|
IPTV og internet på samme kabel |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
Jannik K.
Bruger Oprettet: 06-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 52 |
Emne: IPTV og internet på samme kabel Sendt: 25-September-2011 kl. 19:48 |
|
Hej,
Jeg har netop købt et nyt hus og ført LAN-kabler rundt i huset fra et centralt sted, hvor en fiberboks fra SEAS-NVE er installeret. Jeg trukket et enkelt LAN-kabel rundt til hvert rum, med håbet om at jeg kunne bruge samme kabel til både internet og IPTV, således at jeg havde adgang til begge i hvert rum. Jeg har indtil videre ikke kunnet få det til at virke. Jeg kan leve med at der enten er IPTV eller interet i alle rum med undtagelse af stuen, hvor jeg har en settopboks tilsluttet, en PS3 samt en Airport Express indtil videre. Til fiberboksen er tilsluttet en ASUS RT-N56U router, hvortil der er tilsluttet en Netgear 8-port switch GS108Tv2 switch. Hertil er komponenterne i stuen tilsluttet. Både router og switch understøtter IGMP. Jeg kan via routerens opsætning kun få det ene eller det andet ud i stuen. Jeg kan simpelthen ikke få routeren til at videresende IPTV signalet til boksen, når der samtidigt er internet på denne ene linie, så min PS3 kan se resten af netværket. Hvad gør jeg forkert? Kan jeg på nogen måde få både internet og IPTV ud i min stue uden at skulle trække endnu et kabel separat til IPTV, som så er tilsluttet direkte til fiberboksen? Det skal lige nævnes, at fiberboksen er af typen med 8 porte, hvoraf de 4 af dem "tilbyder" både internet og IPTV. På forhånd tak for svarene. /Jannik
|
||
ridderdk
Guld medlem Oprettet: 29-September-2006 Sted: Køge, Denmark Status: Offline Point: 985 |
Sendt: 25-September-2011 kl. 23:20 | |
Det lykkedes aldrig mig trods mange forsøg med virtual lan opsætning.
Det er muligt du kan få det til at virke ved at tildele dit netværkskort i pc'en en ip adresse på dit eget lan og yderligere en ip adresse der passer til IPTV segmentet, men det er meget besværligt og kræver noget detektivarbejde at finde ud hvilket ip netværk og hvilke multicast adresser der sendes på. I stuen er din eneste mulighed at sætte en en managed switch og lave virtuelt lan og fra denne et kabel til din tv boks og et eller flere til eventuelle andre komponenter der skal bruge internet/lan. Det var hvad jeg prøvede, men gav op tilsidst og trak et ekstra kabel :-( |
||
Letten
Guld medlem Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
Sendt: 26-September-2011 kl. 14:39 | |
Nok ikke det du vil høre, men der er en god grund til at man anbefaler at trække mindst to netkabler til hvert rum - når man er igang
Jeg har så et rum hvor jeg trak to og siden fik behov for tre - sådan kan det gå.
|
||
Bschmidt
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
Sendt: 26-September-2011 kl. 15:33 | |
Det skulle kunne lade sig gøre med VLAN! Men som ridderDK skriver er der flere der har forsøgt sig uden held. Desværre. Jeg har ikke selv forsøgt mig da jeg har dobbelt netværkskabel i alle rum og forberedt godt med føringsvej til fremtidige kabeltræk. Jeg bliver dog snart nødt til at forsøge for at få stillet min nysgerrighed.
BS |
||
BRAS
Bruger Oprettet: 05-April-2006 Status: Offline Point: 165 |
Sendt: 26-September-2011 kl. 16:26 | |
en hurtig løsning er at splitte dit kabel i 2 forbindelser http://www.avxperten.dk/adaptere/pc-adapter/rj45-y-splitter-(1xrj45-til-2xrj45).asp
Den eneste ulempe er at du da ikke kan gøre gigabit...men "kun" 100 mbit PS: husk du skal have 2 stk. |
||
Jannik K.
Sendt: 26-September-2011 kl. 21:44 | |
Hm, det virker ikke for lovende, men tak for svarene alligevel.
Der er vist ikke så meget at gøre, end at se om ikke jeg kan få presset endnu et kabel igennem de allerede for små flexrør i væggene. Jeg havde overvejet homeplug også, altså LAN-trafik via huset el-installation, men som regel synes jeg ikke man opnår specielt imponerende hastigheder med dette. IPTV'en virker højst sandsynligt ikke med dette i hvert fald. Nogen der kender til et sted man kan købe et cat6 kabel, der er tyndere end gennemsnittet? Jeg har kunnet finde dem som patch-kabler, men der er jo allerede stik på. I så fald kunne jeg jo blive nødt til at købe et af dem, der er lange nok og klippe stikket af.
|
||
The_Joshua
Bruger Oprettet: 26-Juni-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 157 |
Sendt: 26-September-2011 kl. 22:23 | |
Kunne den her være en løsning 2x i samme kabel:
http://www.greenline.dk/Produkt/19117/Netvaerkskabel-db-UTP-Kat6 |
||
Letten
Guld medlem Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
Sendt: 26-September-2011 kl. 22:28 | |
Det kan også være det ikke er så svært at føre kabler frem udfor tomrør. Jeg har selv trukket kabler i vores villa fra '77. Brugte loft og skunk til at komme rundt og har ført kablerne mellem indermur og isolering.
De bruger også strøm hele tiden, modsat et kabel. |
||
Jannik K.
Sendt: 27-September-2011 kl. 21:52 | |
Heh, ok koncept med dobbelt op på lederne i ét kabel så længe kablet fylder mindre end to separate. Ellers går ideen nok lidt af den fidus.
Jeg synes det er mærkeligt der ikke er noget "tyndt" cat6 til salg nogen steder, da andre end mig må have pladsproblemer i den forbindelse. Måske pga. begrænset båndbredde forårsaget af mindre ledertværsnit. Hvad kan man ellers bruge IGMP og multicast til når det nu bare er en fis i en hornlygte for mit vedkommende?
|
||
Bschmidt
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
Sendt: 27-September-2011 kl. 23:25 | |
Der er intet "tyndt" cat6.... jo så er det 5e, men der har du også samme båndbredde. Du kan ikke have 2x cat6 i et 16mm elektrikerrør. der skal du op i 20mm men TaDaa du kan have 2x Cat5e i et 16mm (ikke rille)rør (med god vilje og opvaskemiddel) Men så er du jo ude i at trække ekstra kabler :-(
Ellers brug en splitter som BRAS foreslår og nøjes med 100 Mb i det/de rum. BS
|
||
DD
Ny bruger Oprettet: 13-August-2011 Sted: DK Status: Offline Point: 10 |
Sendt: 02-November-2011 kl. 17:09 | |
Jeg har en TDC hometrio hvor jeg har brugt en Zyxel GS-105 switch i en enden af mit kabel og kører både internet og IPTV samtidig. Burde det ikke virke for dig også?
|
||
Jubas
Bruger Oprettet: 27-Juni-2008 Sted: Aarhus, DK Status: Offline Point: 83 |
Sendt: 02-November-2011 kl. 20:44 | |
TDC Home Trio bruger en Layer3 løsnig (NAT), SEAS-NVE bruger en Layer2 løsning (VLAN), det er derfor ikke den samme måde at løse det på.
|
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |