recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til valg af DAC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til valg af DAC

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Sorte-knægt Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-Maj-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til valg af DAC
    Sendt: 15-August-2011 kl. 16:11
Jeg kunne godt bruge lidt input til valg af dac.
Mit anlæg består af:

NAD T 785
Dali Mentor 6
Sonos

Jeg har ikke som sådan en max pris, men tingene skal jo stå i forhold til hinanden.

Pt. er Sonos'en forbundet til Nad'en ved analog tilslutning, og det giver en lidt mudret bund, og lidt skarp mellemton og diskant.

Jeg foretrækker en stram og klart defineret bund, og umiddelbart lige så klart defineret mellemtone/diskant, men gerne til den lidt varme side.

Håber på et par gode (og gerne begrundet Smile) bud.
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Point: 710
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2011 kl. 17:15
Har du mod på DIY eller skal det være en købe Dac ?
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2011 kl. 19:47
Jeg synes du skal kigge Køb/Salg/Bytte på Hifi4All igennem, eventuelt dagligt, indtil det rigtige dukker op. Man kan bare bogmærke en søgning. Det er ikke svært at google sig til information om de forskellige apparater.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2011 kl. 20:05
Ingen DIY Embarrassed

Jeg kan sagtens google mig til en del, og har bestemt også gjort det.

Det jeg efterspørger nu, er om nogen vil komme med et par råd ud fra min sammensætning af udstyr, samt fortælle om deres oplevelse af den dac de evt. har valgt. 

Redigeret af Sorte-knægt - 15-August-2011 kl. 20:08
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 14:53
bump
Til top
Peter49 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Juni-2008
Point: 256
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 15:27
Hvorfor har du tilsluttet din Sonos med analoge kabler.
Sonos dac er ikke for god, som du åbenbart også har erfaret.
Prøv at tilslutte Sonos til NAD med coax, så du bruger DACen i din NAD.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af Sorte-knægt Sorte-knægt skrev:

Jeg foretrækker en stram og klart defineret bund, og umiddelbart lige så klart defineret mellemtone/diskant, men gerne til den lidt varme side.

Håber på et par gode (og gerne begrundet Smile) bud.

Tja, jeg kender ingen, der foretrækker en slap og uklart defineret bund og en lige så uklart defineret mellemtone/diskant og lidt til den kolde side ;-)

Sandsynligheden for, at nogle har et setup magen til dit er ikke ret stor - selvom alle produkterne er fra hfk. Men prøv at lån en Dacmagic fra hfk og se, om den giver nogen forbedring i lyden - eventuelt en Musical Fidelity Vdac fra Tape Connection, som også har den nye Rega DAC i sortimentet.

Markedet for DACs har udviklet sig til en jungle, hvor fabrikanter rask væk tager tusindvis af kroner for et kabinet med et par standardkredse til et par få dollars.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2404
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Markedet for DACs har udviklet sig til en jungle, hvor fabrikanter rask væk tager tusindvis af kroner for et kabinet med et par standardkredse til et par få dollars.

Jep, og det bli'r ikke nemmere af at selvsuggestion har virkelig gode levevilkår indenfor hifi.
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 19:29
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 19:31
@Peter49

NAD'en kapper en lille bid af hvert musik nummer, hvis den tilsluttes anden indgang end den analoge.
Har tjekket ved HFK og et par tråde om emnet på nettet, men der åbenbart ikke meget at gøre ved det.

@dreamz

Smile du har self. ret, men når jeg nu ikke taler indfødt HI-FI'sk, er jeg også lidt nervøs for, at ende med en "vin" anmeldelse med alt for mange forblommede udtryk, hvor det i virkeligheden ender med at være umuligt at få et indtryk af, hvordan vinen/det samlede lytteindtryk egentligt er.

Det er også lidt derfor, at jeg efterspørger folks egne indtryk af det valg de har foretaget.

Jeg håber derved, at kombinationen af folks subjektive beskrivelser og det jeg har læst mig til, kan pejle mig nogenlunde i den retning, jeg foretrækker.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af Sorte-knægt Sorte-knægt skrev:

@Peter49

NAD'en kapper en lille bid af hvert musik nummer, hvis den tilsluttes anden indgang end den analoge.
Har tjekket ved HFK og et par tråde om emnet på nettet, men der åbenbart ikke meget at gøre ved det.

@dreamz

Smile du har self. ret, men når jeg nu ikke taler indfødt HI-FI'sk, er jeg også lidt nervøs for, at ende med en "vin" anmeldelse med alt for mange forblommede udtryk, hvor det i virkeligheden ender med at være umuligt at få et indtryk af, hvordan vinen/det samlede lytteindtryk egentligt er.

Det er også lidt derfor, at jeg efterspørger folks egne indtryk af det valg de har foretaget.

Jeg håber derved, at kombinationen af folks subjektive beskrivelser og det jeg har læst mig til, kan pejle mig nogenlunde i den retning, jeg foretrækker.

Det forstår jeg så glimrende. Problemet er bare, at folks meninger er lige så divergerende, at det er umuligt at danne sig et samlende indtryk.

Der kører i øjeblikket en livlig debat om den føromtalte m2tech young dac på avtainment:

http://www.avtainment.dk/indsigtsartikler/hifi/m2tech-young-dac-anmeldelse-512.html

Det er en DAC til 7.000. Nogle finder, det en ren foræringspris - andre køber et helt anlæg for mindre. Men som det fremgår, kan folk ikke blive enige om, hvordan den lyder.

Og hvis 10 brugere anbefaler dig at købe en Dacmagic og to anbefale en musical fidelity vdac. Ville du så vælge DacMagic? Du bliver nødt til selv at høre nogle. 

Hvordan lyder DACen i din receivere i forhold til den i sonos'en - altså når du ser bort fra, at NADen kapper noget af nummeret (bizart problem, iøvrigt)?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 20:10
Et alternativ kunne være at køre digitalt mellem Sonos og NAD, men få fjernet jitter fra signalet. Dét vil helt sikkert hæve lydkvaliteten gevaldigt. Til det bruger man f.eks. denne:

Eller lignende produkt! 

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 17-August-2011 kl. 20:21
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu