Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
larsen
Bruger
Oprettet: 16-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 244
|
Emne: dr1 hd uden dvb-t2 Sendt: 14-September-2011 kl. 20:11 |
jeg har lige købt samsung d5005 uden dvb-t2. det skal kun bruges til dr1, dr2 og tv2 via antenne. jeg har set dette, som mux ser ud efter 01.04.2012 MUX1, public service, MPEG-4, DVB-T MUX2, public service, MPEG-4, DVB-T MUX3, Boxer, MPEG-4, DVB-T MUX4, Boxer, MPEG-4, DVB-T MUX5, Boxer, MPEG-4, DVB-T2betyder det at man kan se dr1 hd uden dvb-t2, og det kun er tv2 hd man går glip af?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Vilhelm
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
|
Sendt: 14-September-2011 kl. 20:14 |
Ja! DR1 HD bliver sendt i MUX 1.
TV2 som SD-kanal (standardkanal) bliver sendt af Boxer TV, men ikke i MUX 5. Man skal fra jan. 2012 betale for TV 2 hos Boxer TV.
TV 2 HD og andre HD-betalingskanaler hos Boxer TV vil blive sendt i MUX 5. Kun disse HD-kanaler hos Boxer TV vil kræve DVB-T2 modtageudstyr.
Redigeret af Vilhelm - 14-September-2011 kl. 20:23
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
bruger udmeldt 5
--
Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
|
Sendt: 14-September-2011 kl. 20:15 |
DR HD sender ukodet(dvb-t) også fra Apr. 2012 :-) ellers er der noget jeg har misforstået..
TV2 HD er en betalings kanal.
Redigeret af pendec - 14-September-2011 kl. 20:16
|
Mufti
Guld medlem
Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
|
Sendt: 14-September-2011 kl. 20:40 |
pendec skrev:
DR HD sender ukodet(dvb-t) også fra Apr. 2012 :-) ellers er der noget jeg har misforstået..
TV2 HD er en betalings kanal.
|
Du har fuldstændig ret.
DR HD kan ses med en Mpeg4 tuner der har HD.
TV2 HD skal bruge en DVB T2 tuner.
Jeg går ud fra at Boxer også sender en SD udgave af TV2. Den kan så modtages af en Mpeg 4 tuner.
|
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
|
Sendt: 14-September-2011 kl. 20:58 |
larsen skrev:
jeg har lige købt samsung d5005 uden dvb-t2. .... ....
betyder det at man kan se dr1 hd uden dvb-t2, og det kun er tv2 hd man går glip af? | Som det ser ud - lige nu - kan du se DR og mod betaling TV2 i SD kvalitet, så det går jo nok et stykke tid også efter april 2012 før du får egentlige problemer. Men det ville være dumt at købe den model i dag, hvis man anvender antenne. Der er rigtigt mange fine og billige fjernsyn med DVB-T2. Talte lige 64 modeller hos Elgiganten. Det er jo indlysende, at udviklingen kommer til at gå ret hurtigt, når først DVB-T2 er i luften. Der vil også blive sendt DVB-T2 fra Borups Allé i København og der sendes fra Sverige. Man kan jo sende ca 83% mere tv (højere bitrate) med DVB-T2 for nøjagtig den samme udgift til køb af sender og til strøm. Det er ganske betydelige beløb vi taler om, så det er meget ønskeligt at skifte til DVB-T2 - af rent omkostningsmæssige grunde. Jeg tror ikke, der går mere end 3 højest 4 år mellem den første mux og alle muxer anvender DVB-T2. Husk at man kun gav 3 års 'grace periode' til MPEG-2 brugerne - 2009-2012.
Lars :)
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
ARTISTEN
Super bruger
Oprettet: 09-Juli-2007
Point: 469
|
Sendt: 15-September-2011 kl. 10:46 |
reslfj skrev:
larsen skrev:
jeg har lige købt samsung d5005 uden dvb-t2. .... ....
betyder det at man kan se dr1 hd uden dvb-t2, og det kun er tv2 hd man går glip af? |
Som det ser ud - lige nu - kan du se DR og mod betaling TV2 i SD kvalitet, så det går jo nok et stykke tid også efter april 2012 før du får egentlige problemer. Men det ville være dumt at købe den model i dag, hvis man anvender antenne. Der er rigtigt mange fine og billige fjernsyn med DVB-T2. Talte lige 64 modeller hos Elgiganten. Det er jo indlysende, at udviklingen kommer til at gå ret hurtigt, når først DVB-T2 er i luften. Der vil også blive sendt DVB-T2 fra Borups Allé i København og der sendes fra Sverige. Man kan jo sende ca 83% mere tv (højere bitrate) med DVB-T2 for nøjagtig den samme udgift til køb af sender og til strøm. Det er ganske betydelige beløb vi taler om, så det er meget ønskeligt at skifte til DVB-T2 - af rent omkostningsmæssige grunde. Jeg tror ikke, der går mere end 3 højest 4 år mellem den første mux og alle muxer anvender DVB-T2. Husk at man kun gav 3 års 'grace periode' til MPEG-2 brugerne - 2009-2012.
Lars :)
|
Hehe Så let er verden desvære ikke at folk udskifter deres fjernsyn når der er nye standarder. Man må forstå, En Plasma idag holder mange flere timer end man var vandt til ved billederørsfjernsyn, og det virker totalt afsindig på de fleste at smide en god skærm ud - hvor man er tilfreds med billedekvaliteten, så er der hele miljøsvineriet ved det. jeg mener at man skulle kunne udskifte en dims også køre vider. Svanemærket skulle kun på sådan nogle apparater.
|
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.
|
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 15-September-2011 kl. 10:58 |
har en monitor model plasma alså ingen tuner. netop fordi jeg bruger en pvr som modtager
ja den bruge lidt mere strøm end LED
men er der nogen som har tænkt over hvad det koster, hvis man skifter sin skærm ud hvert 2-3 år udover det man mister i værdi prodution af skærmen og transport og så videre
|
fltk
Platin medlem
Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10476
|
Sendt: 15-September-2011 kl. 11:33 |
ARTISTEN skrev:
jeg mener at man skulle kunne udskifte en dims også køre vider. Svanemærket skulle kun på sådan nogle apparater. |
Det kan man også. Den "dims" hedder en separat modtagerboks.
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
reslfj
Guld medlem
|
Sendt: 15-September-2011 kl. 17:04 |
xcardman skrev:
....men er der nogen som har tænkt over hvad det koster, hvis man skifter sin skærm ud hvert 2-3 år udover det man mister i værdi prodution af skærmen og transport og så videre |
Det koster i penge, men meget lidt andet. En skærm vejer ikke særligt meget og det meste er glas og ramme og et 'lysstofrør' eller nogle LED'er - Plasma er lidt anderledes, men det ændre nok ikke meget. Jeg vil tro strømforsyninger og højtalere giver de vigtigste bidrag til den egentlige elekronik fx med bla en del kobber. Cips er jo næsten kun strandsand pakket ind i plastik.
Et nyt Sony 60" KDL-60NX72x vejer 28.8 kg, et 46" vejer kun 19.4 kg og små skærme endnu mindre. Der sælges omkring 680.000* skærme pr år - så på langt sigt kasseres vel max 680.000 x 20 kg = 13.600.000 kg/år eller omkring 2.5 kg/borger/år.
Jeg bar mere end 2.5 kg skrald ud - blot her til morgen. Og jeg fylder 12-15 gange 2.5kg benzin på min bil rigtigt mange gange pr år.
En 40" container kan rumme 67.6 m^3 - mon ikke den kan rumme over 200 stk 60" fjernsyn. Transporten koster måske $3000 fra Kina eller $15 = 75-90kr pr 60" apparat.
Naturligvis endnu meget mindre for små modeller.
Der er små mængder farlige stoffer og derfor skal alle fjernsyn til elskrot og genbrug.
Det er altså mest en privatøkonomisk pine (Sony's 60" model omtalt ovenfor koster 28.000 kr vejl.) - og det er da en rigtig pine.
Men kald en spade for en spade og spar os for overdrevne miljøargumenter (de er gode mange andre steder)
Lars ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
*BFE's nyeste tal.
|
|
moho
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
|
Sendt: 15-September-2011 kl. 17:48 |
Det med anvende DVB-T2 her stoler jeg ikke på nogen, når det kommer til hvor meget mere plads man har til rådighed i forholdet til DVB-T.
Når man for eks. har en Fladskærm 1920x1080 og at man skal se billedet i Fuld HD og progressivt, og så skal man alligevel vente på 1080p50.
Nå jeg skal smutte for nu. ![Embarrassed Embarrassed](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley9.gif)
|
reslfj
Guld medlem
|
Sendt: 15-September-2011 kl. 18:31 |
fltk skrev:
ARTISTEN skrev:
jeg mener at man skulle kunne udskifte en dims også køre vider. Svanemærket skulle kun på sådan nogle apparater. |
Det kan man også. Den "dims" hedder en separat modtagerboks.
|
Det med modulsystemer har været prøvet - i mange sammenhænge - og det løber altså normalt ikke rundt. Arena prøvede det allerede i 60'erne med deres fjernsyn, CPU chips kunne i mange år faktisk udskiftes i PC'er, men blev det mest brugt hos hobbyfolket, dengang en PC kostede 15-25.000 kr.
Der er alligevel så mange andet, der skal skiftes - hvem skal betale for at rette firmware? - hvem skal betale for at montere og teste? - hvem skal betale for en yderligere garanti ?
Men man - læs myndighederne - kan forsøge at lave planer, der ikke lytter til salgs-liderlige firmafolk og som forsøger at gøre en udvikling billigst mulig set over tid for hele smafundet.
Men det er ikke let, det er ikke let at finde kvalificerede folk, det er ikke let at være sikker nok på udviklingen til at beslutte, det er ikke let at være abstakt og ikke at falde for en konkret 'so ein ding' fascination - det er i det hele taget slet ikke let.
Det betyder dog ikke, at man ikke burde kunne undgå denne tilfældige DTT indførelse - værst med DVB-H og troen på MHP - men også DVB-T2 - eller have undgået den ret beset skandaløse indførelse af DAB.
Man kan faktisk nok - tror jeg - især undgå de helt underlødige beslutninger, der mest bygger på en så stor lyst til at løse noget, man ser som et så stort problem, at man helt glemmer at hyre djævlens advokat(er) og give dem en krabask til at tæve alle ulemperne og farene frem til overfladen - før man beslutter.
- Man vidste jo godt - at man skulle have skiftet til EL-tog efter IC3's udløbsdato - dvs aldrig have blot tænkt på IC4.
- Man vidste jo godt - at de forskellige takstsystemer for offentlig transport er et patchwork - men man ønskede sig sådan et rejsekort.
- Man vidste jo godt - eller burde have vidst - at DAB var digital generation nul - og dog oplistede man end ikke svaghederne i en rapport.
- Man vidste jo godt - at MPEG-2 ikke havde nogen fremtid, men man kunne ikke i foråret 2006 vente, da mux1 blev startet .
- Man vidste jo godt - at DVB-T2 jernhårdt blev tvunget igennem af BBC og DVB med stor støtte fra Sony, Panasonic, Samsung mfl. Men man valgte alligevel at lytte til disse firmaers danske salgsafdelinger, der er helt utekniske, og hvis økonomiske forstand synes kun at være næste kvartals salgstal og den tilknyttede personlige bonus.
- Man vidste jo godt - at FullHD 1080p50 kun blev opgivet i UK's DVB-T2 bokse pga. af forsinkede MPEG-4 chips. Men man lavede alligevel ikke en plan for at vi kunne få MPEG-4 HP Level 4.2 (1080p50) chips med i vores danske modtagere.
- Man vidste jo godt.....
Det dur heller ikke kun at tage udgangspunkt i det bestående. Man bør som oftest først få en fast ide om, hvor man skal være om 3, 5 eller 7 år, og hvordan det sådan cirka skal se ud når man 'er der'. Først bagefter kan man så overveje den snedigste vej dertil.
Skal man fx på ferie i den store verden og bor i Svendborg, er det jo ikke køreplanen til København man først bør studere, men tilbud fra Brasilien, Australien, Thailand osv. Dernæst er det måske flyforbindelser og især priserne - og først til aller sidst vil man beslutte, om man vil tage bussen til Nyborg, toget via Odense eller køre i egen bil til Kastrup. Men det er så dejlig let og konkret at slå op i køreplanen til Nyborg
Desværre synes mange beslutninger, netop at tage udganspunkt i at 'bilen skal bestemt genbruges' og alt det ukendte, det eksotiske og det abstrakte - det der er hele målet, det nye og fremmede land - det drukner helt i 'kortsigtet lokaltrafik' - fra Svendborg til Kastrup.
Det kunne man nu nok gøre noget ved - man kunne måske tænke sig, at alt kortsigtet slet ikke måtte indgå før i en sen beslutningsfase.
Og man kunne da i det mindste forsøge at tænke lidt mere end blot 20-30 skrevne linier på recordere.dk.
Lars ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
|
|
moho
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
|
Sendt: 16-September-2011 kl. 15:43 |
Når jeg flere gange har givet udtryk for at DVB-T2 ikke er meget bevendt, skyldes det følgende om 1080p
Alle Fladskærmene kører jo progressivt og de som har 1920x1080p kører vel så progressivt ved 50Hz eller fps herhjemme.
Pointen er så, at man jo oprerer med antallet af bit per sekund, dvs. man simeplthen tilpasser tingene og dette gælder uanset Linie antallet? Det man tilpasser er hvilken information man nu vil sende "Hen langs der der kryptiske linier _____ ". Selvom jeg kommer på gyngende grund er det altså også spændende balancering.
Hvis dette lyder kryptisk kan jeg uddybe ved anden lejlighed ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif) Én ting er få øje på noget´, det med skrive samme ned konkret er vandskeligere.
|