recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - den store hardware tvivl...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketden store hardware tvivl...

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ElSneakoWich Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Emne: den store hardware tvivl...
    Sendt: 31-Juli-2011 kl. 17:22
Hej alle super-eksperter..

har igennem længere tid påtænkt at få bygget mit mediecenter om .. og ikke mindst mindre..

Samtidig skulle det også gerne blive mindre lydløst..
PT er det en Athlon X2 4800+ med 2 giga ram.
Den kræver alligevel noget køling. og dermed også en smule støj.

har fundet det meste perifiri hardware til det nye mediecenter .. men kan ikke finde ud af om det skal være baseret på Dual Atom 1,8 med ION2 chipset.. eller om det skal være I3 eller måske endda I5.

PT er jeg træt af at mange af mine ting jeg har liggende er i super mange forskellige formater med lyd og billede osv. så min tanke er at alt det jeg har liggende skal konverteres til samme format.. og at alle DVD film igen skal rippes til samme format.
Og i den forbindelse kan jeg jo konvertere til et format som passer til den hardware jeg nu engang vælger, hvis der skulle være nogen fordele i denne henseende. evt formater som er nemmere at køre igennem på ion2 ...

Jeg ville allerhelst ha mediecenteret ned i størrelse med eks. wii.. men da jeg gerne vil ha et bestemt display på, så man kan bruge medicenteret til musik uden tv er tændt, ender jeg nok med at havne i en størrelse på 12 cm højt og 15 cm bredt ... og så helst en dybde som ikke er større end 20-25 cm ...

Bredden kan  godt udvides lidt.. men ikke rigtigt højden. Dog giver en kasse af den størrelse vist mulighed for det meste.. tanken er at køre med HDHomerun som ekstern tuner, og derfor skulle der vist være plads til de fleste motherboards cpu'er kølere og harddiske i sådanne en kasse ..

Nu til de vigtigere ting.. :) Mediecenteret skal bruges til:  
At vise film i fullHD .. enten fra lokal harddisk eller fra NAS ..
At se live TV
At optage live TV
Det skal gerne kunne optage 2 kanaler samtidig med at man ser noget fra harddisken. (der er jo to tunere i en HDHomerun)
At vise DVD film og BluRay film fra lokalt drev.
Spille musik fra lokal harddisk eller Nas (nok ikke dette der rykker på specs.)
Samtidig skal strømforbruget holdes så langt nede som muligt, da det jo i det lange løb er det der betyder noget, sådan økonomisk.
Hvad vil i foreslå af kombinationer af motherboard / ram / cpu ?
Til top
jacobsiv Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-Februar-2011
Sted: DK
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af ElSneakoWich ElSneakoWich skrev:

Jeg ville allerhelst ha mediecenteret ned i størrelse med eks. wii.. men da jeg gerne vil ha et bestemt display på, så man kan bruge medicenteret til musik uden tv er tændt, ender jeg nok med at havne i en størrelse på 12 cm højt og 15 cm bredt ... og så helst en dybde som ikke er større end 20-25 cm ...

Hej ElSneakoWich

Jeg kan desværre ikke hjælpe med dine spørgsmål (har endnu ikke HTPC), men blev nysgerrig mht. displayet du omtaler. Har du evt. et link?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 22:50
forstår ikke tvivlen - der er nok de første 50 tråde om det her i forummet omkring lige netop den slags hvis du søgte. - eller bare gennemlæste fra ende til anden.
primært så gå efter en intel core i3 løsning med onboard gfx og 4 gb ram.  Der skal ikke envodes i henhold til hvilken hardware man vælger men derimod hvilken softwareløsning man vælger.
Hvad angår det med at afspille musik uden tv er tændt. så brug en smartphone eller ipod/tablet som remote så du kan administrere det hele uden at skulle have tv tændt. men det kræver selvfølgelig at softwaren understøtter det - og det hele er altså ikke fuldt ud integrereret i en og samme løsning endnu så det kan gå hen og blive en mindre udfordring for dig.
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 23:01

Hmmm Big smile
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 01:56
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Hmmm Big smile
Hehe, jeg er ikke tvivl om hvad du læser/mener, men måske du ville købe en skråstreg til den sætning du citerer Smile

Og som claus_jac skriver;
Core i3 er pt en af de bedste løsninger til BD-afspilning og (acceptabelt) hurtig brugerinterface. Måske med en lowpower T-serie.
Mht. musik uden tv, kunne du kigge lidt på mulighederne for telefon/pad-styring af fx mediaportal...
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 08:32
Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Hmmm Big smile
Hehe, jeg er ikke tvivl om hvad du læser/mener, men måske du ville købe en skråstreg til den sætning du citerer Smile

Nej sælg du den til trådstarter i stedet Wink
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
ElSneakoWich Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-September-2010
Sted: Danmark
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 10:46
Haha.. En smutter
Det skulle selvfølgelig blive mere lydløst.. :) .. gerne helst HELT lydløst .. :)

Jeg har skamt læst en del af trådene igennem med hvad man skal vælge, synes bare ikke der lige var nogen .. sådan konkret.. afklaring.

jeg havde ikke overvejet ipad osv til at styre musik.. det var selvfølgelig en mulighed..
Nu har familien så valgt android i stedet for apple ting..  men mon ikke også muligheden er der..

Ang. displayet, er planen at bruge dette: http://www.dustin.dk/antec-veris-multimedia-station-premier-infrarod-modtager/product/5010185894

Min tanke er dog at satse på Mediecenter 7 .. Da jeg jo også vil ha live-tv osv.. Alternativet skulle være mediaportal.. Den af de to der vinder bliver nok den med hurtigste interface, da dette er en stor del af - Wife Approval Factor
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 19:05
Skal det være helt lydløst så stiger prisen hurtigt.
Måske en Core i3 2100T med passiv køling i et HFX kabinet.

Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Marts-2006
Point: 1146
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 20:53
Kan helt klart anbefale et bundkort fra MSI med den nye Fusion processor Zagate E-350. Jeg har lige taget det i brug og det er første gang jeg har et lydløst HTPC setup. Harddisken er nu min eneste hørbare støjkilde.

Hvordan den klarer bluray er jeg dog ikke klar over da det ikke er del af mit setup.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Harddisken er nu min eneste hørbare støjkilde....

Omkring lydløs HD kan jeg anbefale en 2TB 3½" WD green WD20EARS. Jeg kan ikke høre den snurre på 50 cm afstand og når den læser/skriver er det meget svage klik, vel og mærke i et åben kabinet. Og varme er der heller ikke meget af Big smile

LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
RasmusR Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-Februar-2011
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 08:25
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Omkring lydløs HD kan jeg anbefale en 2TB 3½" WD green WD20EARS. Jeg kan ikke høre den snurre på 50 cm afstand

Det har vist en del med kabinet og møbel at gøre, for jeg kan sagtens høre min HD. Det er en Hitachi Deskstar 7K3000 som ellers skulle være meget lydsvag. Det er heller ikke meget den siger, men jeg tror mit kabinet (som ellers skulle dæmpe - HD er gummiophængt) og/eller mit møbel forstærker lyden. Jeg overvejer at skifte til SSD, men synes ikke man får nok for pengene endnu - især ikke fordi mit medie center bruges til optagelser (2TB). Det er især når der optages at HD kan høres.

/Rasmus

Redigeret af RasmusR - 13-August-2011 kl. 08:26
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2011 kl. 10:33
WD'en er speciel udviklet til lav støj og lav effektforbrug og bl.a. derfor kører de med færre omdrejning end fx 7K300. Jeg mener det er 5900 omdr. modsat 7200 omdr. Det er formodentlig samme enhed til deres USB harddiske og så er WD faktisk også billig. Jeg har iøvrigt ingen aktier i WD, er bare blevet imponeret over produktet og er glad for at jeg ikke satsede på en 1TB 2½" i stedet for.

Jeg har iøvrigt en kollega der kan høre sin SSD, så træerne vokser ikke ind i himlen. Men det må så skyldes en fejl eller uhensigtsmæssighed i noget andet elektronik, fx strømforsyning.

LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu