recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blu-ray til .mkv ukomprimeret?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBlu-ray til .mkv ukomprimeret?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
smiletime Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 252
Direkte link til dette indlæg Emne: Blu-ray til .mkv ukomprimeret?
    Sendt: 10-August-2011 kl. 16:20

Kan det lade sig gøre at komprimere sine bluray film ned til .mkv format, hvor det ikke går udover billed- og lydsiden? Hvis ja, hvor meget vil sådan en film fylde cirka?

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3842
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 16:27
Hvis du f.eks bruger makeMKV så sker der ingen komprimering (programmet kan slet ikke komprimere).
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 16:47
Okay, kan det godt passe at det ikke vil fylde mere end 10-15GB som man ser på nettet? Har lidt over 100 originale blu-ray film og overvejer at ligge dem ned på computeren 
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 16:48
Får først ny computer i næste uge med bluray drev, så derfor jeg ikke kan eksperimentere med det endnu
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 16:55

Hvis du komprimerer en BD, så vil det jo også gå ud over kvaliteten, så kommer du helt ned på 10Gb med en sådan, er der jo ikke så meget HD over det længere. En ukomprimeret film på DVD fylder omkring det halve.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 17:24
Findes der egentligt afspillesom som kan bitstreame TrueHD/DTS-Master ud af en MKV container? Kan "MakeMKV" inkludere disse streams i filen?
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 17:45

Mon det vil være True HD eller DTS master, hvis filmene er komprimeret, der må vel også der ske noget med lyden.? 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Mon det vil være True HD eller DTS master, hvis filmene er komprimeret, der må vel også der ske noget med lyden.? 

Jeg går ud fra, at trådstarter fumler lidt i ordene og mener lossless. Se hvad der skrives:

Oprindeligt skrevet af smiletime smiletime skrev:

Kan det lade sig gøre at komprimere sine bluray film ned til .mkv format, hvor det ikke går udover billed- og lydsiden? Hvis ja, hvor meget vil sådan en film fylde cirka?

Hvis trådstarter rent faktisk mener komprimere, så har du ret.

Men mit spørgsmål er nu også bare generelt. Så vidt jeg kan se, kan man sagtens lave MKV filen med de streams, men ved ikke om der er afspillere endnu.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 18:17

Han mener vel komprimere, der blev tidligere skrevet:  Okay, kan det godt passe at det ikke vil fylde mere end 10-15GB som man ser på nettet? Har lidt over 100 originale blu-ray film og overvejer at ligge dem ned på computeren 
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 18:31
Vil sige det korte svar er NEJ.
Så snart du komprimerer mister du kvalitet.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 20:29
Altså jeg ikke interesseret i denne løsning med .mkv formatet, hvis billedkvaliteten og lydkvaliteten ikke er det samme som på bluray skiven. Synes bare jeg havde læst at .mkv er ligesom .flac hvor filen bliver pakket ned som en slags zip fil og derfor fylder mindre uden at det går udover kvaliteten, men det er altså ikke til tilfælde ved .mkv? Er heller ikke interesseret i at ligge det på computer, hvis det skal fylde 40Gb. Snakker kun om selve filmen, hd-lyden og danske undertekst. Ikke ekstra materialer osv.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 20:36
som udgangspunkt JA så mister man "kvalitet" ved at lave en reencode af BD-filmen (den er jo altså komprimeret i forvejen bare for at være HELT pedantisk!) At man så SAGTENS kan lave en respektabel reencode til en 10mbit udgave hvor man kan have svært ved at se forskel er en helt anden side af sagen. Men de spørgsmål man skal stille sig er i virkelighede:
1. har jeg cpu-kraft og tid nok til at gide sidde og lave reencodes? (det tager RIGTIG lang tid at reencode en BD!)
2. har jeg plads nok til mine film? (hvis ja - så er der ikke den store grund til at lave en reencode.)
3. hvilke afspillere skal jeg afspille på? (hvis der er mere end bare en comp/mediaplayer der kan håndtere FHD så er en reencode en nødvendighed hvis de eksempelvis også skal afspilles på en tablet eller smartphone)
en typisk BD-film fylder i rippet tilstand fra omkring 25GB og op til en 40-45 afhængig af hvad man hiver med over af ting. - rippet=kopiering via eksvis makemkv og dermed ingen kvalitetstab i forhold til originalen.
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu