|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
MadsRobin ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 25-Juni-2011 Status: Offline Point: 15 |
![]() Sendt: 25-September-2011 kl. 16:50 |
Hejsa folkens.
Jeg er i fuld gang med at bygge en NAS fra bunden, og når denne er færdig så skal jeg have en HTPC i stuen til at udnyttte NAS'en. HTPC'en skal overholde følgende krav: - Linux (Ubuntu) - Afspilning/visning af billeder, video og musik fra NAS. - USB 3.0 tilslutning - HDMI udgang - Mulighed for at lyden bliver ført fra HTPC til TV. - Mulighed for surround sound i fremtiden. - Mulighed for at optage TV og lagre dette på NAS. (Absolut IKKE et krav.) - Flydende afspilning af fullHD materialer. - Kun OS + programmer på HDD. Alt andet på NAS. - 1Gigabit netværk. - Remote control (via android, iOS, fjernbetjening og/eller trådløst tastatur/mus). - Adgang til browser enten i MedieCenter software, eller i selve OS’et. - Adgang til mail MedieCenter software, eller i selve OS’et. Det med remote control har jeg styr på. Det med mail + browser kan nok kun gøres igennem OS'et og ikke igennem MedieCenter softwaren. Det jeg faktisk er mest i tvivl om er hardware... Jeg har intet imod at bygge selv. Det vil jeg faktisk helst. Jeg er dog i tvivl om 4 ting: - CPU: Hvor kraftig skal den være for at kunne håndtere højkvalitets FullHD film? - Grafik: Skal jeg bruge et eksternt grafik kort? - Lyd: Hvad kræver det for at lyden bliver ført til TV'et gennem HDMI kablet? - TV-Tuner: Jeg aner INTET om TV-tunere! - Alternativt hvis alt dette fås i en færdiglavet box, så må i da gerne lige smide et link. Er der nogen der har nogle kommentarer? Jeg kan bruge alt den hjælp i kan tilbyde. |
|
![]() |
|
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
![]() |
Som jeg ser det pt er der 3 veje at gå mht hardware:
1: Noget atom med ION2 og HDMI, så kan du smide XBMC med PVR på den, holde den lille og lydløs ved selvbyg 2: i3 processor og et bundkort med HDMI, i3'en kan håndtere fullHD uden problemer 3: valgfri processor og et passivt gfx med HDMI (bruger personligt denne løsning, fordi jeg har opdateret løbende. Har et ATI HD5450 som fungere framragende. Mht software så kig på XBMC, openelec eller xbmcfreak (de sidste 2 er specielle builds af xbmc). TV Tuner vil jeg tilråde at du gør på nas'en self alt efter hvilket TV signal du modtager. Jeg køre TVHeadEnd med et Terratec Cingergy C på min NAS som streamer til min HTPC og andre pc'er i hjemmet. Det virker super med DVB-C har dog hørt folk have problemer med DVB-S med denne opsætning. Der findes XBMC builds med TV indbygget f.eks. dette http://forum.xbmc.org/forumdisplay.php?f=136 (der findes også en openelec udgave at dette build) Husk dog så længe du køre linux bliver BluRay skiver og ukomprimerede rips noget rod! Der er desværre ikke ordenlig support til det endnu.
|
|
![]() |
|
MadsRobin ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 25-Juni-2011 Status: Offline Point: 15 |
![]() |
Tak for rådet.
Så en Atom med ION2 eller en i3 processor... Det var også nogenlunde hvad jeg havde i tankerne. Jeg modtager pt. antennesignal fra Stofa, men aner ikke hvad det bliver i fremtiden. Igen, TV-tuner er ikke et must. Med hensyn til BluRay & ukomprimerede rips. Alt bliver rippet fra min samling, ned på en pc med en lille windows partition... Det er desvære et nødvendigt onde indtil der kommer noget bedre support ja :) |
|
![]() |
|
Gump ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 25-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 377 |
![]() |
Har selv for nyligt bygget en HTPC med en Sandy bridge i3 og intel bundkort. Det kører rigtig godt, og har ingen problemer med at køre fuld HD og sende lyd ud gennem HDMI... For mig virker det rigtig godt...
|
|
![]() |
|
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
![]() |
Hvis du ikke vil bygge selv, så kig efter en Atom nettop med ION2, så er der ofte en win7 med samtidig, og så har du mulighed for Mediaportal og BD afspilning med Arcsoft.
Ulempen ved færdigbygget er ofte at de kan larme (min gamle Asrock 330 larmede voldsomt efter min smag) Fordelen er at de er små og ofte billigere end selvsamlet, da HTPC kabinetter kan være rimelig pricy |
|
![]() |
|
Lolianzo ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 284 |
![]() |
Nogen der ved hvordan dette bundkort performer til HTPC use http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5059018? Synes selv det virker ret spændende og det er noget billigere end et i3 setup.
|
|
Panasonic TH-42PX70
Denon AVR-2309 XTZ 99 W12.16 XTZ 89 Front/Center/Sateliter Popcorn Hour C-200 Qnap TS-219p/2tb |
|
![]() |
|
![]() |
Det burde fungere fint, der sidder et nyere radeon kort på, som fint kan levere FullHD, ved dog ikk med HDMI passthrough.
Men dem der laver den CEC adaptor bruger selv noget i den dur i deres HTPC builds, og de har vist ret godt styr på det. Ret lækkert kort faktisk, og det burde være nemt at køle med en enkelt 120mm fan oven over det. edit: Læste lige dette review http://www.tweak.dk/review/ASUS_E35M1-I_Deluxe_med_AMD_Brazos_platformen/1233/1/1 og synes det ser lovende ud, kan klart bruges som alternativ til et ION build efter min mening. Redigeret af Psymon - 26-September-2011 kl. 12:52 |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Lolianzo - Inden du beslutter dig, så husk at læs lidt test rundt omkring. Det er muligt du skal afvige fra at se så meget på prisen, uden også at se på alternativer i form af Intel Atom, specielt til dit formål med maskinen.
De ligger meget tæt på hinanden (også på prisen), men jeg ville være bekymret over at læse den del der tester video afspilning. I mit tilfælde vil det være nok til at jeg ville undgå AMDén.
|
|
![]() |
|
Gump ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 25-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 377 |
![]() |
Kan ikke lige huske hvor jeg fandt den henne, men det var en test mellem bl.a. en sandy bridge i3 og en amd e350, og filmafspilningsmæssigt var der ikke den store forskel. De klarede det begge uden nogen problmemer. Men når det så kom til det med at navigere rundt i menuer eller lave andet en at afspille film, der manglede amd'en vist lidt kræfter. Så det skal man også lige have med i sine overvejelser.....
EDIT: Så fandt jeg lige linket alligevel ![]() Redigeret af Gump - 26-September-2011 kl. 18:46 |
|
![]() |
|
gigabyte ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 543 |
![]() |
Kan igen kun sige, INTEL Core i3/i5, eller derivater deraf, F.eks. Pentium 620T (35W).
CPU Hurtig nok, Internt GFX hurtigt nok, og hvis BlueRay3d er på tale så køb en i3 2100T, den understøtter hdmi 1,4a. Mvh Gigabyte |
|
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |