recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erstat NAS med server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketErstat NAS med server

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mtjoernelund Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-April-2008
Status: Offline
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Emne: Erstat NAS med server
    Sendt: 17-August-2011 kl. 13:41
Jeg kører i øjeblikket et setup med en ReadyNAS og en Mediaportal TV-server. NAS' en kører 24/365 mens tv-serveren kun kører når der ses tv. Har nu besluttet at opgradere min tv-server så den kan erstattet NAS'en, både for at få opgraderet power på de server opgaver der kører på NAS'en og for at slippe for to enheder.

Dette betyder at Tv-serveren skal opgraderes med hardware der sluger mindre strøm men stadigt har power til at kunne levere en smule transcoding, billedekonvertering etc. Jeg vil derfor have en i3 processor (t-serie), 4gb ram og en ssd-disk til Windows og timeshift.

So far so good, men efter at have kigget på rigtigt mange bundkort er jeg stadigt dybt i tvivl om, hvad jeg skal bruge. Da jeg gerne vil undgå en raid-controller (i hvert fald i første omgang) har jeg brug for så mange sata porte som muligt. Derudover har jeg brug for firewire til mine tv-tunere. Udover dette ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal kigge efter. Er der nogen der har en anbefaling til et godt bundkort i forhold til ovenstående?
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af mtjoernelund mtjoernelund skrev:

Jeg kører i øjeblikket et setup med en ReadyNAS og en Mediaportal TV-server. NAS' en kører 24/365 mens tv-serveren kun kører når der ses tv. Har nu besluttet at opgradere min tv-server så den kan erstattet NAS'en, både for at få opgraderet power på de server opgaver der kører på NAS'en og for at slippe for to enheder.

Dette betyder at Tv-serveren skal opgraderes med hardware der sluger mindre strøm men stadigt har power til at kunne levere en smule transcoding, billedekonvertering etc. Jeg vil derfor have en i3 processor (t-serie), 4gb ram og en ssd-disk til Windows og timeshift.

So far so good, men efter at have kigget på rigtigt mange bundkort er jeg stadigt dybt i tvivl om, hvad jeg skal bruge. Da jeg gerne vil undgå en raid-controller (i hvert fald i første omgang) har jeg brug for så mange sata porte som muligt. Derudover har jeg brug for firewire til mine tv-tunere. Udover dette ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal kigge efter. Er der nogen der har en anbefaling til et godt bundkort i forhold til ovenstående?

Hvor skal den stå? Hvor meget må den fylde?

En raid controller behøver ikke at køre raid....Du kan bare benytte den som en alm Sata Controller
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 15:33
I første omgang kommer den til at stå ved siden af tv'et i mit nuværende kabinet som et et stort origenAE kabinet med god plads, så dette skulle ikke være et issue. Med tiden kan det være den bliver flyttet ud i et skab hvor den kan fylde endnu mere.

Jeg kan vel starte med diske direkte på sata indgangene og derefter udbygge med en raid controller hvis jeg har brug for flere diske?...
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 18:45
Ingen bud?
Til top
kbking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2008
Sted: Denmark
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 21:35
du kan eventuelt kigge på intel motherboards som dette http://www.dustinhome.dk/intel-desktop-board-dh67gdb3-h67-s-1155-m-atx/product/5010585276
det har indbygget firewire på bund kortet og 4 stk. sata stik. og hdmi udgang.
jeg bruger selv dette bundkort og meget tilfreds med det.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 10:32
Må ærlig erkende, jeg er ikke tilhænger af een enhed til alt.

En server (uanset om den er til tv, filer eller andet) burde være en selvstændig enhed, være optimalt styrket på helt specifikke områder (såsom CPU, RAM og harddisk ydelse). Og så tilpasser man klienterne til formålet, eksempelvis i form af tyne klienter.

Det er min opfattelse, at forsøge at lave alt i een enhed, det giver nogle gevaldige udfordringer, og langt hen ad vejen langt fra optimal, eller i det hele taget specielt økonomisk.

Det her jeg skriver her, det forudsætter selvfølgelig, at der er tale om et egentligt server/klient(er), forhold. Altså hvor man har behov for flere samtidig klienter.
En server der samtidig skal være klient, og yderligere skal servicerer flere klienter ved siden af. Det er en tung (oftest støjende og ikke speciel økonomisk) server.
Har man kun behov for een klient, så er muligheden der for, at man kan bygge det sammen. Men det er ikke den optimale løsning, synes jeg.

Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2011 kl. 19:31
Jeg går også med planer om at skrotte min nas og lave en server til at optage tv og til at erstatte min nas.
Her for nyligt fandt jeg ud af at mit strømforbrug er 450W når jeg optager tv Ermm og det er jo ikke så lidt endda.
Men hvis sådan en server der skal køre 24/7 skal være strømbesparende (og til at betale sig fra) er det så ikke en 80+ strømforsyning og en i3 processor man skal gå efter??
Jeg har i forvejen en i3 2100 i en klient hvor strømforsyningen ikke er en 80+ og den bruger ca. 32w idle, men er det muligt at komme endnu længere ned i strømforbrug med en 80+?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2011 kl. 09:38
Mht. PSU er del vel også vigtigt at man vælger en PSU som er gearet til det aktuelle strømforbrug - ellers vil man alligevel ikke ramme dér, hvor den rent faktisk har 80+ i efficiens?
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2011 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Må ærlig erkende, jeg er ikke tilhænger af een enhed til alt.

En server (uanset om den er til tv, filer eller andet) burde være en selvstændig enhed, være optimalt styrket på helt specifikke områder (såsom CPU, RAM og harddisk ydelse). Og så tilpasser man klienterne til formålet, eksempelvis i form af tyne klienter.

Det er min opfattelse, at forsøge at lave alt i een enhed, det giver nogle gevaldige udfordringer, og langt hen ad vejen langt fra optimal, eller i det hele taget specielt økonomisk.

Det her jeg skriver her, det forudsætter selvfølgelig, at der er tale om et egentligt server/klient(er), forhold. Altså hvor man har behov for flere samtidig klienter.
En server der samtidig skal være klient, og yderligere skal servicerer flere klienter ved siden af. Det er en tung (oftest støjende og ikke speciel økonomisk) server.
Har man kun behov for een klient, så er muligheden der for, at man kan bygge det sammen. Men det er ikke den optimale løsning, synes jeg.

Jeg har lavet en kraftig maskine baseret på en Xeon L3426(45w TDP) med 8GB Ram. Denne kører 24/7 og trækker stort set alt uden at svede:

Host operativsystem er Windows 7 64bit HP
Den hoster 7-8 DVB-C Tunere
Er Host for en xbox 360 extender
Er frontend i mit Soveværelse
Hoster alt IR funktionalitet vha Girder.
Kører commercial skipping.
Derudover kører den en virtuel maskine vha Sun Virtualbox som kører en Guest:
 Windows Home Server v1 PP3 m. IIS
 Webserver, FTPserver, MyMovies Server

Det ligger i et 4U rackkabinet, som da larmer og fylder en del... Men nu er det også et rackkabinet jeg vil tro jeg kunne lave det mere støjsvagt....

Men jeg vil ikke have en server stående fremme anyways. Den ligger på omkring 45 watt idle og 75watt når citronen presses. Det er egentlig meget godt når man tænker på der er 5 harddiske siddene i Hotswap backplanes(som har aktiv køling i)og et optisk drev i, Et GF430, To netværkskort, et Firewirekort, tre Firedtvtunere(med powerdraw fra maskinen) og når man tænker på funktionaliteten.

Hardwaremæssigt er vi absolut ikke i den billige ende og man kan sige at noget af det er overkill.

Skal det laves ordentligt med alt i én så er det nok ca på denne måde det skal laves. Kim har derfor ret i at klient og NAS osv i ét ikke bliver flot at se på og ej heller billigt. Jeg tror denne box ligger i 10000kr mindstEmbarrassed(Vil ikke regne på det)

Redigeret af Patriarken - 20-August-2011 kl. 13:55
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2011 kl. 14:08
hvis i døjer med støj kan jeg anbefale at fore kabinetter med ikalon http://www.norisolshop.dk/Norisol/ShowDocument.aspx?DocID=49 det har vi brugt til at støjdæmpe maskiner hos os (godtnok ikke edb) men det virker utroligt godt både direkte.. og indirekte vha støjkanaler etc. så støj bremses men luft / ventilation fortsat kan køre.

Det findes i forskellige tykkelser.. og at vælge tykkelse afhænger af plads og støj der skal dæmpes 

det sælges normalt i 1-2 m2 plader for 300-500 kr mener jeg afh. af hvor meget man skal købe (kan ikke lige huske om det var pr m2 eller pr plade).. man bruger jo ikke ret meget.. så man kan evt gå sammen om at købe hvis det var.

Redigeret af rhsin - 20-August-2011 kl. 14:12
Mvh

René
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2011 kl. 15:01
Nu var planen ikke at det skulle være en alt i en maskine, men en dedikeret server (kan godt være at den middlertidigt bliver frontens i stuen, men det er kun middlertidigt). Fremadrettet er det meningen at den skal agere tv-server (MediaPortal), squeezebox server, filserver, og derudover servere simple hjemmesider til en meget begrænset brugerskare.

Tror pt at Jeg har mest fidus til dette MSI bundkort: http://www.proshop.dk/Bundkort/MSI-H67MA-E45-Sandy-Bridge-2243207.html

@Patriarken
Har flere gange skævet til dit setup og overvejet noget i samme stil, men vælger alligevel at holde fast i det lidt mere simple. Synes det virker som et super lækkert setup du har lavet, men jeg tror at jeg skal kende mine begrænsninger, både hvad angår tid og evner...
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu