recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Svindle! Hvordan melder jeg dettet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSvindle! Hvordan melder jeg dettet

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Direkte link til dette indlæg Emne: Svindle! Hvordan melder jeg dettet
    Sendt: 23-Juli-2011 kl. 09:56
Hvor anmelder man Phising her i danmark?

Tænker her på at jeg få kæde brev om en "Vi ikke kunne behandle din betaling seneste faktura"

Og jeg lige skal indtaste igen. ikke fordi der er noget nyt i dette. Men denne gang er det med DK hjemmeside / mail osv.... det må da være muligt at stoppe

Her er hvad jeg fik i mail.

""" Hej,

Denne e-mail blev sendt meddele Dem, at vi ikke kunne behandle din betaling seneste faktura.
Dette kunne v?re en af al eller en af f?lgende ?rsager:

• En nylig ?ndring i dine oplysninger personligt. (F.eks: faktureringsadresse telefon)
  • Indsendelse af urigtige oplysninger i l?bet af regningen betalinzg proces.
  • En manglende evne til pr?cist at bekr?fte din indstilling valg af betaling p? grund af en intern fejl i vores.

P? grund af dette, for at sikre, at din tjeneste s er n ikke afbrudt, vil vi gerne invitere dig til at bekr?fte og opdatere dine faktureringsoplysninger i dag:

>>> Klik her <<<  (link til nascon.org.pk fjernet)
"""

Hjemmesiden er der og den ligger på et DK domæne. Der må sku a være en lov mod dette.

Mvh Benjamin Simonsen

Redigeret af Lars - 23-Juli-2011 kl. 10:29
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2011 kl. 10:00
Den er ret giftig da det er en TDC hjemmeside er misbrugt. :S
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Point: 697
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2011 kl. 10:17
Du skal rapportere det til TDC. Og ER du blevet "snydt", skal du anmelde det til Politiet og din Bank.

MVH
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Point: 15693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2011 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Benjamin7 Benjamin7 skrev:

>>> Klik her <<<  (link til nascon.org.pk fjernet)

Hjemmesiden er der og den ligger på et DK domæne. Der må sku a være en lov mod dette.

Det er (desværre) ikke et .dk domæne, men et .pk (sikkert valgt fordi det ligner i farten)

Men ellers godt fanget. Godt du ikke hoppede i.

TDC kender tricket, og har været ude og advare om det tidligere på sommeren: http://sikkerhed.tdc.dk/publish.php?id=29612

PK er iøvrigt Pakistan

/Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2011 kl. 10:37
Der var lige en ting jeg glemte at skrive, mailen kommer fra lamp.dk domæne, brevet er sendt fra denne konto:

www-data12@lamp.dk

Det var måske lige en vigtig detailje... jeg har ikke udfyldt noget, og er ved at kende dem alle, men dette kom fra en af mine kammerater som desværre havde udfyldt det, da han havde nogen dage forinde bestilt TDC internet, og havde undre sig over hvorfor han ikke skulle betale ved bestillingen..
Dem der kender TDC en smule ved at de sender regningen når det er oppe og køre og alt er iorden,.
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2011 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Benjamin7 Benjamin7 skrev:

Der var lige en ting jeg glemte at skrive, mailen kommer fra lamp.dk domæne, brevet er sendt fra denne konto:

Det er desværre naturen af emails. Det er muligt at afsende emails med en hvilken som helst afsender. Det eneste det kræver, er et postkontor (SMTP-server) der tillader det.

Jeg kunne afsende en email som dig, og dermed narre andre til at tro at det var dig der skrev til dem. I den forbindelse er email ikke mere "sikker" end et fysisk brev der sendes med posten.

/Lars

Redigeret af Lars - 23-Juli-2011 kl. 11:35
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2011 kl. 12:46
Fik også en lignende mail fra netop "TDC" for ca. en måned siden. Var lige ved at trykke på linket, men efter en anden gennemlæsning, kunne man godt se at den var for ulden. Min chef eller forældre var helt sikkert hoppet i den.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6661
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2011 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Jeg kunne afsende en email som dig, og dermed narre andre til at tro at det var dig der skrev til dem. I den forbindelse er email ikke mere "sikker" end et fysisk brev der sendes med posten.

/Lars

Netop. Derfor skal man heller ikke bevidstløst klikke på links i mails fra personer man kender. 

Venlig hilsen
KB
Til top
nbu001 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-August-2004
Sted: CPH, DK
Point: 890
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2011 kl. 02:30
Undskyld mig, men hvis den e-mail som du quoter er direkte copy&paste, så ville alle alarmklokker da bimle meget højt hos mig, da e-mailen jo er propfuld af stavefejl, omvendte ordstillinger etc. En sådan mail ville et "respektabelt" firma som TDC da aldrig i livet udsende.

/Nils
           
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu