recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb og opsætning af mediecenter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøb og opsætning af mediecenter

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Fladskærm Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-Juli-2011
Sted: Denmark (DNK)
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Emne: Køb og opsætning af mediecenter
    Sendt: 18-Juli-2011 kl. 21:58
Hej Allesammen, 

Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg er ved at investere i et mediecenter. Men det er mit første, og jeg ved derfor ikke så meget endnu. Søger derfor svar på et par spørgsmål.

Hvad vil jeg gerne kunne:
- Koble det til mit sony-tv og min forstærker + højtalere.
- Kunne afspille film og musik jeg har liggende i dataformat.
- Kunne gå på mit net og hente betalt musik, film m.m.
- Vil gerne kunne surfe på nettet, afspille musik fra grooveshark, og se videoer på youtube.

Jeg har kigget op disse to muligheder:

Hvad synes i om disse to løsninger, og vil de opfylde mit behov?

Den anden del er installation af software.
Jeg vil rigtig gerne have XBMC aeon, synes det ser møjfedt ud. Jeg har så overvejet at installere det ovenpå enten win7 eller linux ubuntu. 

Hvad vil i vurdere er den bedste løsning? Er der forskel på hvad man kan, alt efter hvad jeg vælger? 

Jeg håber nogen vil give sig tid til at hjælpe mig,

Med venlig hilsen, 

Henrik Hansen

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2011 kl. 22:05
De er begge fine

Installer det på Windows. Lyd over HDMI i Ubuntu er IKKE for nybegyndere.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 09:33
Vil jeg ikke skulle køre lyden seperat gennem et kabel til min forstærker, eller bliver kvaliteten lige så god, hvis jeg bare har HDMI til TV som er forbundet med forstærker?

Hvis ingen andre har kommentarer, så prøver jeg nok med win7 med XBMC henover så.

Hvad med de to bokse jeg linker til. Der er jo ca. 1.000 kr. i forskel i prisen. Er den dyre pengene værd, til de formål jeg har listet op?
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Lyd over HDMI i Ubuntu er IKKE for nybegyndere.

Hmm, det synes jeg ikke lige jeg kan genkende. I biosen på min maskine har jeg noget der hedder Azalia Audio hvor jeg kan vælge mellem Internal Codec og External Codec eller begge to. Da jeg ikke fik lyd over til mit tv ændrede jeg den setting til kun at være External (mener jeg det var) og så fik jeg lyd via hdmi til tv'et. Senere købte jeg en dac og nu står mit setup til Internal + External og jeg får lyd både til anlægget via dac'en og til tv'et via hdmi. Jeg skal dog ikke kunne sige om det er 5.1 surround og alt det der, jeg har et stereo setup.

Jeg er meget begejstret for min ubuntubaserede xbmc løsning, men jeg støtter op om at det ikke er for begyndere, det kan være ret langhåret at sætte op.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 11:08
Jeg har også kun stereo-lyd. Havde tænkt mig et "fono"-kabel til forstærkeren, ligesom jeg har fra tv til forstærker.

Jeg må nok hellere gøre det så simpelt som muligt, da jeg ikke er den store haj:) Frygter at støde hovedet mod en masse problemer, hvis jeg vælger en vanskelig løsning.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af Fladskærm Fladskærm skrev:

Jeg har også kun stereo-lyd. Havde tænkt mig et "fono"-kabel til forstærkeren, ligesom jeg har fra tv til forstærker.

Jeg må nok hellere gøre det så simpelt som muligt, da jeg ikke er den store haj:) Frygter at støde hovedet mod en masse problemer, hvis jeg vælger en vanskelig løsning.
Jeg ville nok anvende HDMI fra PCens grafikkort til forstærker, og HDMI fra forstærker til TV. Så fungerer TVet som en monitor for din forstærker. Derved vil lyd og billede altid følges ad, og du får Dolby Digital 5.1 surround, hvis det medie du afspiller har det.
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 11:59
ok, det lyder som en god løsning. Jeg har en anstændig hifi forstærker, men den er lidt til den ældre side, så jeg er ikke sikker på om den har HDMI udgang. Det tjekker jeg lige op på, ellers lyder det som den løsning jeg skal vælge.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 12:05

ok, det lyder som en god løsning. Jeg har en anstændig hifi forstærker, men den er lidt til den ældre side, så jeg er ikke sikker på om den har HDMI udgang. Det tjekker jeg lige op på, ellers lyder det som den løsning jeg skal vælge.

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 12:41
@McenterFreak

Havde nu ikke lige planlagt en reinvestering i ny reciever, men det kan være det bliver nødvendigt:)

Du virker til at have en del viden om emnet. Har du nogen mening om mit spørgsmål angående valg af asrock-model? Altså om det er pengene værd, at tage den dyrere model?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 13:34
Jeg ville vælge den med Core I3
En ION baseret kan sagtens afspille alt hvad man smider efter den, men den hænger lidt i bremsen hvad angår brugergrænseflade. Jeg har set flere surmule lidt over performance i menuer osv. når de bruger Windows Media Center. Jeg har selv et par stykker der kører DVBViewer helt problemfrit, men de kører heller ikke andet. 
Og så ville jeg nok hellere betale de par hundrede kroner mere, det koster at købe den i DK: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=ASRock+Core+100HT%2fB2&amp;sp=all&amp;pid=4663873
Så er der ikke noget bøvl med evt. returnering eller reklamation.
Du skal være opmærksom på at den leveres uden operativsystem, så hvis du ikke har det, så skal du regne med en udgift til det også.
Der er så 3 ting der ville gøre at jeg måske ville finde en anden model
1. Såvidt jeg kan se er der ingen USB3
2. Det er ikke beskrevet hvilken HDMI standard (har betydning hvis du vil se 3D, så skal det være 1.4)
3. Intel grafik har jeg ikke været så heldig med. Er mest til nVidia
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 15:45

Det er en fin plan at holde det simpelt. Når du har et klassisk stereosetup så har din forstærker sandsynligvis ikke hdmi og digitale indgange og den slags, det har min ihvertfald ikke.

Der er ikke noget i vejen for at køre hdmi fra pc til tv og så phonokabler med lyd fra tv til forstærkeren.

En anden mulighed er at købe et kabel med minijack i den ene ende og phonostik i den anden og trække lyden direkte fra pc til forstærker. Personligt er jeg ikke så vild med den løsning da lydkort i pc'er tit er noget billigt skrammel og befinder sig inde i et kabinet med en masse elektrisk støj.

En tredie mulighed er at investere i en ekstern dac der kan sættes til pc'en med fx. usb og så leverer den lyd til forstærkeren via et phonokabel.

Start med at køre lyden via tv'et, det har du allerede styr på og det fungerer, så kan du fokusere på at få dit mediecenter til at fungere. Hvis du så på et senere tidspunkt får trang til at give den gas med ekstern dac eller måske en surround receiver kan du altid opgradere.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2011 kl. 15:48
Hmm, ja, det er måske ikke så meget dyrere i danmark.

Min plan var at køre XBMC i win7, så skal jeg ikke køre wmc, vel? eller?

Jeg skal investere i styresystem, det er der ikke noget at gøre ved.

mht: 1) hvad vil jeg så miste ved ikke at have usb3? 2)jeg er ikke som udgangspunkt interesseret i 3d, men det er selvf. fint nok til fremtiden. 3) Håber ikke direkte det giver problemer, men vil da også hellere have et dedikeret kort fra nvidia. Men opsummeret, hvad vil du så anbefale i stedet for? Vil helst ikke meget højere i prisleje:)
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu