Hej.
Jeg er begyndt at have problemer med min Boxer TV installation i huset. Da jeg fik hardwaren installeret var der problemer allerede fra start. Billedet frøs / pixelerede og enkelte kanaler kunne jeg ikke se. På det tidspunkt havde jeg en udvendig antenne ude på gavlen, men jeg har et anstrengt forhold til at komme op i højden på en stige, så jeg valgte at kontakte min lokale Expert forretning og forelagde dem problemet.
De sendte en mand ud og hurtigt stod det klart, at min gamle antenne var mindre værd end brugt toiletpapir. Montøren havde alverdens måleudstyr med sig og han sagde til mig, at jeg sagtens kunne nøjes med en ny antenne oppe under loftet. Fino, den klarer du, mester :-)
Den nye antenne kom op og straks så tingene væsentligt bedre ud. Nu er der gået nogle måneder og jeg har egentlig været ganske godt tilfreds med det. Det er jeg så ikke helt længere.
Jeg er begyndt at 'bokse' med signalproblemer. Billedet fryser eller pixelerer kortvarigt og lyden smutter ved samme lejlighed. Der er ikke foretaget nogle ændringer på selve installationen, siden Expert har været her.
Her er et 45 sekunders klip fra i onsdags. Jeg skal nok lige gøre opmærksom på, at det er optaget med et lille kompakt kamera så lyd/billedkvalitet er en tam omgang. Men det viser tydeligt mit problem.
Prøv så at forestille jer, hvordan det er at se søndagsfilmen på TV2 - en god film 'uden afbrydelser'. Det vil jeg ikke kommentere yderligere på.
Klippet stammer fra min Triax T-HD 409 VA modtager i stuen. På samme installation er der ude i køkkenet tilsluttet en Sagem DT 85B HD, som har lidt Fætter BR plastik-look over sig i forhold til Triax modtageren. Ikke desto mindre leverer Sagem boksen et knokkel-stabilt billede hele tiden. Jeg kan stille mig mellem stue og køkken og se begge tv samtidigt. Mens Triax modtageren viser sine hjerneblødninger på det store plasma tv i stuen, så ånder alt fred og ro på det lille 19" LCD i køkkenet. Fruen i huset tager kaffekoppen med ud i køkkenet, når hun vil se hendes yndlingsserier i fjernsynet. Signalet i stuen gør ikke noget godt for hendes humør og ditto her sådan set.
Bytter jeg rundt på modtagerne følger problemet med Triax boksen.
Min installation ser ud som følgende:
Geografisk placering: Hornum ved Aars, Nordjylland. Nærmeste sender: Nibe.
Antenne: Yagi 14 elementer k21-69 (min antenne sidder indvendig under taget)
![](uploads/8911/antenne.jpg)
Specs:
Forstærkning: 13,5 dB
Front/back forhold: 25 dB
Åbningsvinkel: ± 21°.
Vindlast: 54 N.
Splitter:
![](uploads/8911/splitter.jpg)
Signal information:
![](uploads/8911/info.jpg)
Styrken ser ikke alt for god ud, men jeg mener at ham gutten fra Expert nævnte noget med, at den vigtigste faktor var signalkvaliteten, men jeg kan huske forkert.
BER-værdien ligger og fræser op og ned med mellem ca. 1100 og op til 3500 i 1-sekunders intervaller.
Udfaldene, som er vist i Youtube vidoen, er periodiske. Det har dog taget til her på det sidste. Men det ændrer ikke på billedet fra Sagem boksen, som er stabilt hele tiden.
Jeg mistænker selv Triax modtageren for at være synderen, idet den fra Sagem fungerer helt suverænt. Jeg har ikke grund til at mistænke mine antenneforhold, idet jeg har haft Expert med på sidelinjen - men dermed ikke sagt at jeg afviser det 100%.
Jeg er i forvejen ikke særlig begejstret for Triax modtageren. Fjernbetjeningen er møgelendig og jeg savner også et display. Oh well, det kan jeg leve med men når jeg nu kommer ud for det her med signalet, så er jeg klar til at kaste penge efter en ny / bedre modtager med HDD eller eSata tilslutning.
Men igen.... med mindre at Triax modtageren er notorisk berygtet for at være alt for krævende mht. input signal, så kan jeg jo nok risikere, at stå i samme situation med andet udstyr
![Confused Confused](smileys/smiley5.gif)
Lige nu søger jeg råd og evt. lidt tekniske forklaringer på, hvad der foregår her i huset. Det er ved at drive os begge til vanvid når det står på.
På forhånd mange tak for hjælpen.