|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
pianomartin ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 390 |
![]() Sendt: 10-August-2011 kl. 08:19 |
Hej. Skal have trukket et net-kabel fra routeren på kontoret og ind til stuen.
Det skal pt bruges til SONOS og diverse film-streaming. Er dette kabel et rigtigt valg: Da det er et lidt besværligt projekt vil jeg lige være sikker på at det er det rigtige jeg har gang i! og så fremtidsikkert som muligt. Jeg ved, der har været nogle lignende tråde om hvilket kabler man skulle / IKKE skulle bruge, men jeg kunne ikke lige finde dem. /Martin Redigeret af pianomartin - 10-August-2011 kl. 08:20 |
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
Cat 7 er >så fremtidssikker som du kan blive< PT
Men du kan godt nøjes med cat 6 der kører op til 10 Gb på 30m kabel og 1 Gb på 100m (det ville jeg selv vælge PT)
Brug installationskabel (enkeltkore) og afslut i udtag i underlag (bokse) hvorfra der termineres med korte patchkabler. Løsningen med et langt patchkabel (flerkoret som du linker til) skaber problemer i længden da det ikke er særligt holbart og der kommer løse forbindelser med tiden.
BS
|
|
![]() |
|
pianomartin ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 390 |
![]() |
Hej Bschmidt. Tak for dit svar. Jeg kan sagtens se pointen med det du skriver - spørgsmålet er bare om det har nogen praktisk betydning. Når jeg først har trukket kablet bliver den ene ende koblet til en router og den anden ende til fx SONOS, og så vil der gå flere år før jeg piller det fra hinanden igen. Så der er ikke tale om et kabel, der skal monteres/afmonteres hele tiden. Hører gerne andres meninger om det kan betale sig at spare 150 kr ved at købe dette cat6 kabel. En helt afgørende forskel (for mig) er at nedenstående kabel (ud over at være billigst) er hvidt. Hvis jeg skal bruge cat7 kabel skal jeg nok finde en forhandler, der har det i hvid. http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/cat6_netvaerkskabel/cat_6_hvid/cat_6_sstp_netvaerkskabel_hvid_30_m_4319_da.htmlhvad mener du med flerkoret/enkelkoret? |
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
Flerkoret er et kabel hvor ledningerne er med flere korer (kobbertråde). Bruges i patchkabler for at have fleksibilitete.
Enkeltkore er et kabel hvor der kun er een kobbertråd i hver ledning. Bruges i installationskabel for størst mulig holdbarhed.
Hvis det er en besværlig opgave vil jeg aldrig bruge et patchkabel, for når det går i stykker er det for besværligt at skifte. Installationskabel går IKKE i stykker og de tilkoblede patchkabler >1M kan nemt skiftes når de går i stykker. Brug pengene på en ordenlig installation IMHO.
At du ikke piller yderligere ved kablet tror jeg desværre ikke på.
BS
|
|
![]() |
|
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
![]() |
Hvis du alligevel skal til at trække det i væggene, så ville jeg helt klart gå efter CAT7 med det samme. Nu ved jeg ikke hvad ambitionerne måtte være for dig i fremtiden, men B&O's nye Beonet kommer til at køre på CAT7, så HVIS du skulle få lyst til at prøve det engang, så var det vel smartest ikke at have puttet noget underdimensioneret i væggen for at spare 150 kr.
|
|
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|
![]() |
|
![]() |
Er personligt ikke så meget til B&O men det er jo klart at det også er de overvejelser jeg gjorde mig. Der vil også være andre producenter, der kommer til at understøtte CAT7 med tiden.
Hvad er den tekniske forskel på de forskellige kabler. Hvis et installationskabel blot består af 5-6 kobberledere, hvad enten det er cat6 eller 7 hvad er så forskellen? Tykkelsen?! |
|
![]() |
|
justrace ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-August-2009 Sted: Mindanao, Ph Status: Offline Point: 1490 |
![]() |
Der er 8 ledere og evt skærm i et kabel. Forskellen mellem cat6 og 7 er den præcision kablerne er parsnoede, og kvaliteten, så de kan levere meget høje og præcise signaler. Fidusen er at hvert enkelt par skal aflevere et signal uhyre præcist ift de andre par.
Husk at bestille en pro til at lave det, for det er umuligt at lave så præcist selv. Klipper du mere end en tiendedel mm skævt over, og "opsnoer" lidt upræcist, leverer kablerne måske kun hvad der svarer til cat 4-5. Er du rigtig dygtig, evt cat 6.
|
|
![]() |
|
![]() |
HMM Just. Da opbygningen af et netværkskabel gør at der er op til ca. 5M forskel på 2 par i et 100M træk, hvordan kan 1/10mm så gøre den store forskel? Jeg tager til efterretning at B&O foreskriver kat 7 i Beo net, formentilgt for at overføre analoge signaler. Jeg kan ikke forestille mig at de behøver hastigheder over 1Gb/s. Tak for info Yak.
Der kunne være andre producenter der følger.
BS
|
|
![]() |
|
justrace ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-August-2009 Sted: Mindanao, Ph Status: Offline Point: 1490 |
![]() |
Det er på grund af måden de forskellige par er snoet, da de ikke er snoet lige meget, for at modvirke crosstalking, og da forskellen er på onder tiendedele mm i snoningerne, kommer resultatet. Mistede pakker, og derved nedsat hastighed.
Chipene i netkortene er lavet til at tage højde for forskellen i længderne.
|
|
![]() |
|
![]() |
Hehe, tak for forklaringen. Du vil altså bilde mig ind at de kredsløb kan korrigerre 5M uden problemer, men snubler over tiendedele mm? Du må nok hoste op med et link eller hint til hvor jeg skal læse mere om det.
BS |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg havde bestemt tænkt mig at samle tingene selv, og mener jeg er rimelig fiks på fingrene til den slags. Jeg har aldrig hørt om en problemstilling a la den Justrace beskriver i forhold til vigtigheden af hvor præcist man klipper kablerne over.
Helt umiddelbart synes jeg ikke det virker sandsynligt at det skal være SÅ præcist (en professionel kan altså heller ikke bare klippe "uendelig præcist!!". Det ville være rigtig godt med nogle links eller andre personers udsagn, der kan be/afkræfte det som Justrace siger. |
|
![]() |
|
![]() |
Christian Mølles fra av-cables.dk (hvor jeg regner med at købe stumperne) har følgende kommentar: Mener at det er overdrevet. Der vil normalt ikke være nogle problemer i at samle
det selv.Hvorom alting er : nu trækker jeg et cat 7 kabel i væggen, og monterer det som jeg nu bedst kan. Skulle jeg nogensinde opleve at kablet bliver en flaskehals, må jeg jo tage stilling til det til den tid. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |