recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Asrock Vision 3D 156B - Opgradering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Asrock Vision 3D 156B - Opgradering

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
TheRealBamse Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Asrock Vision 3D 156B - Opgradering
    Sendt: 26-Juli-2011 kl. 12:45
Hej allesammen

Jeg er igang med at lave en større opgradering af mit Hjemmebiograf-setup og vil derfor gerne have mig en SFF HTPC men med lidt noget "Umf" alligevel..

Så jeg sidder og overvejer at købe en Asrock Vision 3D 157B

Det eneste problem er at jeg meget gerne vil opgradere den - blandt andet med noget mere RAM og en SSD.
Nu er det sådan at jeg har været udenfor "Hardware-racet" i noget tid efterhånden, så jeg er gået lidt glip af udviklingen - Specielt på SSD-fronten... Cry
Så kunne godt bruge lidt hjælp og vejledning!

Med hensyn til RAM har jeg fundet disse (Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB):
Jeg er riimelig sikker på at de passer - Men vil gerne lige have det bekræftet...

Som tidligere nævnt så er jeg lidt på bar bund med hensyn til SSD'en?
Jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde det bundkort der er brugt i maskinen, på Asrocks hjemmeside og kan ikke finde en rigtigt god beskrivelse af hvad jeg evt. skal bruge...

Mit bedste gæt er denne (Corsair SSD Force Series F115):

Men her kunne jeg virkelig godt bruge hjælp... Da jeg er helt blank på SATA 3 og alle de der 3 eller 6 gb/s versioner osv.... Ouch
Vil gerne have en der er så "speedy" som muligt, hvor den stadig passer i maskinen og samtidigt har en "rimelig" value-for-money...

NB.
At jeg lige har brugt Komplett som opslag er bare fordi jeg synes de har det bedste opslag - Har intet specielt kærlighedsforhold til netop den netbutik...
Jeg har allerede idag en NAS (Synology 710+ med 2x2TB i RAID1), så jeg behøver ikke super meget plads på SSD'en (ca. 100 GB burde nok, men lidt mere gør ikke noget)...

Mit totale budget til HTPC'en er ca. 8-9k - Med lidt plads... Bare ren guidance...
Jeg er nemlig også ved at investere i "Focal Chorus 726V-højtalere" (Men det er en anden historie)

Håber der er nogle som har tid og lyst til at være behjælpelige!
Det ville jeg sætte stor pris på! Big smile

Redigeret af TheRealBamse - 26-Juli-2011 kl. 22:19
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 12:53
Ang din RAM, så skal du finde nogen DDR3 1333 MHz i stedet, da din CPU understøtter 1333MHz, og
som du selv har foreslået, 2 ram er anbefalt (Dual Channel)

Mvh
Gigabyte

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 13:26
Hey Gigabyte
Det lyder interessant! Men jeg tænkte på, Asrock skriver sådan her:

Memory- 2 x 2GB DDR3 1066MHz
- Support DDR3 1066MHz, 2 x SO-DIMM slots, Max. up to 8GB*

Jeg læser det som om de kun mener den understøtter 1066Mhz?!

Redigeret af TheRealBamse - 26-Juli-2011 kl. 13:28
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 13:37
Hvad vil du dog med så megen ram ?
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 13:43
Altså jeg ved godt at 8 GB er LIDT overkill...

Men altså det er ikke udelukkende til Media Center...
Det er også til nogle små-spil (lidt FIFA Manager og sådan - ikke voldsomt grafik-tunge spil)
XMBC og MC7 samtidigt... Eller hvad jeg finder på...

Har en bærbar spændt til idag... Den bruger jeg ofte over 3 GB RAM på...

Og så er der nok også en smule "Det er nemt, forholdsvist billigt og man skulle da nødig gå ned på specs" over det...  

SSD'en er ganske enkelt for at performance er sweet (har pt. en i min arbejdsbærbar) - f.eks. på opstart og så videre...

Redigeret af TheRealBamse - 26-Juli-2011 kl. 13:44
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 16:35
Jeg forstår ikke hvorfor at du vil købe en færdig dyr løsning, for efterfølgende at opgradere.

Jeg forstår de 8 gb ram, da man med ssd disk, bør slå swap fil fra.

Jeg forstår ikke at du vil have 100gb ssd disk til en htpc, dog er prisforskellen meget lille fra en 40 til 100, så på sin vis giver det vel mening.
BaaaaaH
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 18:45
for at besvare dine spørgsmål angående sata standarder.

sata1 = 1,5gb/s (køb ikke en ssd disk med sata1)
sata2 = 3.0gb/s (her fås sata2 ssd diske der læser og skriver omkring 270mb/s)
sata3 = 6.0gb/s (her fås ssd diske idag med en læse skrive hastighed omkring 500mb/s)

det er dog teoretiske hastigheder, og en sata2 ssd ville være kanon uden at skulle bruge ekstra sata3 standarden...

at maskinen du kigger på også "kun" har sata2 stik bekræfter at du skal ikke bruge penge på sata3 ssd diske.

Redigeret af Bygone - 26-Juli-2011 kl. 18:52
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Ang din RAM, så skal du finde nogen DDR3 1333 MHz i stedet, da din CPU understøtter 1333MHz, og
som du selv har foreslået, 2 ram er anbefalt (Dual Channel)

Mvh
Gigabyte

er to forskellige ting du sætter sammen der FrontSideBus på 1333mhz på cpu har intet med hastigheden på rammen og gøre, de er uafhængige af hinanden. I teorien hvis cpu har 1333mhz så kan du "nøjes" med 667mhz ram da de kør dual channel, at de så er håbløs sløve er så en anden sag.

Redigeret af Bygone - 26-Juli-2011 kl. 18:51
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 18:54

Ang ram hastighed, jeg er ret sikker på at din CPU/Chipset understøtter 1333 MHz, men da prisen er stort set den samme, gå efter 1333, så er du helt sikker.

Som Bygone skriver, gå efter en SSD som SATA 2 eller 3, jeg kan anbefale OCZ Vertex3, 120GB
SATA3 (6gbit/sek) relativ lav pris, men sindsygt hurtig.

Ang størrelse, så havde jeg en 80GB Intel SSD, den var ikke stor nok, jeg optog TV på SSD'en og så overførte TV optagelserne om natten til Windows Home Server. problemet var at nogle dage optog jeg ret meget, og i MCE kom der advarsler om at der ikke var plads nok til nogle optagelser.
Jeg endte med at gå tilbage til min gamle 250GB 2½" HDD, og så køber jeg en størrer SSD snart.

Mvh Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 20:02
her er iflg kingston de ramtyper som pc understøtter

KVR1066D3S7/1G 1GB 1066MHz DDR3 Non-ECC CL7 SO DIMM Add
KVR1066D3S7/2G 2GB 1066MHz DDR3 Non-ECC CL7 SO DIMM Add
KVR1066D3S7/4G 4GB 1066MHz DDR3 Non-ECC CL7 SO DIMM Add
KVR1333D3S8S9/2G 2GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 SO DIMM SR X8 Add
KVR1333D3S9/1G 1GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 SO DIMM Add
KVR1333D3S9/2G 2GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 SO DIMM Add
KVR1333D3S9/4G 4GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 SO DIMM
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Ang ram hastighed, jeg er ret sikker på at din CPU/Chipset understøtter 1333 MHz, men da prisen er stort set den samme, gå efter 1333, så er du helt sikker.

Som Bygone skriver, gå efter en SSD som SATA 2 eller 3, jeg kan anbefale OCZ Vertex3, 120GB
SATA3 (6gbit/sek) relativ lav pris, men sindsygt hurtig.

Ang størrelse, så havde jeg en 80GB Intel SSD, den var ikke stor nok, jeg optog TV på SSD'en og så overførte TV optagelserne om natten til Windows Home Server. problemet var at nogle dage optog jeg ret meget, og i MCE kom der advarsler om at der ikke var plads nok til nogle optagelser.
Jeg endte med at gå tilbage til min gamle 250GB 2½" HDD, og så køber jeg en størrer SSD snart.

Mvh Gigabyte

Angående SSD disken er vi ikke enige...ingen grund til at spilde 400 kroner på en sata3 ssd disk når du kan få en sata2 ssd disk som controlleren i pc'en også er.

ocz vertex 2 - 120gb fantastisk ssd disk, kan varmt anbefales.

angående rammen så kan du få kingston 4gb modul til 196,-/stk for 1333mhz udgaven
eller hvis du er mere til corsair ram som du linkede til først

Redigeret af Bygone - 26-Juli-2011 kl. 22:00
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 22:11
Kanon svar...
Det var præcis de ting jeg havde brug for at vide!

@Bygone
Det lyder på dig til at hvis man sætter en SATA 3 disk på et SATA 2 bundkort - så fungerer den alligevel...? (Blot ved SATA 2 hastighed) Er det korrekt forstået?
(Det er klart at der ingen grund er til at bruge penge på SATA 3 udstyr, som generelt er dyrere, hvis ikke jeg får noget ud af det...)

Nu tænkte jeg så på hvad der ville ske hvis man gjorde det samme med RAM - sådan rent teoretisk hvis nu at Kingston tog fejl (det gør de noook ikke - men stadig)... Hvis jeg satte de der 1333 mhz klodser i et 1066 mhz bundkort...

Ville de fungere ved langsommere hastighed? Ville de undlade at fungere? Ville de splitte bundkortet og/eller RAM-klodserne af?
Eller ville det være en lækker blanding af ovenstående?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu