recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken disc til back-up?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken disc til back-up?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken disc til back-up?
    Sendt: 03-August-2011 kl. 11:32
Jeg er helt grøn hvad angår ext harddiske til PC'en. Regner med hvis jeg lægger hele familie album'et over på en ext disc, bliver min PC hurtigere.

Og hvad skal jeg så købe? De har Verbatim og Iomega i Fona. Verbatim 1 TB koster det samme som Iomega 500 GB: 499,95 (lyder som fiskeolieLOL)

Men er de strømforsynet via USB, og er det 7200 rpm. Og er det et helt tredje mærke jeg skal gå efter
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 14:20
Det kommer lidt an på hvad du vil opnå ved at flytte billederne. Er det PGA. hurtighed, sikkerhed eller pladsmangel?

Hurtighed: ingen effekt.

Sikkerhed: Hvis du bibeholder dine billeder på din PC og sikkerhedskopierer dem til din eksterne harddisk en gang i ugen/måneden så køber du een af dem du har kig på eller kig HER. Har du kun billederne et sted er der ingen ekstra sikkerhed ved at have dem på en ekstern disk.

Pladsmangel: køb en af dem du har kig på eller kig HER. Men overvej det med sikkerheden.

Du kunne overveje en lille 1 bay NAS og koble på dit netværk så du kan tilgå billederne trådløst og gemme harddisken væk. De koster dog lidt mere, kig HER. Eller gå hele vejen med en NAS til 4-5 diske hvor du kan køre RAID og forbedre sikkerheden for dine data, men så stiger prisen også :-)

BS
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Regner med hvis jeg lægger hele familie album'et over på en ext disc, bliver min PC hurtigere.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, og du mener at din computer bliver overall hurtigere af at du flytter noget data fra din harddisk over på en ekstern harddisk, så tager du umiddelbart fejl.
Hvis problemet derimod er at du mangler lagerplads, så køb hellere en intern harddisk (medmindre du har en bærbar computer), da en ekstern harddisk er et kedeligt kompromis, specielt hvis du tilmed ikke engang har behov for at have en ekstern harddisk som du kan flytte med rent fysisk uafhængigt af din computer.

PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 14:29
Hvis du tager "back up", beholder du også billederne på din pc. Ellers "arkiverer" eller "flytter" du billederne.

Forvent ikke en hurtigere pc, med mindre den er fyldt til kanten.

Det lyder som om du kan klare dig med en 2 1/2 " ekstern disk, som får strøm gennem USB. Vælg en mærkevare med længst mulig garanti.

/B
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Det kommer lidt an på hvad du vil opnå ved at flytte billederne. Er det PGA. hurtighed, sikkerhed eller pladsmangel?

Hurtighed: ingen effekt.

Sikkerhed: Hvis du bibeholder dine billeder på din PC og sikkerhedskopierer dem til din eksterne harddisk en gang i ugen/måneden så køber du een af dem du har kig på eller kig HER. Har du kun billederne et sted er der ingen ekstra sikkerhed ved at have dem på en ekstern disk.

Pladsmangel: køb en af dem du har kig på eller kig HER. Men overvej det med sikkerheden.

Du kunne overveje en lille 1 bay NAS og koble på dit netværk så du kan tilgå billederne trådløst og gemme harddisken væk. De koster dog lidt mere, kig HER. Eller gå hele vejen med en NAS til 4-5 diske hvor du kan køre RAID og forbedre sikkerheden for dine data, men så stiger prisen også :-)

BS
Hurtighed er første prioritet! Så øv!

Pladsmangel nej! Jeg har 203 gb ledig plads ud af 233 gb.

Så tilbage er back-up, som jo sikkert er meget fornuftigt. Og her tænker jeg en harddisk, som er Plug'n-Play, som ikke kræver separat strøm, og ikke er stor i fysisk størrelse, men gerne med stor lagerkapacitet.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

Regner med hvis jeg lægger hele familie album'et over på en ext disc, bliver min PC hurtigere.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, og du mener at din computer bliver overall hurtigere af at du flytter noget data fra din harddisk over på en ekstern harddisk, så tager du umiddelbart fejl.
Hvis problemet derimod er at du mangler lagerplads, så køb hellere en intern harddisk (medmindre du har en bærbar computer), da en ekstern harddisk er et kedeligt kompromis, specielt hvis du tilmed ikke engang har behov for at have en ekstern harddisk som du kan flytte med rent fysisk uafhængigt af din computer.

Ja det var jo tanken at den blev hurtigere. Men da jeg ikke mangler plads (78% ledig kap.), så er det vel smartest med en ext., som kan tages med i lommen, hvis der skal vises noget externt.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Hvis du tager "back up", beholder du også billederne på din pc. Ellers "arkiverer" eller "flytter" du billederne.

Det lyder som om du kan klare dig med en 2 1/2 " ekstern disk, som får strøm gennem USB. Vælg en mærkevare med længst mulig garanti.

/B
Tror jeg har fattet det. Så det blir' nok en fysisk lille harddisk til back-up. Men er der forskel på garanti?
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 15:32

/B
Tror jeg har fattet det. Så det blir' nok en fysisk lille harddisk til back-up. Men er der forskel på garanti?

Nogle få producenter yder vist stadig 5 års garanti på eksterne diske. Brug fritekst søg på edb priser under harddiske.

/B
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 15:37
Overvej evt en Thunderbolt / USB 3.0 harddisk, hvis backuppen skal foregå lidt hurtigt.

Det kræver selvfølgeligt at din maskine understøtter et af ovenstående formater.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 16:05

/B

Nogle få producenter yder vist stadig 5 års garanti på eksterne diske. Brug fritekst søg på edb priser under harddiske.

/B
Det er da svært. Søgemaskinen forstår ikke: "lang garanti" Confused
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Overvej evt en Thunderbolt / USB 3.0 harddisk, hvis backuppen skal foregå lidt hurtigt.

Det kræver selvfølgeligt at din maskine understøtter et af ovenstående formater.
USB 3.0 på en PC fra 2007?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19834
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 17:02

Hurtighed er første prioritet! Så øv!

Pladsmangel nej! Jeg har 203 gb ledig plads ud af 233 gb.

Overvej en ny PC.......

Hvis dit samlede system inkl data kun fylder 33GB, så er det en gammel computer uden nærmest andet end styresystem på.....

Så overvejer du om den gamle computer skal stå som filserver, mens din nye hurtige skal bruges til hverdag.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu