

Du når muligvis også et punkt hvor du er træt af at skulle tænde tv'et for at kunne vælge musik, pris: 1500-2500 til noget Squeezebox eller Sonos.

Det handler meget om dit ambitionsniveau.

De billigste afspillere ligger på en 6-700 kroner og kan det de skal kunne, til gengæld er der ikke den store mulighed for at justere tingene. For eksempel har jeg en mappe med film og en anden mappe med udsendelser optaget fra tv. Filmmappen vil jeg gerne have sorteret alfabetisk, mens jeg ønsker at få mappen med optagelser sorteret efter dato. På en WD TV er det ikke en mulighed, der er det enten hele molevitten sorteret efter navn eller hele molevitten sorteret efter dato.

Fordelen ved en pc baseret løsning er at fleksibiliteten er nærmest uendelig, rigtigt mange ting kan lade sig gøre. Ulempen er at det kræver mange timers bøvlen at få tingene sat op, drivere der skal opdateres, småting der skal justeres og hvad ved jeg. Køber du en færdig afspiller er det i store træk bare at sætte hdmi, strøm og netværkskabel i, så er du klar til at se film 2 minutter senere.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2011 kl. 12:55
Tak til Strandvasker

super info, den kunne jeg bruge. Jeg kunne godt fristes til at skaffe en compurter og "flæske" den lidt, har en kammerat der er super til IT, og han kan vel godt lokkes til at det nørded, men opsætning og drives.

Hvis man ripper en DB film, har man så samme muligheder som at afspille den på en BD-afspiller
og er kvaliteten den samme?

Panasonic TH-50PZ800
Panasonic DMP-BDT 110
Onkyo NX-NR609
Harmony One
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2011 kl. 14:59
Bare en anbefaling fra en gammel MCE rotte.

Start med det indbyggede Mediecenter software i windows 7, så kan du altidl experimentere med XBMC, Mediaportal, og så vidre, senere.

XBMC har fordele, specielt, med hensyn til avanceret audio control (lyd uden om windows kernel mixer), men start med en alm windows 7. Evt med TV source, for integrations af Kabel TV DVB-C.
Som også er listet ovenfor, kan en i3 (Sandy bridge) anbefales. 3D Blueray, HW H.264/MPEG4 support.

Mvh
Gigabyte

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2011 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Bare en anbefaling fra en gammel MCE rotte.

Start med det indbyggede Mediecenter software i windows 7, så kan du altidl experimentere med XBMC, Mediaportal, og så vidre, senere.

XBMC har fordele, specielt, med hensyn til avanceret audio control (lyd uden om windows kernel mixer), men start med en alm windows 7. Evt med TV source, for integrations af Kabel TV DVB-C.
Som også er listet ovenfor, kan en i3 (Sandy bridge) anbefales. 3D Blueray, HW H.264/MPEG4 support.

Mvh
Gigabyte

Lyd uden om kernelmixer......Det er vel ikke et problem mere....
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2011 kl. 20:49
Det synes jeg heller ikke, men der er mange XBMC tilhængere der synes, jeg kan bare ikke forstå det program. men jeg bruger også mit mediecenter primært til LIVE tv, og optaget tv, dernæst til Netradio & musik.
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2011 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af KillBoxOne KillBoxOne skrev:

Hvis man ripper en DB film, har man så samme muligheder som at afspille den på en BD-afspiller
og er kvaliteten den samme?
Det afhænger af hvordan du ripper den, men det kan sagtens lade sig gøre. Bluray har jeg ikke den store erfaring med, men mine dvd'er er rippet tabsfrit. Jeg har så valgt at barbere menuer, bonusmateriale og bulgarske undertekster fra, men der er ikke noget i vejen med at rippe komplet med hele molevitten.

Så ja, hvis du ønsker det kan du sagtens rippe til samme kvalitet og funktionalitet som originalen. Det er dog ikke alle afspillere der understøtter dvdmenuer har jeg ladet mig fortælle. Jeg bruger xbmc live på en atom ion pc og der er understøttelse.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu